KenBjork Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Hei Skal snart oppgradere, jeg går mest bare å venter på nye gts nå. Her er noe av det jeg skal ha, er enda ikke bestemt meg for hvilket av 2 HK jeg går for. Hk 1: Asus P5E Hk 2: Gigabyte GA-X38-DS5 Hk 3: Abit IX38 QuadGT Minne: Corsair Twin2X 8500C5 2048 MB Cpu: Intel Core 2 Duo E6850 Men abit har jo slitt litt i senere tid… Her er tester av de også, Abit http://www.neoseeker.com/resourcelink.html?rid=147167 Gigabyte http://www.bit-tech.net/hardware/2007/11/0...te_ga-x38-ds5/1 Asus http://www.xbitlabs.com/articles/mainboard...y/asus-p5e.html Jeg tenker pris-tak på hk til ca 1500.- 1700.- bli litt vell drøyt. Skal jeg ikke bedrive noe enorm overklokking, kanskje litt moderate former. Har nå lest meg igjennom testene og etter lesing av testene heller jeg mot: Abit på plass 1, Asus på plass 2, Gigabyte på plass 3. Men på pris, så for min del ser det ut til at jeg handler alt på Pcutstyr.no Gigabyte på plass 2 med 1.540, Asus på plass 1 med 1.610, Abit på plass 3 med 1.673 Dog så tror jeg at jeg velger bort Gigabyte uansett, og pris differansen er heller ikke mye uansett. Så jeg tror jeg går for Abit. Eller? Innspill? Så hjelp meg å velge Hk Lenke til kommentar
Nessi Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 (endret) Hadde gått for Asus, grunnen er at jeg stoler rett og slett mest på Asus og synes de er enkelst å drive med (Bios +++) Liker. Endret 7. desember 2007 av Nessi Lenke til kommentar
yodayoda Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 ville ha gått for Abit, syns at Asus er oppskrytt Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 Er ett par ting ved gigabyte og asus i testene der, som de nevner vs p35. (ikke tid å finne/sitere nå, pga er på jobb) Som gjør at jeg velger mest sannsynlig bort gigabyte. Sånn at jeg står i mellom asus og abit, abit kortet fikk skryt om at man får ikke "brukt det før man overklokker", virker lovende den veien ytelsemessig. Samt så har jeg faktisk bare hadd abit hk opp igjennom tiden i maskinene mine/våre. (tilfeldigheter) Men jeg har aldri til dags dato hadd problemer med abit. Men takk for innspill så langt folkens. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Jeg har Asus P5E selv og er veldig fornøyd. Anandtech.com roser også kortet i sin "juleartikkel" og sier det i bunn og grunn er jevnbyrdig med Maximus Formula, som er langt dyrere. Har lagt inn en anmeldelse av kortet i prisguiden hvis du vil ha flere detaljer (var den eneste anmeldelsen sist jeg sjekket). Lenke til kommentar
Pop Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Jeg har Asus P5E selv og er veldig fornøyd. Anandtech.com roser også kortet i sin "juleartikkel" og sier det i bunn og grunn er jevnbyrdig med Maximus Formula, som er langt dyrere. Har lagt inn en anmeldelse av kortet i prisguiden hvis du vil ha flere detaljer (var den eneste anmeldelsen sist jeg sjekket). Jeg har nettopp sjekket en del hovedkort selv og finner ingen grunn til å velge et X38-kort. De er kun dyrere enn P35, og om du leser testene (bl.a. toms hardware) ser du at økningen er på promillenivå, og definitivt ikke verdt den nesten doble prisen. Bare et lite tips. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Jeg har Asus P5E selv og er veldig fornøyd. Anandtech.com roser også kortet i sin "juleartikkel" og sier det i bunn og grunn er jevnbyrdig med Maximus Formula, som er langt dyrere. Har lagt inn en anmeldelse av kortet i prisguiden hvis du vil ha flere detaljer (var den eneste anmeldelsen sist jeg sjekket). Jeg har nettopp sjekket en del hovedkort selv og finner ingen grunn til å velge et X38-kort. De er kun dyrere enn P35, og om du leser testene (bl.a. toms hardware) ser du at økningen er på promillenivå, og definitivt ikke verdt den nesten doble prisen. Bare et lite tips. Ytelsesforskjellen er nok lav ja, men X38 kan kjøre pci-ex 16x+4x, mens P35 bare kan kjøre 16x+1x Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 Jeg har Asus P5E selv og er veldig fornøyd. Anandtech.com roser også kortet i sin "juleartikkel" og sier det i bunn og grunn er jevnbyrdig med Maximus Formula, som er langt dyrere. Har lagt inn en anmeldelse av kortet i prisguiden hvis du vil ha flere detaljer (var den eneste anmeldelsen sist jeg sjekket). Skal sjekk din komentar, bra at du er godt fornøyd, og ja jeg har selv lest den testen du nevner. Til Pop, jeg skal ha x38. Må ha det bare må ha det Lenke til kommentar
genesis Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 (endret) Disse hovedkortene er laget for rå overklokking, bruk potensialet.På mitt tidligere asus pn5-e sli møtte Q6600 vegge ved 2,81Ghz.Jeg Gigabyte koret nå, og fyrte rett opp i 3,41Ghz med samme prosessoren.Hvor mye lenger jeg kan gå har jeg enda ikke testet.Jeg anbefaler dog et annet kort enn gigabyte. Gigabyte har valgt en jalla løsning med stor "kjøleplate" bak på hovedkortet, som resten av kjøleløsningene er festet fast i. Altså er begge de tre kjølepunktene på forsiden sammenhengende med denne....Jeg måtte legge VEKK min Noctua 12 da denne er tung og trenger bakplate. Kjører boxed kjøler intil videre.Det blir endel ekstra penger og tid/krefter om jeg skal oppgradere kjølesystemet.Jeg skummet omtalene du linket til, og asus har her valgt en mye bedre løsning, hvor du forsatt kan kjøpe en rå CPU kjøler. Artikkelen hos Neoseeker virker ikke til å ta for seg noe av dette, eller?Håper dette kan hjelpe i valget. Endret 6. januar 2014 av Zeph Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 Jeg anbefaler dog et annet kort enn gigabyte. Gigabyte har valgt en jalla løsning med stor "kjøleplate" bak på hovedkortet, som resten av kjøleløsningene er festet fast i. Altså er begge de tre kjølepunktene på forsiden sammenhengende med denne.... Jeg måtte legge VEKK min Noctua 12 da denne er tung og trenger bakplate. Kjører boxed kjøler intil videre. Jeg skummet omtalene du linket til, og asus har her valgt en mye bedre løsning, hvor du forsatt kan kjøpe en rå CPU kjøler. Artikkelen hos Neoseeker virker ikke til å ta for seg noe av dette, eller? Håper dette kan hjelpe i valget. Om det er plassmessig du tenker på, for å bruke annen kjøler. Så stod litt om det på Page 4: Our large Gigabyte Volar CPU cooler fitted nicely with plenty of room around the processor socket.As you can see ... there is plenty of room after installation Lenke til kommentar
genesis Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 (endret) Som sagt, neoseeker tar ikke for seg baksiden av hovedkortet.Jeg googlet frem til en review som viser hvordan Volar skal festes på 775.Samme #"%"¤ mekanisme som boxed kjøleren.http://www.overclockersclub.com/reviews/gigabyte_volar/3.htmErgo blir det å få det bekreftet / avkreftet via en anne review av HK e.l.edit_Og der var det gjort, "None of the heatsinks are held down with proper screws for better contact either: it's push-pins all round. "http://www.bit-tech.net/hardware/2007/12/06/abit_ix38_quadgt/2Det er bare Gigabyte som stiller med jallaløsningen.Jeg ville gått for asus. Endret 6. januar 2014 av Zeph Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 Ja nå når du sier det og fant infoen her, så har jeg lest det ja. Og ja er fort mulig det bli asus, skal lese skikkelig over de linkene dine etter at ungene er lagt i seng i kveld. Takk for tips og innspill Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 8. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2007 Ytelse messig på x38 vs p35 er som nevnt før ja, veldig liten forskjell. Noe over på noe, under noe annet. Ellers så er det 2 ting: Abit med pushpins innfesting på kjølere. Asus med den digre vifta som medfølger.. (blir det trangt, ved evt vanskelig å bruke anna enn box-kjøler, støyer den, må den brukes..) Abit I like the board in the same way that I liked the Maximus Formula, but its problem is that a six month old P35 board that costs a third less performs just as well, while a basic X38 board with the same core features will save you £20. Again, I'm just finding it hard to justify the extra cost. Asus Therefore, our final verdict about the new Asus P5E mainboard will be pretty reserved. Yes, the board is very nice, but in most cases it would be much more reasonable to got for an Intel P35 based solution priced identically. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Jeg ville satset på Abit iX38. Abit har tatt seg skikkelig sammen etter noen store fadeser (for eks Abit AB9 serien....). Abit Ip35 er regnet som DET beste P35 kortet på markedet og iX38 følger i samme lesten, det trenger et par biosoppgraderinger før det er "perfekt", men det gjelder alle X38 kort. Men: Skal du ikke kjøre Crossfire ville jeg mye heller valgt ett rimeligere, mer modent og minst like raskt P35 kort, X38 støtter 2x pcie 16x, men P35 kjører 16x + 4x. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 8. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2007 Nja PerUlv2, nei jeg skal ikke kjøre crossfire. Skal ha meg ett (g92) g8800gts når det kommer snart. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 (endret) Nja PerUlv2, nei jeg skal ikke kjøre crossfire. Skal ha meg ett (g92) g8800gts når det kommer snart. Da hade jeg ikke vurdert X38 med mindre du skal kjøre ddr3 - det er absolutt null fordeler Endret 8. desember 2007 av PerUlv2 Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 8. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2007 (endret) Men x38 støtter jo PCIe 2.0, som selvfølgelig er raskere enn den "gamle" PCI Express. Båndbredden er vel doblet, noe som betyr at for vanlige grafikkort er nå kapasiteten åtte gigabyte per sekund, mot fire fra før.... og nye gts kommer også å støtter PCIe 2.0, om jeg ikke tar feil.. Forøverig blir det ikke ddr3 i denne omgang. Eldste guttongen får arve denne etter hvert Endret 8. desember 2007 av KenBjork Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Men x38 støtter jo PCIe 2.0, som selvfølgelig er raskere enn den "gamle" PCI Express. Båndbredden er vel doblet, noe som betyr at for vanlige grafikkort er nå kapasiteten åtte gigabyte per sekund, mot fire fra før.... og nye gts kommer også å støtter PCIe 2.0, om jeg ikke tar feil..Forøverig blir det ikke ddr3 i denne omgang. Eldste guttongen får arve denne etter hvert Det kommer til å ta ei stund før noen kort gjør seg nytte av den ekstra båndbredden i PCIe 2.0, 8800GTS kommer ikke til å være i nærheten - innen det skjer har i alle fall jeg byttet hovedkort flere ganger Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Båndbredden på pci-e har vel ikke all verden å si.Du merker ikke forskjell. Har et Abit IP35 Pro og har hatt Asus P5K Premium,som er P35 kort.Skal jeg sammenligne de to mot et Asus Maximus Formula jeg har,vil jeg anbefale P35 chipsetet.Begge P35 kortene er meget enkle å ha med å gjøre på alle måter.Klokker meget bra,og det meste av hardware er kompatibelt.Særlig Abit utmerker seg. X38 kortet mitt er jeg ikke så fornøyd med.Veldig sært kort med spesiell sans for minne.F.eks liker det ikke Crucial 10th Anniversary minnet mitt,som klokket som guder på både P965 og P35 kort.Overvolter minnet kraftig gjør det og vCore må settes mye høyere på samme klokk enn P35.Merkelig at et nytt chipset skal bli en slik nedtur.Men når sant skal sies,kan det være bios oppdateringer som mangler. Nå kan jeg bare snakke for Asus X38,men gjør deg en tjeneste,kjøp P35,særlig hvis du skal klokke Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 8. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2007 Det kommer til å ta ei stund før noen kort gjør seg nytte av den ekstra båndbredden i PCIe 2.0, 8800GTS kommer ikke til å være i nærheten - innen det skjer har i alle fall jeg byttet hovedkort flere ganger okey. Båndbredden på pci-e har vel ikke all verden å si.Du merker ikke forskjell. Har et Abit IP35 Pro og har hatt Asus P5K Premium,som er P35 kort.Skal jeg sammenligne de to mot et Asus Maximus Formula jeg har,vil jeg anbefale P35 chipsetet.Begge P35 kortene er meget enkle å ha med å gjøre på alle måter.Klokker meget bra,og det meste av hardware er kompatibelt.Særlig Abit utmerker seg. X38 kortet mitt er jeg ikke så fornøyd med.Veldig sært kort med spesiell sans for minne.F.eks liker det ikke Crucial 10th Anniversary minnet mitt,som klokket som guder på både P965 og P35 kort.Overvolter minnet kraftig gjør det og vCore må settes mye høyere på samme klokk enn P35.Merkelig at et nytt chipset skal bli en slik nedtur.Men når sant skal sies,kan det være bios oppdateringer som mangler. Nå kan jeg bare snakke for Asus X38,men gjør deg en tjeneste,kjøp P35,særlig hvis du skal klokke Fint å høre erfaringer. Kjekt med forumet Så for å gjøre det enda værre å velge Hvilket p35? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå