Gå til innhold

Western Digital gjør knefall for underholdningsindustrien

Anbefalte innlegg

formatere den så er den vell ikke i stand til å stoppe filer?

det er jo programmene som ligger på diskene som bruker å være problemet...

Den stopper ikke filer uansett, les lengre opp. Kun om du bruker programmet for å sende filer den stopper det...

Så dette er i prinsipp et nullproblem mener jeg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nettsiden sin proklamerer de "Simplify your digital life". Dette må jo stride mot markedsføringslover. Det er rett og slett forbudt å drive med villedende markedsføring.

Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor de ikke forbyr samtlige eksisterende filformater. Alle kan jo brukes til å inneholde piratkopier av noe. Hvis noen kopierer en tekstfil med en av Anne B Ragde sine bøker så er det også piratkopiering. Men like fult som .txt-filer kan inneholde ikke piratkopiert programvare så kan også delte filer med f.eks avi være helt uten priatkopiert innhold.

Poenget er at filformatet er noe helt annet enn filinnholdet. Å sette sperrer på filformater og ikke innhold blir fullstendig feil. Like feil som å sette samtlige med sertifikat i fengsel for fyllakjøring fordi de kanskje kan finne på å gjøre det.

Lenke til kommentar

Den stopper ikke filer uansett, les lengre opp. Kun om du bruker programmet for å sende filer den stopper det...

det vill si ola dum får det stoppet mens piratene lever fritt :p haha...

Lenke til kommentar

det vill si ola dum får det stoppet mens piratene lever fritt :p haha...

Egentlig ikke, for tror ikke Ola Dunk innstallerer de programmene heller... De aller aller fleste(jeg har hvertfall tilgode å se noen gjøre noe annet) bruker jo eksterne disker som "dumme disker" altså bare drar filer over i windows utforsker.

Lenke til kommentar
Anywhere Access hvaforno? Aldri hørt om. De aller fleste bruker vel Windows sin sharing eller Samba om de skal dele noe over nettverk. Tilbyr programmet deres noen fordeler som jeg ikke er klar over?

det er vell bare nettverksdisker som har d der :p

er noe jalla http/ftp greie som gjør at du får tilgang til disken din uansett hvor du har internett :p

Lenke til kommentar
Antar en "fix" er rett rundt hjørnet.

Hvorfor motarbeide motarbeidelsen når man kan ta snarveien om å droppe det motarbeidende produktet fullstendig?

Joda, på en måte er det kjedelig, men samtidig veldig forståelig fra et firmas ståsted.

I respekt for alle forfattere så hadde det vel vært like forståelig om de fjernet muligheten for å dele .doc, .txt, .dot, .xls, .odt, .rtf, og samtlige andre filformater som finnes. Rett og slett gjøre disken lesbar for kun en eneste maskin. Slik at hvis PCen tar fyr så får man aldri brukt backupen. I samme slengen kunne de jo bare forbydd brukerne å koble seg til Internett. Det kan jo brukes til å dele filer. USB-port bør vel heller ikke følge med. Den kan jo kobles til andre maskiner og dermed brukes til fildeling. Fysj og fy. PCer og doble kassettspillere bør selvfølgelig også motarbeides. De kan jo brukes til piratkopiering. Det samme med kopimaskiner på jobb, scannere, fotoapparat og skrivere. Trykkekunsten bør reverseres slik at verker ikke kan kopieres. Blekket bør forbys slik at folk ikke kan skrive av andres verker. Musikkinstrumenter bør forbys. Det kan jo brukes til å rekonstruere andres musikalske verker. Køller og pilspisser blir også misbrukt og kopiert. Og hvor mange ganger har ikke hjulet blitt kopiert siden det ble funnet opp? Uten at etterkommerne til den som fant det opp har fått behørlig betalt. Nei, vi bør selvsagt henge i trærne og plukke bananer resten av livene våre.

Lenke til kommentar

Selv om dette er en begrensning ikke på selve disken men i medfølgende programvare er det enda en grunn til at jeg ikke kommer til å kjøpe WD disker, av prinsipp.

Greit nok at filformater som disse er de hyppigste blant piratkopiert materiale, men hvorfor skal diskens programvare stoppe meg fra å (gjennom programvaren) kopiere videoen jeg tok i mormors 80 års dag med kameraet som lagrer den som .avi fil.

WD sine disker og teknologi er ikke så fantastisk at harddiskene deres ikke kan byttes ut med disker fra andre produsenter.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Helt enig med simen1 her.

Dette blir rett og slett for dumt og idiotisk fra WD, tydelig at de har enten en avtale (alla fremtidens Secure content) eller at de rett og slett ønsker å slå seg konkurs.

Jeg boikotter fra og med i dag alle produkter til WD, finnes jo uansett langt bedre produkter på markedet så det er ikke noe problem.

Ja ja, det ser ut som Windows leiren i alle fall går mot enda mer overvåkning...

Lenke til kommentar
Antar en "fix" er rett rundt hjørnet.

Hvorfor motarbeide motarbeidelsen når man kan ta snarveien om å droppe det motarbeidende produktet fullstendig?

Joda, på en måte er det kjedelig, men samtidig veldig forståelig fra et firmas ståsted.

I respekt for alle forfattere så hadde det vel vært like forståelig om de fjernet muligheten for å dele .doc, .txt, .dot, .xls, .odt, .rtf, og samtlige andre filformater som finnes. Rett og slett gjøre disken lesbar for kun en eneste maskin. Slik at hvis PCen tar fyr så får man aldri brukt backupen. I samme slengen kunne de jo bare forbydd brukerne å koble seg til Internett. Det kan jo brukes til å dele filer. USB-port bør vel heller ikke følge med. Den kan jo kobles til andre maskiner og dermed brukes til fildeling. Fysj og fy. PCer og doble kassettspillere bør selvfølgelig også motarbeides. De kan jo brukes til piratkopiering. Det samme med kopimaskiner på jobb, scannere, fotoapparat og skrivere. Trykkekunsten bør reverseres slik at verker ikke kan kopieres. Blekket bør forbys slik at folk ikke kan skrive av andres verker. Musikkinstrumenter bør forbys. Det kan jo brukes til å rekonstruere andres musikalske verker. Køller og pilspisser blir også misbrukt og kopiert. Og hvor mange ganger har ikke hjulet blitt kopiert siden det ble funnet opp? Uten at etterkommerne til den som fant det opp har fått behørlig betalt. Nei, vi bør selvsagt henge i trærne og plukke bananer resten av livene våre.

Skjønner selvsagt ironien din her Simen1, og sjeldent jeg bryr meg om å diskutere ting med deg da jeg for det meste er enig med deg(med unntak av noen linux/windows diskusjoner, men der kommer vi aldri til å nærme oss i syn uansett). Men her mener jeg faktisk du klarer å starte verdens største kjede av hønse farmer av den berømte fjære. Og det er synd for jeg mener du er en av de smarteste debatantene på dette forumet og du burde være i stand til å se BITTELITT rundere på noen ting...

Altså, hadde de bare slettet programmene fra diskene for å unngå å bli saksøkt ville hverken du eller noen andre lagt merke til det eller brydd dere noe om det, da det så godt som aldri er i bruk hos noen(fortsatt ingen her inne som sier de bruker det, og dette er norges største HW relaterte forum). Så det å lage en prinsipp sak ut av begrensninger i et program som ingen bruker synes jeg er ganske tåpelig.

WD har ikke noe spesielt med diskene sine, men det er gode disker med god ytelse og veldig hyggelige priser. De er også veldig gode på service, i min erfaring, når noe går galt. Dette synes jeg er såpass viktig at jeg hadde syntes at det var synd om de ble saksøkt(noe som koster masse penger selv om man skulle vinne) og dermed måtte skru opp prisene sine.

Nei, skyt heller de som faktisk er skyld i dette. Altså plateselskapene, RIAA osv...

Eller, for å si det på din måte med Ironi: boikott BMW fordi staten har innført fartsgrenser så du ikke får lov til å kjøre M5en din så fort som den egentlig kan gå...

Lenke til kommentar
Eller, for å si det på din måte med Ironi: boikott BMW fordi staten har innført fartsgrenser så du ikke får lov til å kjøre M5en din så fort som den egentlig kan gå...

Hvis sammenligningen skal være relevant så ville det være hvis BMW plomberte motoren ved 30 km/t fordi noen råkjører med bilene forbi barneskoler.

At det er mange steder det er lov med høyere hastighet blir da tilsvarende at det er mange avi og mp3 filer som er fullt lovlige å distribuere, og at det uansett er fullt lovlig i de fleste land for en familie med flere pcer å dele filer med hverandre.

WD har med vilje innført en begrensning som er basert på den strengeste tolkningen.

Lenke til kommentar
Kødder de? Hva skal man med en stor harddisk hvis man ikke kan dele divx, mp3 osv. Hva regener de med at folk trenger en 500 GB disk til? Dokument-filer?

Hæ, jeg kjøper i alle fall ikke en HD fordi jeg skal dele filer, jeg kjøper den fordi jeg skal lagre filer.

Lenke til kommentar
Altså, hadde de bare slettet programmene fra diskene for å unngå å bli saksøkt ville hverken du eller noen andre lagt merke til det eller brydd dere noe om det, da det så godt som aldri er i bruk hos noen(fortsatt ingen her inne som sier de bruker det, og dette er norges største HW relaterte forum). Så det å lage en prinsipp sak ut av begrensninger i et program som ingen bruker synes jeg er ganske tåpelig.

Enda en grunn til å boikotte WD, de legger ved bloated totalt unødvendig programvare som ingen bruker, ressurser de kanskje heller skulle utnyttet på teknologi :tease: (skal ikke tas helt seriøst)

Dersom BMW hadde lagt inn fartsperrer på 100km/t kunne vi igjen diskutert en reel sammenligning, men ikke slik som du har fremsatt den.

Fartsperrer kan som programvare kjent omgås.

Men å bryte fartsgrensen er ulovlig, å dele en avi fil fra søsterens bryllup, direkte via harddiskens medfølgende programvare er IKKE ulovlig.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Det er ravende likegyldig om det bare er ett program fra WD som hindrer deg. Poenget er at WD har underkastet seg RIAA/MPAA... det er nok til boikott i seg selv. Det er ingenting som tilsier at de skal måtte strupe mulighetene på programmene sine, de gjør det bare for å tilfredsstille MPAA/RIAA. Og det synes jeg at vi ikke burde støtte ved å fortsette å kjøpe diskene. Den bransjen må lære seg at det ikke er tyngre og tyngre restriksjoner som må til, men en grunnlegende endring i hvordan å selge produktet deres.

Lenke til kommentar

WD har ikke noe spesielt med diskene sine, men det er gode disker med god ytelse og veldig hyggelige priser. De er også veldig gode på service, i min erfaring, når noe går galt. Dette synes jeg er såpass viktig at jeg hadde syntes at det var synd om de ble saksøkt(noe som koster masse penger selv om man skulle vinne) og dermed måtte skru opp prisene sine.

Nei, skyt heller de som faktisk er skyld i dette. Altså plateselskapene, RIAA osv...

Tror du glemmer et par ting her.

WD selger en disk som har blitt designet for å ha denne funksjonaliteten, når de da justerer mulighetene til å kun kjøre "verifisert" innhold så blir dette et problem.

Jeg har lenge vært interesert i et trådløst medium som kan streame filer over nettverket mitt, men jeg er neppe interesert i kjøpe begrensede produkt.

Lenke til kommentar

Ok, dårlig sammenligning. Ironi er ikke min sterkeste side når jeg sitter på jobb...

Men med litt godvilje skjønner dere poenget mitt, og også WD sitt. Er ingen vits å svartemale et firma på den måten dere gjør her pga dette...

Det er tross alt ikke de som bestemmer lovene(selv om ingen egentlig har helt klarhet i hva lovene faktisk er rundt dette for tiden), og jeg forstår godt at de dropper støtte for dette når ingen bruker det.

Som sagt flere ganger, skyt heller de som faktisk får dette til å skje...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...