Gå til innhold

IKT-servicefag - Like slapt i hele Norge?


medlem-68510

Anbefalte innlegg

Haha. Nei, jeg går ikke på Lyngdal. Det de andre elevene føler at de har lært noe av er HTML, men dette har jeg drevet med siden 8nd, og den eneste PHP-koden læreren vår ser noe av, er den Dreamweaver lager =x

Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal bli lærling eller gå videre med annen utdanning enda, men mest trolig blir jeg lærling.

 

PS: Bloons Tower Defence = Populært i klassen vår x)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg har hørt lærer du mer på informatikk-fagene som fantes på allmenn i R94 (men som er fjernet nå) enn du gjorde på IKT driftsfag. Men dette varierer veldig fra skole til skole. Stort sett er nok det beste hvis du vil jobbe med programmering eller drifting av størr enettverk å gå vgs med matematikk, fysikk og engelsk og så ta en informatikklinje på universitet/høgskole

Lenke til kommentar

Dette kommer til å være en veldig generalisert post, så ikke flame meg hvis du føler deg truffet.

 

 

 

 

 

 

 

 

IKT-Driftsfag (som det het den gang jeg gikk linjen) er en skikkelig møkka linje. Jeg tror ikke det er skolen eller lærerens feil, men heller det at læreplanen som er helt feil. Men igjen, hva skal man lære bort på en slik linje? De som velger den for å "få en karakter på de de kan" "bevise seg" osv, acer linja med 5-6 i snitt. De andre som velger linja bare for å ha ett sted og spille counterstrike i ett år består linja med 3-4. Det sier meg at læreplanen er alt for generalisert, og man kommer inn på linjen fra nesten alle grunnkurs. Dette er jo selvsagt flott for de som ønsker å heve snittet sitt, eller bare ha det gøy. Men hva med de 10% folka som faktisk har tenkt en videre it-basert utdanning?

 

Så hvordan utdanner man slike folk? Her er det bilmekanikere, tegnere, kokker og andre, som syntes det er gøy og spille data, og derfor tror de paser inn i ett ikt-servicemiljø. For det er det man utdanner seg som. En "løpegutt" i en bedrift. En løpegutt som har hovedarbeidsoppgave i å reboote nettverksprintere som henger seg opp, patche nettverksplugger og den type møkka jobber. Det er ingen vei rundt det. Det er ingen lærere som får lov til å ta store avvik fra læreplan, vi hadde selv en som fikk sparken fordi han ba oss drite i læreplan, og heller følge hans råd. Han lærte oss ikke mye, men han viste oss hvordan man skulle lære seg selv PHP, HTML, C++, ASP, etc. Og han sa: "bruk tiden deres på hva dere vil, linjen er lett nok til å bestå selv om dere sitter og spiller mens jeg snakker her, men hvis dere vil kan dere gjøre så mye mer ut av det." Dette tror jeg åpnet øyene til noen av oss, mens resten av folka bare fikk helt fnatt - og spillte CS osv ut året. Gamera bestod, og fikk læreplass, men ingen av de har jobbet med it etter læretiden (såvidt bestått, eller stryket på lærling eksamen)

 

 

Jeg kom selv inn på linjen fra GK-mekaniske fag, og selv om jeg ikke hadde hatt interesse / kunnskaper i data fra før av, hadde jeg bestått med helt "ok" karakterer... Jeg bestod ikt-driftsfag med 5"+" i snitt, og bestod lærling eksamen med "bestått, meget bra". Jeg jobber nå i lærebedriften min hvor jeg drifter applikasjoner, nettverk, telefoni, og mer. Det er veldig gøy, men jeg har ikke hatt bruk for noe av det jeg lærte på ikt driftsfag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg gikk også IKT Driftsfag, men har stort sett bare positive ting å si om det. Gode, kunnskapsrike lærere, engasjerte elever (denne er viktig!) og drøssevis med forkskjellige prosjekter, oppgaver og greier.

 

Jeg satset hardt, for å få den beste lærlingeplassen i området, og jeg fikk den. 5,4 i snitt hjelper nok på. Her er det ikke som sarcasm sier, at man springer rundt og patcher nettverkspunkt (dette har vi elektrikere til) og rebooter nettverksprintere (dette tar vi remote, eller så vet brukerne hvordan det gjøres). Her er det veldig varierte oppgaver innen Microsoft-programvare, Lotus Notes, desktop/laptop/server-drifting (50 servere, 250 klientPCer) og andre nettverksproblem. I tillegg skader det jo ikke at vi er eid av et multinasjonalt storkonsern, og dermed får jeg også muligheten til å dra på utvekslingstur til Østerrike i hele april. Fantastisk bra.

 

Det blir ikke bedre enn hva man gjør det selv!

Lenke til kommentar

Tok IKT-Driftsfag (som det het da) for noen år siden og er ferdig som lærling. Jobber for tiden i et lite firma som driver med drift av skoler, mens jeg går på skole på kvelden for å få studekompetanse.

 

Må si meg enig i mye av det som er sagt i denne tråden fra før. Linjen (slik den var når jeg tok den i hvertfal) er svært enkel, og de som faktisk kan noe fra før har ingen problemer med å få 5 i alle IKT-fagene. Lærerne vi hadde var flinke og kunnskapsrike, men fulgte læreplanen til punkt og prikke, og dermed lærte vi ikke stort utover det helt elementære.

 

Det skal sies at det legges mye vekt på ansvar for egen læring (for mye etter min mening), og elevene må jobbe veldig mye på egenhånd hvis de vil ha noe ut av året.

 

Jeg (og alle de jeg har hatt kontakt med som valgte å bli lærling), lærte utrolig mye mer når vi var utplassert/lærling enn det vi gjorde på skolen. En viktig ting å tenke på er at man ikke får studekompetanse av å ta IKT-Servicefag. Året er imidlertidig et fint avbrekk fra tradisjonell skole og var akkurat det jeg trengte for å motivere meg selv til å studere videre. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...