Gå til innhold

3DSpill: Dårlig ytelse og systemfrys


Zodux

Anbefalte innlegg

Hei!

 

For noen uker tilbake kjøpte jeg meg en ny PC med følgende komponenter:

 

Kabinett: Cooler Master Centurion 534, Sort,

PSU: Thermaltake Toughpower 850W, Modulær,

Motherboard: XFX nForce 680i SLI, nForce-680i SLI,

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

RAM: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,

Skjermkort: XFX GeForce 8800GTS Fatal1ty 320MB GDDR3

HDD: Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2

 

Fra dag èn var jeg noe skuffet over ytelsen - det meste gikk tilfredsstillende så lenge jeg ikke stressa maskina for mye, men så fort det var f.eks. "High Settings" på Crysis (i WinXP x64), var det fra dårlig til ikke spillbar ytelse. (Kommer an på hvor åpne områder osv. jeg var i)

 

Det som slo meg var at jeg kanskje hadde kjøpt et skjermkort som har altfor lite minne, så jeg kjøpte et identisk et og putta det i SLI-konfigurasjon. Nå er det nesten ingenting som er spillbart, det meste bare fryser når det passer seg, noe som er evig frustrerende.

 

Det jeg lurer på er hva som kan være galt?

 

GPU ligger noe rundt 80C i Crysis, mens CPU ligger på rundt 50C. Hovedkortet ligger på rundt 40C.

 

Temperaturene er kanskje noe høye, men det er jo noe rart at problemet eskalerte noe vakent når jeg satt inn et ekstra skjermkort. Det første som slo meg er at det kan være noe galt med PSUen. men jeg er ikke verdens mest PCkyndige, så jeg kan jo selvfølgelig ikke være sikker på noe som helst.

 

Å stille en diagnose over internet er vel kanskje ikke det letteste i verden, men jeg hadde satt veldig pris på om noen her kunne hjulpet meg.

 

På forhånd, takk!

 

Mvh.

Zodux

 

EDIT: Woops, skulle ligget i "Annet om Hardware" e.l. Beklager. :(

Endret av Zodux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle koblinger er dobbeltsjekket og trippelsjekket.

 

Hverken mEmO eller jeglyktes i å finne noe feil i koblingene.

 

Det ekstra strøminntaket for grafikk som ligger på hovedkortet er også koblet til.

 

Når det kommer til Crysis skal det ikke være for dårlige komponenter i maskina mi som er problemet, i og med at jeg har en kamerat som kjører Crysis på High uten problemer som har 3gig RAM, AMD64 X2 og ATI Radeon x1800 512MB.

 

En ting jeg syntes er noe rart er at verdiene som vises i BIOS i forhold til Voltages i BIOS er ganske korrekte, men i AIDA32 ser det slik ut:

 

 

Sensor Properties

Sensor Type Unknown

Sensor Access ISA 290h

 

Temperatures

Motherboard 23 °C (73 °F)

 

Cooling Fans

CPU 1562 RPM

 

Voltage Values

CPU Core 2.58 V

CPU Aux 3.01 V

+3.3 V: 3.25 V

+5 V: 5.46 V

+12 V: 9.06 V

-12 V: -10.85 V

-5 V: -5.47 V

 

 

Jeg velger helst å stole på verdiene i BIOS, men syntes alikvel at det er noe rart at AIDA32 viser så grove feil.

 

EDIT: Nå ser jeg også at AIDA32 viser en helt annet temperatur på HK enn hva NVidiaMonitor og BIOS. Det er jo også noe betenkelig. Mulig AIDA32 ikke er helt pålitelig, men jeg ble anbefalt det av en kar som skal ha ganske god greie på sånt noe.

Endret av Zodux
Lenke til kommentar

Ja du har litt lite minne på skjermkortet ditt for å spille crysis tror jeg, jeg har kun testet demoen, der har jeg alt på maks og uten at det henger... Men jeg har e6850 og 8800 gtx hvilken

 

Det har mye og si med et par hundre ekstra mb på skjermkortet, derfor den lagger for den må oppdatere seg oftere.. Det merker du og om du spiller en beta feks hvor ting ikke er optimalisert, da klarer ikke skjerkortet og dra unna og den får for mye informasjon og den hakker...

 

Jeg er ikke 100% sikker på at det er skjermkortet men jeg tror det er stor sanynlighet for det, som en annen har spurt om hvilken oppløsning kjører du?

Lenke til kommentar

Vel, kamerat #1 kjører 1280x1024, mens kamerat #2 kjører 1680x1050

 

Men altså, nå som jeg kjører SLI tror jeg ikke skjermminne skulle være noe problem: 320x2 = 640 - det vil kanskje være et ytelsestap på alt fra 1-5% for kort #2, men at dette skulle ha noe å si har jeg veldig vanskelig for å tro.

 

Men uansett - PCn kan kælve i spill som ikke krever noe særlig heller, som f.eks. World of Warcraft eller F.E.A.R.

 

Det er klart noe er galt, spørsmålet er: hva?

 

Selv tror jeg at det må være PSU, men noe utover det har jeg ingen teorier.

Lenke til kommentar
Vel, kamerat #1 kjører 1280x1024, mens kamerat #2 kjører 1680x1050

 

Men altså, nå som jeg kjører SLI tror jeg ikke skjermminne skulle være noe problem: 320x2 = 640 - det vil kanskje være et ytelsestap på alt fra 1-5% for kort #2, men at dette skulle ha noe å si har jeg veldig vanskelig for å tro.

 

Men uansett - PCn kan kælve i spill som ikke krever noe særlig heller, som f.eks. World of Warcraft eller F.E.A.R.

 

Det er klart noe er galt, spørsmålet er: hva?

 

Selv tror jeg at det må være PSU, men noe utover det har jeg ingen teorier.

 

Nja, om du kjører to skjermkort i SLI får du ikke doblet skjermminne, men kjernene jobber sammen om spillet.

I ditt tilfelle har du to 8800 gts 320mb kort, og det vil tilsi at du bare har 320mb ram tilgjengelig.

 

Noen som støtter meg på den?

Lenke til kommentar
Vel, kamerat #1 kjører 1280x1024, mens kamerat #2 kjører 1680x1050

 

Men altså, nå som jeg kjører SLI tror jeg ikke skjermminne skulle være noe problem: 320x2 = 640 - det vil kanskje være et ytelsestap på alt fra 1-5% for kort #2, men at dette skulle ha noe å si har jeg veldig vanskelig for å tro.

 

Men uansett - PCn kan kælve i spill som ikke krever noe særlig heller, som f.eks. World of Warcraft eller F.E.A.R.

 

Det er klart noe er galt, spørsmålet er: hva?

 

Selv tror jeg at det må være PSU, men noe utover det har jeg ingen teorier.

 

Nja, om du kjører to skjermkort i SLI får du ikke doblet skjermminne, men kjernene jobber sammen om spillet.

I ditt tilfelle har du to 8800 gts 320mb kort, og det vil tilsi at du bare har 320mb ram tilgjengelig.

 

Noen som støtter meg på den?

Jepp, riktig det. får ikke dobbelt minne om man kjører SLI. får bare 40-50% mer ytelse.

og cpu stinker på spill. 2,4ghz er ikke nok til å takle dagens verden. klokk den opp til godt opp på 3tallet, da begynner vi å snakke. få den opp på 3,0ghz ihvertfall.

Lenke til kommentar
Crysis er det vel ingen skam å hakke i. Makan til kravstor guffe skal du lete lenge etter..

hehe, sant så sant. krever sin pc fra langt inn i neste år det der. Men det skal være ganske så spillbart på 1280x1024 på ganske høy grafisk settings med den PC-en som ble nevnt innledningsvis. ihvetfall hvis eier tar seg bryet med å guffe opp megahertzene litt. 3000 er et akseptabelt sted å starte. øk fsb 40-50 mhz, brems minnet, og se hva som skjer. går det bra økes fsb litt til.

og for guds skyld, kast stock kjøler og spander på deg noe nytt der... Noctua u9f er alltids en ting man kan anbefale. eller u12f. bedre, men større. kabinettet mitt hadde ikke plass til den store klumpen

Lenke til kommentar

Vil bare tilføye noe.

 

Jeg og flere jeg har sett på forumet, har sett lite eller ingenting ytelsesøkning ved å overklokke cpu en. Crysis liker å plage skjermkortet ditt. Hvis man kan tyne noe mere ut av det. Så er det mere hensiktsmessig.

 

Jeg merket omtrent ingenting annet enn kjappere loading fra 2,6 ghz til 3,6. Men litt tuning av skjermkortet hjalp mere.

 

Ha en fin helg :)

Lenke til kommentar

Jeg tror muligens jeg har funnet årssaken til at systemet fryser:

 

RAMen min er laget for 1.80V, mens BIOS av en eller annen grunn kjørte RAMen på 1.85V når den sto på "auto". Jeg har setti den til tvungen 1.80V - systemet ser ut til å ha sluttet å låse seg.

 

Men, nu går det over i et annet problem som samsvarer med med at jeg feilaktig postet i denne delen av forumet, nemlig kjøling.

 

Når jeg kjører Crysis på High tar det ikke lange tida før temperaturen nærmer seg stygt 90C, noe som er en smule sykt i mine øyne - dermed har jeg sett meg nødt til å kjøpe et nytt tower med masse vifter i.

 

Jeg bruker for øyeblikket http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318669, hadde trodd det skulle være bra nok når jeg kjøpte maskina, men det er tydeligvis ikke det alikevel.

 

Noen anbefalninger til et eventuelt nytt tower? Jeg bryr meg igrunn ikke så altfor mye om hvordan toweret ser ut, bare toweret er kickass. ;)

Endret av Zodux
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...