svennand Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 (endret) Står veldig i tvil om hvilke jeg skal velge. Sanyo HD2 3800,- fordeler: Lite og lett, 720P (skal redigeres på en ny laptop men ikke en Racerdata...), Minnekort (føler det er tryggere lagring, pluss det er blitt billigere) bakdeler: fått veeeldig mye pes for ikke å funke i mørke omgivelser, dette var en av tingene som virkelig irriterte oss med det gamle Sony HC20E kameraet. Canon HV20 6800,- fordeler: fått veldig mye skryt rundt forbi, bruker minidv (fruen har endel kassetter fra det gamle som ble stjelt...). bakdeler: utrolig irriterende å vente i realtime på å legge inn på pc. ikke like "lett" å ta med seg til Sanyo hd2. fått litt pes for plasfeel Sony HDR-SR5E fordeler: harddisk som gjør overføring til pc kjapt. mulighet for lagring på Memory stick pro duo. fått bra omtale for god finish (byggekvalitet) bakdeler: noen har klaget på klikkelyder fra hdden innimellom, Generelt hater jeg SONY (pga deres service med det gamle jeg hadde,makan til dårlig support skal man lete lenge etter) hvorfor jeg hater sony: **Forrige kameraet vi hadde ble bare være å verre, selv i vanlig dagslys var bildet veldig grumsete og gulskjær i, selv i dagslys var bildekvaliteten rett og slett dårlig. Styret å herjet med serviceverkstedet til sony som mente at det skulle være slik. (så ut som man hadde filmet med mobilen...). og så man på filmer man hadde filmet helt i begynnelsen når vi fikk kameraet så det totalt annerledes ut (i positiv forstand). dere skulle bare visst hvor glad jeg ble når vi hadde innbrudd i spania og de hadde stjelt kameraet=) Kameraet skal være en julegave til fruen, som eide det forrige kamerat. Det kommer til å bli brukt til vanlig filming (fest,turer, osv) Fruen har fått videoredigering som en hobby etterhvert, og ho var den som bannet mest for den labre videokvaliteten. Er veldig usikker på hvilke av disse jeg skal velge, det Sanyo HD2 virket veldig greit på flere punkt, blant annet pris og lett å ha med å gjøre!, men gidder ikke noe kamera der jeg går å ergrer meg over dårlig bildekvalitet... (Er hifi Nerd både på Bilde og lyd delen selv så filmen blir vel vist frem på min 1080P 42" tv, eller min 1080P prosjektor, da er det kjedelig å ergre seg over kvaliteten...) Når det kommer til hvilke format det lagres i gjør dette meg ikke noe. er datanerd også (dyre hobbyer =P), så om det er mp4 eller avchd gjør meg ingen verdens ting... Endret 7. desember 2007 av svennand Lenke til kommentar
svennand Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 ville vanligvis ikke bumpet. men begynner å bli stresset før jul =P Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 hvis du vil ha best bilde, best manuelle muligheter; mest robuste lagringsmedie; hv20 hvis du vil spare noen minutter per film på overføring, driter i manuelle muligheter, og tåler littegrann dårligere bilde; sr5 hvis du vil ha med noen få hundre gram mindre på tur, og tåler dårligere bilde enn sr5; sanyoen. som hv20-eier er jeg selfølgelig veldig nøytral, og ville valgt den hver gang Lenke til kommentar
svennand Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 hvis du vil ha best bilde, best manuelle muligheter; mest robuste lagringsmedie; hv20hvis du vil spare noen minutter per film på overføring, driter i manuelle muligheter, og tåler littegrann dårligere bilde; sr5 hvis du vil ha med noen få hundre gram mindre på tur, og tåler dårligere bilde enn sr5; sanyoen. som hv20-eier er jeg selfølgelig veldig nøytral, og ville valgt den hver gang hehe er den jeg hv20 jeg heller mot jeg og foreløpig, virker som dette kameraet er det mest value for money produktet på markedet foreløpig. Noen som har testet Sanyoen? som har noe fornuftig å si Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Sanyoen er neppe noe å satse på, hovedsalig på grunn av minnekortet. Filmen blir veldig hardt komprimert om du skal få mer enn noen få minutter pr. gigabyte, og skal du ha et godt minnekort (stabilt) som også er raskt nok, så koster det fort et par-tre hundre pr. gigabyte. Komprimeringsmetoden gjør også at materialet egner seg dårlig med tanke på redigering i etterkant. Om du allikevel velger minnekort, så bør du heller se på Panasonic sine kamera som tar opp direkte på minnekort. En helt annen bildekvalitet, selv om det også lider under minnekortet (og komprimeringens) svakheter. Sanyo-kamerane er i praksis stillbildekamera med utvidet videomulighet. Jeg ville, i likhet med stemplar, valgt HV20 om jeg var deg. Det har mini-DV (en meget stor fordel), og bildekvaliteten er meget god. På grunn av mini-DV, har du billig lagringsmedie, mye mindre komprimering enn harddisk og minnekort, og redigering er en enklere sak... selv om hd uansett krever mye prosessorkraft. Angående ventetid på å legge inn på PC. Fra harddisk og minnekort, tar det fortsatt tid å overføre, riktignok ikke like lang tid. MEN da må materialet gjerne konverteres før det kan redigeres, og DET tar lang tid. Noen programmer kan redigere materialet direkte, men da bruker du unødvendig mye prosessorkraft og hele prosessen kan oppleves treeeeg. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 8. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2007 Sanyoen er neppe noe å satse på, hovedsalig på grunn av minnekortet. Filmen blir veldig hardt komprimert om du skal få mer enn noen få minutter pr. gigabyte, og skal du ha et godt minnekort (stabilt) som også er raskt nok, så koster det fort et par-tre hundre pr. gigabyte. Komprimeringsmetoden gjør også at materialet egner seg dårlig med tanke på redigering i etterkant. Om du allikevel velger minnekort, så bør du heller se på Panasonic sine kamera som tar opp direkte på minnekort. En helt annen bildekvalitet, selv om det også lider under minnekortet (og komprimeringens) svakheter. Sanyo-kamerane er i praksis stillbildekamera med utvidet videomulighet. Jeg ville, i likhet med stemplar, valgt HV20 om jeg var deg. Det har mini-DV (en meget stor fordel), og bildekvaliteten er meget god. På grunn av mini-DV, har du billig lagringsmedie, mye mindre komprimering enn harddisk og minnekort, og redigering er en enklere sak... selv om hd uansett krever mye prosessorkraft. Angående ventetid på å legge inn på PC. Fra harddisk og minnekort, tar det fortsatt tid å overføre, riktignok ikke like lang tid. MEN da må materialet gjerne konverteres før det kan redigeres, og DET tar lang tid. Noen programmer kan redigere materialet direkte, men da bruker du unødvendig mye prosessorkraft og hele prosessen kan oppleves treeeeg. har samme tanker som overnevnte, så har funnet ut at det blir ett Canon hv20 Lenke til kommentar
svennand Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 Sanyoen er neppe noe å satse på, hovedsalig på grunn av minnekortet. Filmen blir veldig hardt komprimert om du skal få mer enn noen få minutter pr. gigabyte, og skal du ha et godt minnekort (stabilt) som også er raskt nok, så koster det fort et par-tre hundre pr. gigabyte. Komprimeringsmetoden gjør også at materialet egner seg dårlig med tanke på redigering i etterkant. Om du allikevel velger minnekort, så bør du heller se på Panasonic sine kamera som tar opp direkte på minnekort. En helt annen bildekvalitet, selv om det også lider under minnekortet (og komprimeringens) svakheter. Sanyo-kamerane er i praksis stillbildekamera med utvidet videomulighet. Jeg ville, i likhet med stemplar, valgt HV20 om jeg var deg. Det har mini-DV (en meget stor fordel), og bildekvaliteten er meget god. På grunn av mini-DV, har du billig lagringsmedie, mye mindre komprimering enn harddisk og minnekort, og redigering er en enklere sak... selv om hd uansett krever mye prosessorkraft. Angående ventetid på å legge inn på PC. Fra harddisk og minnekort, tar det fortsatt tid å overføre, riktignok ikke like lang tid. MEN da må materialet gjerne konverteres før det kan redigeres, og DET tar lang tid. Noen programmer kan redigere materialet direkte, men da bruker du unødvendig mye prosessorkraft og hele prosessen kan oppleves treeeeg. har samme tanker som overnevnte, så har funnet ut at det blir ett Canon hv20 dama fikk kameraet i dag, kjøpt på elkjøp. men til min store overraskelse har det ikke norsk brukermanual, heller ikke svenske eller dansk. ikke menyene i kameraet heller. Men verst av alt er at man ikke kan velge 24timers klokke på kameraet!! bare AM og PM! Noen som kan bekrefte at de har ett med norskt oppsett? synes dette var utrolig irriterende (litt forbanna på elkjøp, for at de ikke opplyser om slikt.) er jo komplett ubrukelig datofunksjonen om man må forholde seg til AM/PM! veldig tungvindt... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Norske/nordiske utgaver, fra Canon Norge, har svensk og dansk bruksanvisning. Jeg tror du i beste fall har fått en EU utgave. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 Norske/nordiske utgaver, fra Canon Norge, har svensk og dansk bruksanvisning. Jeg tror du i beste fall har fått en EU utgave. utrolig frustrerende at ikke foretninger kan opplyse om slikt. Trodde EU utgaven ville hatt 24t system jeg? Føler på meg at jeg har fått Amerikanske utgaven (litt for mange muligheter for å velge stater i amerika...) Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Jeg har akkurat skaffet meg HV20. Fulgte med et 102-siders bruksanvisning på Svensk-Dansk-Finsk. Det er 12-timersvisning på denne også, men det bryr jeg meg mindre om. Det klokkeslettet skal uanstt aldri vises på mine opptak. Du har ikke fått et utstillings/innbytte-produkt der de har glemt å putte oppi alt? Det er krav til at det er en bruksanvisning på et språk alle nordmenn kan forstå, på et såpass vanlig produkt. Elkjøp selger vel produkter tilpasset skandinavia? eller? Lenke til kommentar
svennand Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Jeg har akkurat skaffet meg HV20. Fulgte med et 102-siders bruksanvisning på Svensk-Dansk-Finsk. Det er 12-timersvisning på denne også, men det bryr jeg meg mindre om. Det klokkeslettet skal uanstt aldri vises på mine opptak. Du har ikke fått et utstillings/innbytte-produkt der de har glemt å putte oppi alt? Det er krav til at det er en bruksanvisning på et språk alle nordmenn kan forstå, på et såpass vanlig produkt.Elkjøp selger vel produkter tilpasset skandinavia? eller? hehe sikkert, opp å hudflette dem nå snart=) Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Jeg har akkurat skaffet meg HV20. Fulgte med et 102-siders bruksanvisning på Svensk-Dansk-Finsk. Det er 12-timersvisning på denne også, men det bryr jeg meg mindre om. Det klokkeslettet skal uanstt aldri vises på mine opptak. Du har ikke fått et utstillings/innbytte-produkt der de har glemt å putte oppi alt? Det er krav til at det er en bruksanvisning på et språk alle nordmenn kan forstå, på et såpass vanlig produkt.Elkjøp selger vel produkter tilpasset skandinavia? eller? hehe sikkert, opp å hudflette dem nå snart=) hva står det på esken til kameraet da? på min sto det "hv20 e" og PAL, og det fulgte med flere manualer, bl.a. en på svensk, dansk og finsk. stemmer at det ikke er 24t modus. har du en us versjon står det sikkert NTSC utenpå. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 Jeg har akkurat skaffet meg HV20. Fulgte med et 102-siders bruksanvisning på Svensk-Dansk-Finsk. Det er 12-timersvisning på denne også, men det bryr jeg meg mindre om. Det klokkeslettet skal uanstt aldri vises på mine opptak. Du har ikke fått et utstillings/innbytte-produkt der de har glemt å putte oppi alt? Det er krav til at det er en bruksanvisning på et språk alle nordmenn kan forstå, på et såpass vanlig produkt.Elkjøp selger vel produkter tilpasset skandinavia? eller? hehe sikkert, opp å hudflette dem nå snart=) hva står det på esken til kameraet da? på min sto det "hv20 e" og PAL, og det fulgte med flere manualer, bl.a. en på svensk, dansk og finsk. stemmer at det ikke er 24t modus. har du en us versjon står det sikkert NTSC utenpå. her står hv20 pal. er det ikke slik at den e'en betyr europeisk utgave? og at ting som livstidsgaranti fra statene osv ikke gjelder om produktet har en e bak seg? mener å ha lest dette en eller annen plass... Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 og at ting som livstidsgaranti fra statene osv ikke gjelder om produktet har en e bak seg? mener å ha lest dette en eller annen plass... nei dette høres ut som en røverhistorie. forbrukerrettighetene i usa er for det meste langt svakere enn i norge, her har vi feks forbrukerkjøpsloven som beskytter deg i 5 år. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 og at ting som livstidsgaranti fra statene osv ikke gjelder om produktet har en e bak seg? mener å ha lest dette en eller annen plass... nei dette høres ut som en røverhistorie. forbrukerrettighetene i usa er for det meste langt svakere enn i norge, her har vi feks forbrukerkjøpsloven som beskytter deg i 5 år. vet at vi er veldig velsignet i forhold til kjøpsloven som forbrukere. husker ikke hva det gjalt, men tror den e'en på slutten var for å skille dem, leste det på dette forumet en plass men finner det ikke igjen. tror det da var snakk om ett sony kamera Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå