Gå til innhold

IKT-servicefag - Like slapt i hele Norge?

medlem-68510

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg går IKT-servicefag nå, og før jeg bygynte hadde jeg hørt at dette var en "slapp" linje, og det ser ut til at det er slik i hele Norge. Det eneste jeg har lært på ett halvt år er det grunnleggende bak ett token ring nettverk.

Det jeg lurer på er: Er det slik i hele Norge, eller har jeg bare havnet på feil skole?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lærte nesten ingenting der jeg heller. Gikk IKT-driftsfag som det het ifjor. Lærte mer dem to ukene jeg var utplassert enn hele skoleåret. Alt vi gjorde var bare for å være gjennom det, hadde blitt mye mer lærerikt om det hadde vært godt for noe

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Jeg føler at jeg lærer mye mer av å sitte hjemme og jobbe med mine egne prosjekter. Grunnen til at jeg valgte denne linja var for å få noen papier på at jeg kan noe, men så labert som dette trodde jeg aldri det skulle bli. Blir litt irritert faktisk.

EDIT: Når skal jeg liksom få bruk for kunnskapen om token ring da? Lærte ikke noe my om det en gang -.- *knytte neven mot skolen*

Endret av Inf3rn090
Lenke til kommentar

Vi fikk veldig frie tøyler når jeg gikk IKT-Driftsfag.

Dette gjorde at mange i klassen syns det var veldig slapt der.

Men de av oss som faktisk forsto muligheten i den friheten, lærte veldig mye av det året.

Vi hadde utstryret som trengtes til å gjøre det meste vi ville, og satte opp nettverk av diverse typer, og testet programvare og sto i, i et helt år.

Ikke rart at på slutten av året, så var de som syntes det var slapt, som ikke fikk lærlingplasser, mens vi som hadde brukt mulighetene, fikk.

Lenke til kommentar
Jeg driver med slikt på fritida, å på skolen har vi lite, gammelt og ødelagt utstur, så jeg føler at det ikke er noe der å gjøre.

Shit! vi har syke skolepcer og skjermer vi:) intel core 2 duo 2133mhz, 2 gb ram, nvidia 7300gs:(

og her sitter jeg med GeForce4 MX 440 og En gammel P4 på 2GHz... 512 MB RAM og.. Digg <3

EDIT: Og det beste er at vi bruker Adobe CS3.. i stooor fart.

Endret av Inf3rn090
Lenke til kommentar

Der hvor jeg gikk elev VK1 IKT-Driftsfag, så lærte så og si nada, lærerne var udaterte, så det som skjedde var at div elever (blant annet meg selv) hadde timer i oppgaver/prosjekter og slikt vi hadde holt på med. Men selvsakt, når jeg begynte skoleåret, hadde jeg nokså gode kunskaper enn hva pensum inneholdt.

Jobber nå som lærling, og er fornøyd med det, god jobb, godt arbeids miljø osv ^^

Lenke til kommentar

Går på Nannestad og det er en slapp slapp linje med mye spilling. Heldigvis har vi en jævlig flink lærer som lærer oss mye, og lar oss spille mye. Derfor gjør vi det han ber oss om. Dessverre er resten av lærerne på skolen store motstandere av metodene hans så det er som han sier: "Den største sykdommen i Norge er sjalusi."

Men lite jobbing på oss. Vi er naturlig slappe virker det som :whistle:

Lenke til kommentar

De som kan noe i klassen min får gjort noe hvis de vil de også, men læreren vår er så treg at de som ikke kan noe fra før blir hengende etter, og hvis noen spør om noe, så bruker han tungvinte å ekle måter å forklare det på, så en hvilken som helst person blir ikke noe smartere av ham. Han krever dessuten også at vi dokumenterer hver eneste ting vi gjør med en rapport som skal skrives etter en råtten mal. -.- Hvis man allerede vet det meste av det læreren vår prøve å lære oss, er det bare å leke seg, noe som blir tamt i lengden.

Lenke til kommentar

Inf3rn090: Virker ikke som om du har fattet hva skolen egentlig går ut på da. Du har faktisk ansvar for egen lære, dvs at om du ikke syntes at du lærer nok ifra lærer, kan du faktisk lære deg ting utenfor pensum. En skal ikke trenge og få alt inn med teskje når en er i så høy alder.

Vi hadde folk i klassen min når jeg gikk VK1, så på karakterene hvem som gjorde ekstra arbeid og hvem som bare fulgte det som ble gitt i oppgaver ifra lærern.

Lenke til kommentar
Inf3rn090: Virker ikke som om du har fattet hva skolen egentlig går ut på da. Du har faktisk ansvar for egen lære, dvs at om du ikke syntes at du lærer nok ifra lærer, kan du faktisk lære deg ting utenfor pensum. En skal ikke trenge og få alt inn med teskje når en er i så høy alder.

Vi hadde folk i klassen min når jeg gikk VK1, så på karakterene hvem som gjorde ekstra arbeid og hvem som bare fulgte det som ble gitt i oppgaver ifra lærern.

Du grupperer meg feil =) Jeg er en av de som gjør hva jeg selv vil (ikke på en negativ måte da ;))

Lenke til kommentar
Du har faktisk ansvar for egen lære, dvs at om du ikke syntes at du lærer nok ifra lærer, kan du faktisk lære deg ting utenfor pensum.

Er det ikke sånn at du følge den nye læreplanen så gjelder ikke "ansvar for egen læring" lenger? ;)

Regjeringen innså vel at det utsagnet var så forferdelig dårlig - samtidig som at den ikke virket i praksis - så idéen ble tatt vekk fra den nye læreplanen.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Hei.

Jeg går IKT-servicefag nå, og før jeg bygynte hadde jeg hørt at dette var en "slapp" linje, og det ser ut til at det er slik i hele Norge. Det eneste jeg har lært på ett halvt år er det grunnleggende bak ett token ring nettverk.

Det jeg lurer på er: Er det slik i hele Norge, eller har jeg bare havnet på feil skole?

Gikk du på KVS-Lyngdal og hadde en som het Arvid som lærer???

Jeg har ikke gått servicefag men driftsfag, som det het for et år siden, jeg lærte en hau av ting det året, sånn som å unngå proxy-er og programmere VB, html, og litt PHP, selvsagt var dette selvlært, og var det noe som lignet spennende i undervisningen så hadde vi det EN uke, og så var det tilbake på windows server 2003, eller så kjeftet lærerne våre over at vi var late, og jeg ska innrømme at det er slapt, men man må gjør det til noe gøy, og styre læreren. Jeg gikk IKT i Kristiansand, og vi begynnte greit med å lære html, så når de andre begynnte på front-page så gjorde jeg mer html, og litt php, og fikk selvsagt kjeft,(fikk forresten 6'er i html/word/makro prøven vi hadde første termin:P). Jeg var klasserepresentant, og tilfeldigvis elevrådsleder så etter jul fikk jeg dyttet litt på lærerne mine inn på relevante ting, men IKT er en fiasko. hvis man tilbød mer systemutvikling og programmering, i stede for å lage supportmedarbeidere, DÅRLIGE supportmedarbeidere.

GÅ ALLMENN 3 ÅR!!!! -det skulle jeg ha gjort, (eller gå på noroff å ta en 3års høyskoleutannelse rett etter u-skolen)

IKT er for jenter, evt. så passer det for gutter som vil spille CS i ett år!!!

frank

PS

Start eget firma, ikke bli lærling

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...