Gå til innhold

Hva syns du om Eragon-serien?

Anbefalte innlegg

Tja, det er ikke akkurat en skrikende mangel på bøker i fantasy-verden, og ut ifra hva jeg har fått lest av Eragon ser det ikke akkurat ut til at Paolini kan konkurrere med verken Anne Bishop, Gene Wolfe, Stephen King, Robin Hobb, R. Scott Bakker, Terry Goodkind, Steven Erikson eller George R. R. Martin, så du kan jo prøve ut noen av deres bøker mens du venter og se om du fortsatt er like spent på neste bok i om Eragon.

Har lest både Exorsisten, den Grønne Mil og Ondskapens hotell m.m av Stephen King, og The Book of the New Sun (selvom jeg som regel ikke liker bøker hvor handlingen ligger i fremtiden). Må inrømme at jeg ikke har orket å begynne på serien til Anne Bishop, noe med en diamant eller noe? Er den bra?

Men venter fortsatt på den neste boken i Eragon, de er jo så forskjellige. Eragon er så lett og uskyldig å lese. Så jeg tror nok ikke den jeg-lister-opp-mange-kjente-forfattere-så-jeg-kan-virke-bedre-enn-deg-teknikken virker særlig godt kjære Skarstad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg nevnte King tenkte jeg på fantasybøkene hans, men det får så være. Anne Bishops bøker er forresten veldig gode, i hvert fall om du liker litt mørkere fantasy (ikke helt i Eragons gate, med andre ord). Det var forresten ikke et forsøk på å fremstå som bedre enn deg, heller et forsøk på å reklamere litt for noen fantasyforfatterne som har gitt meg mange underholdene lesetimer.

Lenke til kommentar
Når jeg nevnte King tenkte jeg på fantasybøkene hans, men det får så være. Anne Bishops bøker er forresten veldig gode, i hvert fall om du liker litt mørkere fantasy (ikke helt i Eragons gate, med andre ord). Det var forresten ikke et forsøk på å fremstå som bedre enn deg, heller et forsøk på å reklamere litt for noen fantasyforfatterne som har gitt meg mange underholdene lesetimer.

Åja, da beklager jeg:) Hvilke er noen av de aller beste du har lest da? Som jeg burdte starte med mener jeg.

Endret av Aces
Lenke til kommentar
Åja, da beklager jeg:) Hvilke er noen av de aller beste du har lest da? Som jeg burdte starte med mener jeg.

Vel, jeg skjønner at jeg kanskje kunne virke noe "elitistisk".

A Song of Ice and Fire, av George Martin, må være noe av det mest storslåtte, gjennomførte, realistiske og råeste jeg noengang har lest. Det er en av de få fantasybøkene som ikke har en tilsynelatende udødelig helt i hovedrollen og viktige rollefigurer kan dø som kyllinger i et revehus uten at historien forringes det grann. Man følger mange veldig varierte handlingslinjer som fordeler seg utover flere kontinenter og man følger både barn, riddere, kongelige og bastarder, og det finnes ingen klare skiller mellom god og ond. For øyeblikket er fire bøker av planlagte syv ute. Steven Eriksons A Tale of the Malazan Book of the Fallen (seks av ti ute) har noen av de samme særtrekkene, og er om mulig enda større i omfang.

The Wheel of Time av Robert Jorden er litt lettere fantasy, men fyttirakkern det er fengende. Serien er med sine tolv 600-800 sider lange bøker (den trettende og siste er på vei) massiv og har djevelsk mange spennede karakterer og det beste magisystemet av alt jeg har lest av fantasy.

Ringenes Herre og Hobbiten antar jeg at du allerede har lest.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

LItt pirking på tal:

Steven Ericksons A Tale of the Malazan Book of the Fallen (seks av ti ute) har noen av de samme særtrekkene, og er om mulig enda større i omfang.
Sju av ti er ute. Reaper's Gale kom før i år.
The Wheel of Time av Robert Jorden er litt lettere fantasy, men fyttirakkern det er fengende. Serien er med sine tolv 600-800 sider lange bøker (den trettende og siste er på vei) massiv og har djevelsk mange spennede karakterer og det beste magisystemet av alt jeg har lest av fantasy.
Elleve bøker på 600-1000 sider, og den tolvte er på veg.

Er forøvrig einig i anbefalingane. Har sjølv lest, og storkost meg med, alle desse tre seriane. Når det gjeld Stephen King so er vel serien hans om Revolvermannen, Det Mørke Tårn det best kjende av fantasy (eg veit ærleg talt ikkje om han har skrive anna fantasy).

Lenke til kommentar

Ja leste tidshjulet for et par år siden, men kom vel bare til bok syv eller åtte tror jeg. Biblioteket hadde ikke resten, så jeg begynte på noe annet. Elsker bøker hvor man ikke trenger å tenke så mye, men bare kan leve seg inn i en fantastisk verden. Jaja litt hjernedøv må man få lov til å være;)

A Song of Ice and Fire høres bra ut, men blir det for mye å holde styr på?

Lenke til kommentar
A Song of Ice and Fire høres bra ut, men blir det for mye å holde styr på?

Det er betraktelig mye tyngre enn for eksempel Ringenes Herre og Tidshjulet, men så får da verdenen også mye mer dybde (noe riktignok ikke alle liker). Så, det er en god del å holde styr på, ja, men med tanke på at du allerede har en god del leseerfaring tror jeg ikke du vil plages nevneverdig. Det er egentlig bare et spørsmål om du virkelig har lyst til å prøve deg noe litt tyngre fantasy.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

En stund siden jeg har lest dem. Eneste jeg virkelig husker, var at jeg stadig irriterte meg over hvor dumt Eragon oppførte seg i 2ern. Og at filmen var håpløst dårlig.

Kanskje litt barnslige, men det trengs den typen fantasy og. Litt vanskelig å begynne rett på LotR

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke hørt om Eragon før jeg så filmen, jeg, så da jeg leste boka, ble det mildt sagt en opptur når det gjelder synet mitt på historien. :p

Jeg likte boka, men det var endel lange partier hvor det rett og slett ikke hendte en dritt, samme gjelder vel egentlig bok nummer to i triologien. Kunne vært bedre skrevet.

Uansett. Jeg likte historien og karakterene, så jeg venter i spenning på den neste boka. =)

Lenke til kommentar

Eragon er underholdne, men jeg leser ikke så mye fantasy så det kan ha noe med det å gjøre. Likte spesielt magien i Alegiesa (?) Det var noe der som var nytt. Så jeg lurte på om Paolini har funnet på dette selv, eller om han har hentet inspirasjon fra diverse andre forfattere?

Har et spørsmål til A Song of Ice and Fire er engelsken avansert der?

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Jeg hadde aldri lest ei bok, før jeg lånte med meg Eragon til syden bestemt på å fullføre min første bok. Ble overrasket over hvor artig det var å lese og hvor spennende og raskt sidene gikk! Synes boka var kjempe bra og har reservert bok 2 på biblioteket!

Hadde sett filmen før jeg leste den, så det var lett å komme seg inn i handlingen fra start. Men så begynte turen med Brom og Murthag som ikke var lik filmen overhodet.

Uansett, en fin opplevelse av min første bok og ser frem til å begynne på bok 2!:)

Lenke til kommentar

Eragon serien? Skal man nå hate en bokserie kall det for det rette navnet, Arven bøkene på norsk, Inheritance cycle på engelsk.

Hva jeg synes? Helt grei underholdning, ikke perfekt skrevet med litt for mye dølle sider men ellers helt grei lesning. Brisingr overasket egentlig forferdelig lite for Paolini la veldig mye til rette i de foregående bøkene slik at gjetting hva som vil skje ikke var så vanskelig.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Denne posten hakke vært aktiv på en stund nå, på tide å aktivisere den

Jeg elsker de bøkene, synes ikke de kan sammenlignes med Harry Potter og de andre. . Det at forfatteren er ung kan ikke brukes i mot ham heller.

Jeg har alle bøkene i bokhylla mi og kan ikke vente til den siste boka kommer ut.

FILMEN derimot var så dårlig at jeg nesten kan spy, snakk om å ødelegge boka.

Hvor kom "one part brave and three parts fool" fra? Blir irritert vær gang jeg hører Brom si det. Han som spiller Eragon var en skikkelig dårlig skuespiller og synes ikke han fortjente å spille i filmen. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Jeg for min del, jeg synes at:

Hvis vi sier at Ringenes Herre - bøkene, er skrevet som en sprudlende elv med frodig planteliv voksende på alle kanter...

Så er:

Arven-serien en tørr bekk hvor gresshoppere nettopp har oppslukt alt som er av vegetasjon.

Bøkene er relativt tørre og kjedelige. Jeg har lest Brisingr på engelsk og de andre på Norsk. Like kjedelig.

Lenke til kommentar

Vel om man har lest litt fantasy før samt diskutert dette litt rundt nette ser man litt vel mange likheter.

F.eks plottet i seg selv er vel likt sammenholdt med Star Wars samt jeg ble nylig gjort oppmerksom på at det oh så "selvlagete" magisystemet er mer eller mindre direkte tatt fra Erathsea serien, ikke bare inspirert men direkte kopiert både med "sanne navn" og hele "ancient language" siden.

Etter litt nærmere studie er jeg nødt å bare si at Inheritance går helt ann å lese, men noe mer uoriginalt kopiert platt skal du lete lenge etter. Skal man ha god fantasy vil jeg råde Tolkien, Lewis eller Eddings. Har fremdeles noen bøker igjen som skal leses innenfor fantasy sjangeren og blir å fullføre Inheritance cycle når den (ohgru) fjerde boka kommer.

Det er forøvrig noe jeg ikke har skjønt, hvorfor 4 bøker? 3 bøker hadde vært mer enn nok i massevis, det er såpass mye kjedelig døll pjatt som ikke trenges å være med som kunne med letthet være kuttet ut. 3 bøker hadde med letthet dekket alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...