Gå til innhold

Excel-dokument omskapt til en dinosaur på 150 MB

hellan3

Anbefalte innlegg

Jeg hadde et Excel-dokument som inneholdt cirka 15 ark/sheets. Da jeg var ferdig for dagen lagret jeg det for siste gang, og lukket det. Men da jeg skulle arbeide på det igjen ville ikke Excel åpne det. Siden sist hadde det omskapt seg fra å være et dokument på under 400 kB, til å bli et enormt dokument på 150 MB.

Jeg har forsøkt å åpne dokumentet med annen programvare, og også forsøkt å arkivere det som zip i håp om at de ulike arkene legger seg som egne dokumenter. Til ingen nytte!

Mange dagers jobb ligger nå «innelåst» i dinosaurdokumentet. Hvordan er det mulig? Og hvordan får jeg det tilbake i normalen? Og er alle data tapt? Og hva gjør jeg for at det samme aldri skjer igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri hørt om at Excel gjør slikt, medmindre du har puttet inn noe kjempestort i fila selv. Den siste lagreoperasjonen burde i så fall ha tatt påfallende lang tid.

Du får altså ikke åpnet den i Excel ? Hun greier å håndtere så store excelfiler, det tar bare lang tid. Jeg synes det høres ut som noe helt annet som er omdøpt til FilnavnetDitt.xls.

Du kan sette en excelfil til å lagre en sikkerhetskopi av seg selv ved lagring -da er du tryggere.

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Takk for svar, Harald. Ja, jeg forstår det ikke. Har ikke bevisst puttet noe stort inn i fila, og det tok ikke lang tid å lagre, og det vil ikke åpne seg - selv når jeg vener i flere timer.

Kan det finnes noen sikkerhetskopi noe annet sted?

Kan jeg ha fått virus? (Jeg sitter på mac, så det er litt underlig det også)

Lenke til kommentar

Dessverre, Excel lager ikke sikkerhetskopier eller midlertidige filer uten at du ber om det. Så medmindre mac'en din gjør det, er jeg redd fila er lost.

Virus skrives til det folk bruker, så det kommer nok mer og mer til linux og osx etterhvert som det brer om seg. Den eneste årsaken jeg kan gjette på her er at filer bytter navn seg imellom av en eller annen grunn. Det er ren skrekk i så fall.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...