Gå til innhold

Western Digital gjør knefall for underholdningsindustrien

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk til Western Digital. Dette viser bare viktigheten av den kampen som mange forbrukere nå kjemper MOT leverandører av digital underholdning. Mange husker sikkert flausen når Bioshock kom ut, med urimelig streng kopibeskyttelse. Kundene og media gikk sierende ut av den kampen, men MYE gjennstår. Dette er en knefall for RIAA som gjør at lovlige handlinger i Norge blir hindret. Det eneste språket slike selskaper forstår, er boikott og dårlig omtale. Blir det nok av det, gir de alltid etter. Blir definetivt ikke en ekstern harddisk fra WD her i gården, uannsett hvor lett det er å legge inn andre programmer for deling av filer.

Lenke til kommentar
Virker som om folk missforstår fryktelig her!

Man kan selvsagt lagre alt av filer på disken, OG dele dem med hvem man vil enten via nettverk(som en delt mappe) eller bare plugge USB kabelen ut av sin maskin og inn i en annen..

Det eneste dette gjelder er "bloatware'n" som ligger med på disken(følger med et enkelt back up program og noen delingsprogrammer bla). Altså man kan ikke dele gjennom disse programmene.

Er det noen av dere som skal slutte å kjøpe WD som faktisk har brukt noen av de programmene? Jeg kjenner hvertfall ingen som bruker det, de fleste formaterer jo bare disken til NTFS uansett, og da forsvinner jo programmene. Og selv de som ikke gjør det må jo innstallere de for å bruke de...

Jeg hadde WD MyWorldBook 1 (500GB). Og nei, jeg har ikke brukt bloatwaren som følger med (innstallerte den - prøvde den ut - men fjernet det samme dag når jeg så hvor tregt, dårlig, usikkert og hvor CPU/minne-ressurssløsende bakgrunnssoftwaren var.)

Bloatwaren alene, og hvor dårlig den er laget er grunn nok alene til å boikotte WD.

Verden er ikke så enkel som sort/hvitt i følgende format:

A: Enten så sperrer WD for MP3 og mediefiler 100% og er fy-fy slemme

B: WD sperrer for det kun i bloatwaren sin og dermed er de snille helter.

Virkeligheten derimot er vel heller nærmere dette:

1: WD Informerer først og fremst om måten å få tilgang til hardisken gjennom bloatwaren (Mionet), altså: Den "normale" måten (SAMBA)/nettverksdeling i Windows er ikke beskrevet i manualen som "førstevalg", og man må rett og slett lete seg dypt inn i manualen for å finne noe som helst informasjon om den normale måten å få tilgang til disken på.

Dvs. WD vil helst at du skal bruke "WD Anywhere Access"/Mionet, og kun det alene.

2: WD juger direkte om hastigheten på diskene sine, spesielt med MyBookWorld. De skriver "1gbyte/s" på pakken til MyBookWorld, men den reelle hastigheten er 15mbyte/s, dette grunnet kodingen i driveren til nettverkskortet som sitter i diskee, og pga. selve kortets hardware. Uansett ville en ekstern disk aldri kunnet oppnådd 1gbyte/s som overføringshastighet grunnet hvordan plater er bygget opp fysisk per. i dag.

Med andre ord: 1gbyte/s er renspikket løgn.

3: WD ønsker å hindre brukere kontroll over sine egne filer ved å sperre for b.la. MP3 via Mionet. Siden WD primært (se punkt 1) informerer brukeren om Mionet som førstevalg i måten å aksessere hardisken på både lokalt og via nett, betyr det at WD også ønsker å begrense brukerens rettigheter og egenkontroll på grensesnittet WD ønsker de skal primært bruke (WD).

4: Mionet koster penger å bruke etter 3 mnd. Da må man abonnere på det, med andre ord man må betale abb. for å få tilgang til sin egen disk via nett hvis man bruker det grensesnittet WD vil at brukeren skal benytte seg av primært. Igjen - den normale måten å aksessere nettverksdisker på via Windows er det mange normale "dødelige" idiot-brukere av PC som ikke vet om, og mange som kjøper nettopp MyBookWorld er nettopp denne kundegruppen: "mannen i gata" som ikke har tid eller ønsker om å lære seg noe spesielt inngående om data/nettverk/IT. De sitter da igjen med å bruke det WD informerer om tydeligst: Mionet, som da koster penger etter hvert.

5: MyBookWorld har en høy feilrate i produksjonen sin, antageligvis grunnet elendig implementering av *nix-systemet diskene benytter seg av.

6: Punkt 1-5 viser tydelig hvem WD bryr seg om (sine partnere, bl.a Mionet) og hvem de driter regelrett i og behandler som sauer: kundene sine.

I mine øyne er alle punktene ovenfor hver for seg gode nok grunner til å boikotte og bannlyse WD fra jorden til all evig tid.

Jeg kommer aldri til å kjøpe et WD-produkt noensinne mer.

Lenke til kommentar
4: Mionet koster penger å bruke etter 3 mnd. Da må man abonnere på det, med andre ord man må betale abb. for å få tilgang til sin egen disk via nett hvis man bruker det grensesnittet WD vil at brukeren skal benytte seg av primært. Igjen - den normale måten å aksessere nettverksdisker på via Windows er det mange normale "dødelige" idiot-brukere av PC som ikke vet om, og mange som kjøper nettopp MyBookWorld er nettopp denne kundegruppen: "mannen i gata" som ikke har tid eller ønsker om å lære seg noe spesielt inngående om data/nettverk/IT. De sitter da igjen med å bruke det WD informerer om tydeligst: Mionet, som da koster penger etter hvert.

Haha er det fakta? Forventer de at man skal betale penger for å bruke den begrensende søppelsoftwaren? Det er så latterlig at jeg får vondt i sjela.

AtW

Lenke til kommentar
En rekke punkter

Takker for informasjonen, mange meget gode argumenter mot å handle fra WD.

Bortkastet for deg og meg ja, men vi er heller ikke noen majoritet blant databrukere. Du tror vel virkelig ikke at et veletablert firma som WD bruker en haug med milioner på å utvikle software ingen har nytte av?

Jeg tror WD ønsker å skape et program som vil brukes fordi "det var installert og brukermanualen forklarte hvordan dette virket". WD's program fyller ikke noen spesielle behov for vanlige brukere (meg bekjent) som andre programmer eller innebygde funksjoner i OS allerede fyller.

Og hvor står det at WD oppfordrer kjøpere å bruke dette programmet noe mer enn andre produsenter oppforderer sine kjøpere å bruke sine mer eller mindre velykka programmer?

Se Mr.Locke sine punkter ang brukermanualer.

Det er ingen forskjell på WD og Hitachi, IBM eller Seagate i denne saken. De lager alle forskjellige typer software, noe direkte dårlig og annet som sikkert er helt ok. Det eneste WD gjorde var å lage et program, (som faktisk har fått god kritikk på mange punkter) med begrensinger på enkelte filtyper - som "tilfeldigvis" fikk nørds til å se rødt...

Ingen andre hdd produsenter meg bekjent anbefaler og tilbyr brukere et program som blokkerer visse filtyper. Det er den forskjellen vi diskuterer her.

Reaksjonen på det hele er storm i et vannglass. 70% "datakyndige" bare i denne tråden har tydeligvis store problemer med å skjønne hva det egentlig dreier seg om. På den annen side er hele saken glemt om en uke, og lanserer WD en HD som er 20% raskere eller mer stillegående enn konkurrentene så er boikotten glemt like fort. Den skal nemmelig alle ha...

Sann mine ord.

Mulig du vil få rett i den påstanden, men nå skal man heller ikke undervurdere forbrukernes kraft.

Og hvordan WD som per i dag slett ikke ligger i front når det gjelder lagringsteknologi skal kunne makte å produsere et produkt som yter/lagrer/har et lydnivå på/ 20% mer enn tilsvarende produkter kan jeg personlig ikke forstå.

Lenke til kommentar

Når WD smir opp jernet under samme plassen mange andre produsenter befinner seg, er samme vannskelig, smertelige og pinfulle fremtid i vente. Benytte seg av et slikt program, ville hvert som om jeg måtte betale for den samme varen mangfoldige ganger. En genuin pengemaskin til beleiring av uvitende analfabeter som benytter seg av produktene deres.

Lenke til kommentar
Jeg tror WD ønsker å skape et program som vil brukes fordi "det var installert og brukermanualen forklarte hvordan dette virket". WD's program fyller ikke noen spesielle behov for vanlige brukere (meg bekjent) som andre programmer eller innebygde funksjoner i OS allerede fyller.

Såvidt jeg kan se sa mr.locke at han selv måtte installere det. Jeg forsto det slik at det lå på en CD?

Når det gjelder funksjonalitet, så leste jeg en test som sa det var brukervennlig, og det er viktig for mange.

Se Mr.Locke sine punkter ang brukermanualer.

For 95% av all HW/elektronikk man kjøper, alt fra skjermkort og routere til fotoapparater og skrivere, så står det oppfordringer om å bruke medfølgende software som førstevalg. Mye av dette virker _bare_ med medfølgende software, som heller ikke er tilfelle her. Mye har heller ikke alternative løsninger skissert i manualen, selv om man i følge mr. locke måtte: "lete seg dypt inn i manualen" (for å finne de) Hey, skal man ikke lese hele manualen før man begynner da? :wee: Du finner også en meget grundig beskrivelse av hvordan på WD sine sider her

Jeg finner ikke akkurat like gode beskrivelser for hvordan jeg skal bruke annen software til Canon-skriveren mitt på Canon sine sider...

Som sagt, hva gjør WD så mye verre en andre her?

Ingen andre hdd produsenter meg bekjent anbefaler og tilbyr brukere et program som blokkerer visse filtyper.

Mye mulig, der må du selv "mekke" for å dele filer på tilsvarende måter - som om det gjør saken bedre(!) Som jeg allerede har sagt, én ekstra funksjonalitet med begrensinger er bedre en ingen ekstra funksjonalitet, såfremt ikke førstnevnte alternativ har sperrer som hindrer deg å bruke annen software, avinstallere det eller lignende, som da ikke er tilfelle her.

Og hvordan WD som per i dag slett ikke ligger i front når det gjelder lagringsteknologi skal kunne makte å produsere et produkt som yter/lagrer/har et lydnivå på/ 20% mer enn tilsvarende produkter kan jeg personlig ikke forstå.

Det var bare et eksempel da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...