Gå til innhold

Xeon 3210 - noe vits med OC til 2400 Ghz?


myhken

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjøpte meg en Xeon 3210 (2.13 Ghz * 4) til serveren min, sammen med et Asus P5E X38 hovedkort og 8 GB PC2-5300 RAM Det hovedkortet er jo en drøm for de som vil overklokke. Er jo bare å stille alt på auto og øke FSB så langt som du tør.

 

Jeg var bedskjeden og økte til 300 * 8 for da fikk jeg en hastighet på 2400 Ghz, som tilsvarer den litt dyrerere (2-300 kroner) Xeon 3220 eller Q6600.

 

Idle temperaturen gikk fra rundt 33 grader til 38 grader idle. Load temp ligger på ca 45-46 grader, alt målt med Everest Ultimate ed.

Everst sensor rapport

 

Spørsmålet er om det er verdt og overklokke i det hele tatt.... PC-en er en server jeg bruker til en rekke oppgaver. Den kjører blant annet flere virtuelle PC-er (Vmware server 1.0.4), fungerer som terminal server, filserver etc etc.

 

Bakdelen med å OC var at den mistet funksjonen der den senket CPU hastighet når det var lite load på serveren. Så CPU er derfor varmere hele tiden. Men likevel, 33-38 grader idle er vel ikke noe fare?

 

Utgjør de 270 Ghz ekstra noe stor forskjell i ytelse? Eller er det like greit å la den være på orginal hastighet? Og eventuelt hvor høyt bør jeg gå for å få nytte av OC? Har en Zalmann CNPS9500 LED CPU kjøler så det er begrensningen ang kjøling.

 

cpuz1.jpg

cpuz2.jpg

 

CPU AES: 17682

Everest CPU AES test

 

CPU Queen: 17122

Everst CPU Queen test

 

FPU Mandel: 8633

Everst FP Mandel test

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
33-38 grader idle er bra, men hva gir deg den ved last?

 

Max 49 grader ser jeg.....

 

Til Kent....: Tror du har rett. Serveren står jo på 24/7/365 og at den nå står konstant på 2.4 GHz i stedenfor å gå ned til 1.6 Ghz ved lite CPU bruk, blir nok noen kroner i strøm i løpet av ett år.

 

Så kjører den nok tilbake til normalen tenker jeg, for det er ikke mye ytelse jeg får om jeg ikke overklokker den opp til 3 Ghz eller noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...