Gå til innhold

G9x ytelses, benchmark og OC resultater


WheelMan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg fått testet mitt XFX 9800gx2 litt også her. 16303 poeng i 06 med cpu@3ghz, gfx kort på stock. Får vel kansje klokke litt til :)

 

Kortet bråker en del under load i f.eks crysis, en god del mere støyete en f.eks 8800gtx.

Byttet fra 8800gtx og forskjellen er merkbar.

Men vær obs.. Dette gfx kortet er langt og det blokkerer 2 av sata portene på mitt hk, noe å vurdere før man kjøper det. Blir nytt hk på meg nå i alle fall.

Lenke til kommentar
Vel, prøvte nettopp selv, men så ikke akkurat noen veldig forskjell med GX2. 5fps økningen var dog med 9800GTX, så kan være det er større forskjell på det kortet.

 

Jeg vurdere å laste ned dette, men liker ikke tanken på bruke Beta-driver på så viktig komponenet. Er dette stabil? har du hatt noe problemer med windows crash elle lignende?

 

EDIT: jeg tror at 9800GTX kommer til å ta av med endlige versjonen av denne driveren. Da jeg "spådde" overlegne drivere for 9800GTX i nærmeste fremtid, flere i dette forumet blånektet det.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
9800GTX kommer aldri til å ta av. 9800GTX er ikke noe annet en litt nyere utgave av 8800gtx uten noen markant ytelses forbedring.

Det mest positive med 9800GTX er prisen :)

 

Du må jo bare prøve beta driveren for å finne ut av om kortet ditt tar av :)

 

Hvorfor denne nye beta driveren gir 5fps ekstra i Crisys kunn for 9800GTX da? Jeg kommer nok til å prøve denne nye driveren før eller senere, og hvis den gir 5ps ekstra i Cryses, jeg kaller det å "ta av", hva kaller du det? :D

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Kun for 9800GTX, tror du må gå inn på linken over en gang tid å ta en titt..

 

Version 174.88 Beta

For: "NVIDIA GeForce 8300/ NVIDIA GeForce 8200/nForce 730a/GeForce 8100 / nForce 720a/GeForce 9800 GX2/GeForce 9600 GSO/GeForce 9800 GTX/GeForce 9600 GT"

 

Nvidia lanserer ingen egne drivere nøyaktig for 9800GTX.

 

Jeg kaller ikke 5fps i crysis noe spess, har mer en nok fps i crysis allerde. Har dessuten spillt igjennom crysis en del ganger, så er litt ferdig med det.

Lenke til kommentar
Kun for 9800GTX, tror du må gå inn på linken over en gang tid å ta en titt..

 

Version 174.88 Beta

For: "NVIDIA GeForce 8300/ NVIDIA GeForce 8200/nForce 730a/GeForce 8100 / nForce 720a/GeForce 9800 GX2/GeForce 9600 GSO/GeForce 9800 GTX/GeForce 9600 GT"

 

Nvidia lanserer ingen egne drivere nøyaktig for 9800GTX.

 

Jeg kaller ikke 5fps i crysis noe spess, har mer en nok fps i crysis allerde. Har dessuten spillt igjennom crysis en del ganger, så er litt ferdig med det.

 

Da må du lese dette:

 

Vel, prøvte nettopp selv, men så ikke akkurat noen veldig forskjell med GX2. 5fps økningen var dog med 9800GTX, så kan være det er større forskjell på det kortet.

 

:D

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Nåja, 5fps kan bety alt fra tilnærmet 0% ytelseøkning til uendelig høy. Prosentøkningen er nok greiere å få vite.

 

Det er ikke altfor sjeldent at det ryktes om store ytelseøkninger med forskjellige drivere. Personlig har jeg aldri merket noe til noen enorme ytelseøkninger.

 

Hvor høy ytelseøkning kommer ann på hvilken driver du hadde i fra før av, og hvilken maskinvare du har. Sam_Oslo, hvis du tror at du automatisk får 5FPS høyere ytelseøkning så må jeg nok si du tar feil.

 

Det er alltid lov å håpe på mirakler, men det er sjeldent de skjer. På mitt 8800GTX eller 9800GX2 kan det godt hende jeg tjener... si 3-4%, mens en annen person taper tilsvarende med samme skjermkort.

 

Sjekker en del diskusjoner på Guru3d sine forumer der de diskuterer de nyeste driverene, og det er ikke uvanlig at noen sier at de kan miste veldig mye ytelse, mens andre sier de får en veldig ytelseøkning.

 

Ok, ta dette eksempelet: Om jeg hadde 20FPS i Crysis med en viss driver, mens mange andre hadde 24FPS. Så kommer det en ny driver so mfungerer veldig bra for mitt system, og ytelsen øker med 6FPS. Mens de andre bare øker 1FPS. Totaltsett så har ikke ytelsen økt noe særlig, men for meg så virker det som om driveren gjorde alt til gull og grønne enger.

 

En driver kan også gjøre det bedre i noen spill og dårligere i andre. Det er ikke uvanlig at ytelsen kanskje går opp i Crysis, men ned i Oblivion. (bare et eksempel)

 

Edit: Tror du skal ta å sjekke ytelseforskjellen selv Sam_Oslo, før du tar helt av. ;) Er som regel greit å ikke ha for høye forhåpninger til en driver. (har brent meg på slikt før)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

5fps betyr ingen ting, spessielt om det gjelder i et spessefikt spill og som andrull skriver over.. kommer helt ann på. Hvis du sitter å venter på en driver som skal gjøre underverker for ytelsen til 9800gtx, så tror jeg du kommer til å vente forgjeves.. Tror du bare må innse at 9800gtx ikke er stort annet et en 8800gtx kort i ny drakt. 8800gtx ble jo lansert i 2006, så ikke rart at nvidia lanserer noe "nytt".

 

For all del, 9800gtx er et bra kort til en hyggelig pris.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tar ikke gleden på forskudd, og jeg har mine tvil at 5fps yteleseøkning i Cryses kan være sant, dette er "too god to be true".

 

Dette er beta og mye kan forandre seg før den endlige versjonen. Jeg må nok vente litt for å høre om erfaringene før jeg prøver denne driveren. Men hvis den gir 5fps ekstra i Cryses hos meg, da kommer jeg nok til å hoppe av glde og ta helt av.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
5fps betyr ingen ting, spessielt om det gjelder i et spessefikt spill og som andrull skriver over.. kommer helt ann på. Hvis du sitter å venter på en driver som skal gjøre underverker for ytelsen til 9800gtx, så tror jeg du kommer til å vente forgjeves.. Tror du bare må innse at 9800gtx ikke er stort annet et en 8800gtx kort i ny drakt. 8800gtx ble jo lansert i 2006, så ikke rart at nvidia lanserer noe "nytt".

 

For all del, 9800gtx er et bra kort til en hyggelig pris.

8800GTS i annen drakt mener du. ;)

8800GTX er ganske så forskjellig fra 9800GTX på mange måter. (både i positiv og negativ rettning)

Lenke til kommentar
Forskjellen mellom 8800GTS 512mb og 9800GTX er som forskjellen mellom 8800GTX og 8800 Ultra - bare større. Ellers er det samme kortet vil jeg tro..

 

Det er nok samme GPU som G92 8800GTS, og som du nevner her, samme GPU betyr ikke nødvendighvis samme ytelse og funksjoner.

 

Her er det viktig å merke seg at, selv om G92 8800GTS og GT er forsklellige, men disse bruker samme drivere. Men det er såpass forskjeller mellom G92 8800GTS og 9800GTX, som dette har sin egen ny driver.

Du, nå må du slutte med den synsingen din.

Synest du synser for mye på forumet.

 

8800gts 512 ER det samme som 9800GTX med unntak av:

* TRI SLI vs SLI

* 2200mhz minne på 9800gtx

 

Når det er sagt, kan man lett clocke 8800gts 512 til 2200mhz minne.

Den store ytelsesforbedringen uteblir? Hvorfor?

Jo, det er nemmelig SHADER og GPU som gir mest ytelse.

 

9800GTX ligger jo på lavere GPU og Shader, enn et OC 8800gts 512 kort.

Selvsagt er det jo også 9800GTX OC kort.

 

Men, med feks HR 03 GT, kan man kjøre 8800gts 512 på 800 GPU, 2000 Shader og 2200 Minne, uten artifacts. Da idler kortet under 40 grader celsius og peaker på rimelig lav temp.

 

Før du nå tar å synser mer her, så kan jeg fortelle deg at 8800gts 512 sin næværende driver er litt bedre enn 9800gtx'en sin.

 

Hvordan kan jeg vite dette? Jo, jeg flashet om kortet mitt og endret INF filen til nyeste 9800gtx drivere som ligger på nvidia.com

 

Med nyeste whql til 8800gts 512, fikk jeg 100 mer i 3dmark 06 enn jeg fikk med 9800gtx driverene. Da hadde også 9800gtx driverene 10mhz mer på gpu og 25mhz mer på shaders (810/2020/2200). Så hvordan du kan fortsette med denne halleluja, jesuskort prekenen din, det skjønner jeg ikke.

 

Spørsmålet mitt må vel være: har du i det hele tatt satt deg inn i noe teknisk vedr. G92 kortene? Har du drevet å moddet drivere? Bioser? etc? Overlcocket kort, byttet kjølere, etc? For meg, virker det som du baserer din synsing på ting du har lest på internett, ikke på at du har i praksis tatt i maskinvaren selv, tweaket den, prøvd deg frem, feilet, prøvd, funnet ut "hva det går i".

 

Ja, stock 9800gtx nonoc kort er litt raskere enn 8800gts 512, men det er samme kortet, utenom små endringer som i praksis har lite å si.

 

"You cant polish a turd", sies det.. Men nå er jo ikke 8800gts 512 en turd heller, så den kan jo poleres.

Lenke til kommentar

Flere har blitt sure og grynete av synsingen min på 8800-seriens død, så "welcome to the club".

 

La medg synse noe nytt for gjøre deg enda mer sur og grynete, du kan flashe, mode, vrie og vrenge din 8800GTS, det kommer fremdeles til å være en modifisert utgave av noe som er utgått. Det vil aldri bli en 9800GTX. :whistle:

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...