Gjest Slettet-yXKhlxsjUZ Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 (endret) Hei! Har nettopp skaffet meg et Canon 30D hus, og trenger da et objektiv. I denne omgang har jeg ikke allverdens å svi av, regner med rundt 2000,- Jeg vil ha et "allround"-objektiv. Jeg har hørt at kit-objektivet til Canon ikke skal være helt rettferdig for kameraet, så kunne tenke meg et alternativ, har sett på disse: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS Hva er en IS versjon? Canon EF 28-105mm f/3.5-4.5 II USM Blir det for stor "crop" på en 28mm? Er det noen som har no forslag, erfaring med disse eller forslag til andre objektiver. Har søkt litt rundt, og fant noe, men velger å lage en ny post da jeg helst vil ha litt mer utfyllende og flere svar en det jeg fant da jeg søkte. Beklager om jeg har vært litt uklar, er nokså nybegynner på speilrefleks. EDIT: Ser Akam har publisert en artikkel om objektiver nå, men er fortsatt interessert i erfaringer Mvh Christian Endret 7. desember 2007 av Slettet-yXKhlxsjUZ Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 sett på bruktmarkeder som finn og foto.no? f.eks Selges: Tamron 17-50/2.8 for Canon selges. Feilfritt objektiv som er ca 1 år gammelt. Meget skarpt, med solblender og org. Tlf 40826040 eller [email protected], pris ca 2600 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Støtter Øivind på Tamron 17-50. Meget godt objektiv. IS betyr image stabilization, altså bildestabilisering. Det vil si at du kan bruke lengre lukketider og likevel få skarpt bilde. MEN, det hjelper ikke beng om du skal fryse et motiv i bevegelse. Ikke vær redd for det med Tamronen, kombiner det objektivet med ditt 30D og du kan kjøre rimelig høy ISO og full blender og få raske og fine lukketider om du skal ta bilde av sport. Eller sett kameraet på stativ og blend ned til f11-16 og få finfin dybdeskarphet når du skal ta bilder av landskap. Lenke til kommentar
Fready Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 18-55 kit-objektivet til Canon kan være veldig bra, - men kan også være dårlig. Det varierer mye fra objektiv til objektiv. Hadde selv et objektiv av denne typen som jeg var veldig fornøyd med, - men byttet det ut da jeg savnet både mer vidvinkel og mer tele... For en nybegynner innen speilrefleksfotografering er det vanligvis ikke objektivet som er det største hinderet for å ta gode bilder, men mer det som går på teknikk, komposisjon og å unngå kamerabevegelse når bildet taes :-) Lykke til! Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Nå må vi ikke forvirre her. Kitobjektivet 18-55 er lavmål, kitobjektivet 18-55 IS som trådstarter nevner er kanonbra optiskt. Bedre enn nevte Tamron utifra de tester jeg har sett. Den har riktignok ikke 2.8 slik Tamronen, men jeg mener at nybegynnere jevnt over er bedre tjent med IS enn ett til to trinn raskere optikk (som krever mer trening i form av mer presis fokusering). Gå får 18-55 IS! Til under 2k er den et godt kjøp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yXKhlxsjUZ Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Takk for mange svar! Skal se litt på bruktmarkeder og slikt. Mvh Christian Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 (endret) Nå må vi ikke forvirre her. Kitobjektivet 18-55 er lavmål, kitobjektivet 18-55 IS som trådstarter nevner er kanonbra optiskt. Bedre enn nevte Tamron utifra de tester jeg har sett. Også når det gjelder andre egenskaper enn skarphet og CA? Tamronen vignetterer like mye vidåpent (men på en større blenderåpning), men blender du ned er det bedre så vidt jeg kan se. Det har også mindre fortegning på 17mm enn Canon har på 18. Hjørneskarpheten er også bedre (spesielt nedblendet) på Tamron. (Photozone.de sine tester.) Byggekvaliteten trenger vi jo ikke nevne, optikken avhenger ikke så mye av den, men det blir jo en ekstra bonus... Endret 7. desember 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Så noen bilder tatt med EF-S 17-55, og de så absolutt bra ut. Skarpe og fine. Absolutt verd å anbefale. Prisen var heller ikke vond! Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Så noen bilder tatt med EF-S 17-55, og de så absolutt bra ut. Skarpe og fine. Absolutt verd å anbefale. Prisen var heller ikke vond! https://prisguiden.no/product.php?productId=41865 nesten 4 x budsjettet til trådstarter. Dog mye billigere enn Nikons 17-55 Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Så noen bilder tatt med EF-S 17-55, og de så absolutt bra ut. Skarpe og fine. Absolutt verd å anbefale. Prisen var heller ikke vond! https://prisguiden.no/product.php?productId=41865 nesten 4 x budsjettet til trådstarter. Dog mye billigere enn Nikons 17-55 Jeg snakket om den som var linket til; IKKE f/2,8 versjonen, men 3,5-5,6; https://prisguiden.no/product.php?productId=79163 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Jeg snakket om den som var linket til; IKKE f/2,8 versjonen, men 3,5-5,6; https://prisguiden.no/product.php?productId=79163 Det er 18-55IS, ikke 17-55IS. Canon har bare en av hver... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yXKhlxsjUZ Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Men hva med 28-105mm objektivet? Er 28mm for mye å bruke som vidvinkel? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 me bad. Men da heter det 18-55 .) Skulle jeg hatt normalsoom hadde jeg utvilsomt gått for lyssterk optikk. Tamron 17-50 er genial .) Men jeg hadde nok godt for Canons 17-55 med IS. Med cashback er den på 7k i Norge. Med litt velvilje til å importere denne eller handle på ebay eller brukt kan du slippe enda billigere unna Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Så noen bilder tatt med EF-S 17-55, og de så absolutt bra ut. Skarpe og fine. Absolutt verd å anbefale. Prisen var heller ikke vond! https://prisguiden.no/product.php?productId=41865 nesten 4 x budsjettet til trådstarter. Dog mye billigere enn Nikons 17-55 Jeg snakket om den som var linket til; IKKE f/2,8 versjonen, men 3,5-5,6; https://prisguiden.no/product.php?productId=79163 Du snakket om EF-S 17-55 men *tenkte* EF-S 18-55 IS....Hvem kunne vite? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Men hva med 28-105mm objektivet? Er 28mm for mye å bruke som vidvinkel?Det blir knapt vidvinkel i det hele tatt på et crop-kamera... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yXKhlxsjUZ Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Men hva med 28-105mm objektivet? Er 28mm for mye å bruke som vidvinkel?Det blir knapt vidvinkel i det hele tatt på et crop-kamera... Skjønner, takk Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Men hva med 28-105mm objektivet? Er 28mm for mye å bruke som vidvinkel? Kommer helt an på personen bak kameraet. Jeg brukte 28-105 mm objektivet du nevner og savnet ikke mer vidvinkel. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 vell, jeg hadde ef 28-105mm som mitt første objektiv til EOS 20D og brukt det lenge, ypperlig objektiv, kanskje ikke det mest lyssterke, men utstyrt med USM motor er det et mydelig objektiv å bruke. Skarpt og lite kromatiske feil. Fungerer utmerket som et allround objektiv. ingen negative sider ved det Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Fungerer utmerket som et allround objektiv. ingen negative sider ved detNei, bortsett fra at 28mm blir for trangt for veldig mange. Ikke alle - men veldig mange... Lenke til kommentar
Pirmin Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 55mm eller rundt dær er også for kort for mange:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå