Gå til innhold

Nokia E51 - strømbruk

sanztra

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått en E51 som jeg synes lader seg tom alt for fort, spørsmålet mitt er: Det at den er koblet til PC-en (Nokia PC Suite) hele arbeidsdagen, via usb kabel gjør at den bruker mer strøm enn hvis jeg ikke har den tilkoblet? Det eneste jeg gjør stort sett er å lese/svare sms via pc suite (et par stykker om dagen) samt å synke med outlook ca 5-6 ganger om dagen. Batteriet holder snaut 2 døgn med under 10 min snakking med telefonen.

Noen som har noen erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den bruker helt sikkert litt mer strøm når den er tilkoblet USB ja. Da må jo telefonen hele tiden "lytte" etter om det kommer noe data via kabelen.

Andre forslag for å spare strøm:

- Sørg for at wlan (og wlan scanning) ikke er aktivert

- Sørg for at bluetooth er deaktivert

- Sørg for at det ikke kjører programmer i bakgrunnen

- Skru av 3G

Lenke til kommentar
Den bruker helt sikkert litt mer strøm når den er tilkoblet USB ja. Da må jo telefonen hele tiden "lytte" etter om det kommer noe data via kabelen.

Andre forslag for å spare strøm:

- Sørg for at wlan (og wlan scanning) ikke er aktivert

- Sørg for at bluetooth er deaktivert

- Sørg for at det ikke kjører programmer i bakgrunnen

- Skru av 3G

Ok, wlan er av, men det virker som om skanning er på, blåtann er deaktivert, greier ikke å se om det kjøres noen programmer i bakgrunnen, (har ikke fått tid til å sette meg inn i alt enda) er vant til windows mobile så det tar litt tid å bli vant til symbian. vet heller ikke om jeg kan skru av 3G. Jeg får prøve å forske litt i helgen hvis jeg har strøm :!:

Lenke til kommentar
Nokia Energy Profiler skulle vel være det perfekte verktøy for denne oppgaven...

Takk for tips, ser at strømforbruket når den er i hvilemodus og koblet til pc med usb uten at jeg aktivt gjør noe er nesten dobbelt så høyt som når den ikke er koblet til. Qtec'en (8310) jeg hadde før ladet også batteriet med usb kabelen, irriterende at det ikke gjøres på denne. :mad:

Lenke til kommentar
greier ikke å se om det kjøres noen programmer i bakgrunnen,

Hold inne menytasten, da kommer det opp en liste over kjørende program.

vet heller ikke om jeg kan skru av 3G.

3G kan du garantert slå av. Og siden du tydeligvis utifra det du skriver hverken bruker videosamtaler eller trenger høy nedlastingshastighet, anbefaler jeg deg på det sterkeste å gjøre det. Standbytiden på min N80 ble dramatisk (faktisk over dobbelt) mye lengre etter at jeg slo av 3G.

På N80 er det Verktøy->Innstl.->Netterk->Nettverksmodus->GSM. Jeg vet ikke hvordan det gjøres på E51, men jeg vil tro det er omtrent samme prosedyre.

Lenke til kommentar

Er fortsatt ikke helt enig i at man absolutt må skru av 3G, hvis man ikke behøver raskere datatrafikk eller videosamtale...

For: Samtale-/lydkvaliteten under samtaler blir forringet v.b.a. kun GSM (spesielt på steder det kan være litt dårligere dekning enn full signalkvalitet).

Da tar du et steg tilbake på en 4-5 år, med "hakking" på lyden og med påfølgende: HÆH!...

Dessuten så er det ikke veldig strømsparende å skru av 3G, hvis man snakker kun om standby-tid heller.

Grunnen til at det blir litt strømsparende, er fordi 3G bruker litt mer strøm under en aktiv samtale.

E65 f.eks., er fra Nokia oppgitt til å ha høyere standby-tid med 3G, enn med GSM.

E65 Standby-tid:

Opptil 7–11 dager GSM

Opptil 8–14 dager WCDMA

Endret av DTS
Lenke til kommentar

Det med samtalekvalitet stemmer ja. Forøvrig tror jeg at observasjonene jeg har gjort med strømforbruket mye med at 3G nettet i Norge er rimelig dårlig utbygd. Sitter midt på Majorstua, og har middels til lav dekning (med andre ord telefonen bruker mer strøm). På badet har jeg ikke 3G dekning i det hele tatt. Samtidig hopper telefonen stadig mellom 3 ulike celler (noe som sikkert også krever en del strøm).

Telenor sitt nett 3G nett hadde jeg dog ingen problemer med her.

Så om man oppholder seg i et område som faktisk har bra 3G dekning, så sparer man nok ikke noe eller kanskje taper på å bruke 2G nettet. Men om man reiser, eller oppholder seg i et område hvor 3G dekningen er dårligere enn 2G dekningen, er det nok mye å spare.

For det er vell neppe noe som suger så mye strøm i ren standby som at man har dårlig dekning og/eller hopper mellom 2G/3G nettet hele tiden.

Her i gården er det i hvertfall forskjellen på å lade telefonen hver dag, mot å lade den annenhver dag.

Lenke til kommentar

Jepp...

Ville bare frem til at avskruing av 3G, ikke nødvendigvis betyr bedre standby-tid.

Jeg har "full pott" på 3G-søylen i nærområdet, så å skru av dette hjelper ikke meg stort.

Det hjelper meg kun når jeg foretar samtaleanrop, for i dette tilfellet bruker GSM litt mindre strøm...

Syntes derimot det ble mere pes å forbanne dårlig samtale-/lydkvalitet, mot formodning å måtte lade telefonen en ekstra gang i uken...

Derfor sverger jeg til 3G!

Endret av DTS
Lenke til kommentar

Da ladet jeg telefonen på fredag ettermiddag og har hatt den på i hele helgen, om natten var den i hvilemodus og den var ikke koblet til usb i hele helgen. Nå på mandag morgen er det fortsatt fullt! batteri - så jeg er ganske sikker på at synderen var usb tilkoblingen.

- Virker ikke på E51, men det er ikke så farlig nå som det ser ut til at den største synderen er kartlagt :thumbup:

Lenke til kommentar

Så konklusjonen blir altså, bruk lader på jobb?

OT: Om du virkelig vil ha telefonen til å bruke mye strøm, er trikset å få et program til å henge i en evig løkke som utnytter CPU fullt. Resultat: Tom for strøm på ca 30-45 min. samt en telefon så varm at man kan steke egg på den ;)

Lenke til kommentar

- Virker ikke på E51, men det er ikke så farlig nå som det ser ut til at den største synderen er kartlagt :thumbup:

Joda, dette funker på E51. Holde inne knappen med hus-symbolet gir en liste over programmer som kjører.

Lenke til kommentar
Joda, dette funker på E51. Holde inne knappen med hus-symbolet gir en liste over programmer som kjører..

Der ja, Hus/Home knappen virker! Då blir livet litt enklere! :!: Nå er det fire av syv streker på batterinivået og telefonen ble sist ladet på fredag ettermiddag. ;-)

Lenke til kommentar

Nå har den holdt i 1 uke (-8 timer) og det er 1 av 7 streker igjen på batterinivåindikatoren - Siden jeg skal på julebord i kveld tør jeg ikke la den lade helt ut - litt dumt når jeg skal ringe etter drosje midt på natten... Så nå setter jeg i laderen. Det er hevet over enhver tvil om at å la telefonen ligge tilkoblet PC-en via usb kabelen selv om den ikke brukes suger strøm!

God Jul!

Lenke til kommentar
Er fortsatt ikke helt enig i at man absolutt må skru av 3G, hvis man ikke behøver raskere datatrafikk eller videosamtale...

For: Samtale-/lydkvaliteten under samtaler blir forringet v.b.a. kun GSM (spesielt på steder det kan være litt dårligere dekning enn full signalkvalitet).

Da tar du et steg tilbake på en 4-5 år, med "hakking" på lyden og med påfølgende: HÆH!...

Dessuten så er det ikke veldig strømsparende å skru av 3G, hvis man snakker kun om standby-tid heller.

Grunnen til at det blir litt strømsparende, er fordi 3G bruker litt mer strøm under en aktiv samtale.

E65 f.eks., er fra Nokia oppgitt til å ha høyere standby-tid med 3G, enn med GSM.

E65 Standby-tid:

Opptil 7–11 dager GSM

Opptil 8–14 dager WCDMA

Denne testen viser forskjellene med 3G av og på.

http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article1303308.ece

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...