myhken Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 (endret) Hei. Kjøpte meg en Xeon 3210 (2.13 Ghz * 4) til serveren min, sammen med et Asus P5E X38 hovedkort og 8 GB PC2-5300 RAM Det hovedkortet er jo en drøm for de som vil overklokke. Er jo bare å stille alt på auto og øke FSB så langt som du tør. Jeg var bedskjeden og økte til 300 * 8 for da fikk jeg en hastighet på 2400 Ghz, som tilsvarer den litt dyrerere (2-300 kroner) Xeon 3220 eller Q6600. Idle temperaturen gikk fra rundt 33 grader til 38 grader idle. Load temp ligger på ca 45-46 grader, alt målt med Everest Ultimate ed. Everst sensor rapport Spørsmålet er om det er verdt og overklokke i det hele tatt.... PC-en er en server jeg bruker til en rekke oppgaver. Den kjører blant annet flere virtuelle PC-er (Vmware server 1.0.4), fungerer som terminal server, filserver etc etc. Bakdelen med å OC var at den mistet funksjonen der den senket CPU hastighet når det var lite load på serveren. Så CPU er derfor varmere hele tiden. Men likevel, 33-38 grader idle er vel ikke noe fare? Utgjør de 270 Ghz ekstra noe stor forskjell i ytelse? Eller er det like greit å la den være på orginal hastighet? Og eventuelt hvor høyt bør jeg gå for å få nytte av OC? Har en Zalmann CNPS9500 LED CPU kjøler så det er begrensningen ang kjøling. CPU AES: 17682 Everest CPU AES test CPU Queen: 17122 Everst CPU Queen test FPU Mandel: 8633 Everst FP Mandel test Endret 7. desember 2007 av myhken2 Lenke til kommentar
Caze Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Min mening er at en så moderat overklokking ikke medfører noe særlig ytelseforbedring, og når den da i tillegg krever mer kjøling og potensiell unødvendig "slitasje" er det like greit å kjøre standardinnstillinger. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 33-38 grader idle er bra, men hva gir deg den ved last? Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Mener selv at hvis den "bare" brukes som server er det bare å la den surre å gå på stock hastighet. Mindre varme, mindre strømforbruk Lenke til kommentar
myhken Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 33-38 grader idle er bra, men hva gir deg den ved last? Max 49 grader ser jeg..... Til Kent....: Tror du har rett. Serveren står jo på 24/7/365 og at den nå står konstant på 2.4 GHz i stedenfor å gå ned til 1.6 Ghz ved lite CPU bruk, blir nok noen kroner i strøm i løpet av ett år. Så kjører den nok tilbake til normalen tenker jeg, for det er ikke mye ytelse jeg får om jeg ikke overklokker den opp til 3 Ghz eller noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå