Gå til innhold

Planer om å kjøpe Mac

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

planen er å få kjøpt meg en mac til jul, men hvilken mac bør jeg kjøpe? Grunnen til at jeg velger å kjøpe meg en mac er fordi jeg har hørt mye bra omtale om disse maskinene ved bruk av musikksystem (logic), og ved bruk av photoshop.

En annen ting jeg lurer på er om det er mulig å bruke en ekstern flatskjerm og mac'ens skjerm samtidig - dette hadde vært fint med tanke på organisering av musikkprogrammer og filer.

Takk på forhånd!

God Jul,

G. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott at du lagde denne tråden, sitter å skal bestille selv. Så da ønsker jeg bare å komme med et tilleggsspørsmål, som sikkert er interessant for deg og: Er det stor forskjell på 2.0 GHz og 2.2 GHz?

Endret av andyn
Lenke til kommentar
Hei alle sammen,

planen er å få kjøpt meg en mac til jul, men hvilken mac bør jeg kjøpe? Grunnen til at jeg velger å kjøpe meg en mac er fordi jeg har hørt mye bra omtale om disse maskinene ved bruk av musikksystem (logic), og ved bruk av photoshop.

En annen ting jeg lurer på er om det er mulig å bruke en ekstern flatskjerm og mac'ens skjerm samtidig - dette hadde vært fint med tanke på organisering av musikkprogrammer og filer.

Takk på forhånd!

God Jul,

En annen ting jeg lurer på er om det er mulig å bruke en ekstern flatskjerm og mac'ens skjerm samtidig <-- ja, det funker uten noen problemer.

Bare å koble skjerm nummer to til og OS X tar resten av seg selv.

Lenke til kommentar

Ingen som lurer på hvilken mac det er snakk om her? :p

Jeg er i alle fall ikke sikker. Skal du ha Imac, macbook eller macbook pro?

Macbook pro er overpriset slik det er nå. Du får mye, mye mer for pengene dersom du går for en macbook. Jeg hadde tenkt å kjøpe macbook nå ettersom de har nettopp oppgradert de, men oppgraderingen var så liten samt at det garantert kommer noe nytt på macmessen neste år. Jeg kommer i alle fall til å vente til da. Tror det er en gang i januar.

Imac kan jeg ikke mye om, men spesifikasjonene kontra pris ser i alle fall fine ut.

Greit å sjekke macrumors sin Buyer's Guide ved kjøp av mac. Der står alle ryktene og deres anbefaling på om du bør kjøpe nå eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Er uenig i at Macbook Pro er overpriset i forhold til Macbook

Du får dobbelt så mye ram, (2gb kontra 1), raskere cpu (2,2ghz kontra 2,0), større skjerm og høyere oppløsning, finere design, kraftigere skjermkort , større harddisk og 8x to-lags SuperDrive-stasjon.

Er man student så får man i tillegg rabatt.

Hvis man ønsker en bærbar maskin og man skal jobbe med video og bilder, så er det nok greit å gå for en macbook pro.

Men som det nevnes ovenfor, det går rykter om at det lanseres nye macbook pro maskiner i januar, så det er like greit å vente litt til.

Lenke til kommentar

Ang. musikkproduksjon: Logic er imo den beste av de vanlige sequencerene. Det er langt i fra eneste alternativ for å lage musikk, men om du vil bruke Logic så er Mac dessverre eneste alternativ.

(Nok et eksempel på at Apple er like kjipe som andre store selskap, de kjøpte selskapet som lagde Logic og sluttet med windows-støtte.)

Lenke til kommentar

Hei,

Takk for alle svarene! Jeg tenker jeg skal se litt på den buyer's guiden som Twiik nevnte, men Thomas M.: macbook pro blir litt for kostbart tenker jeg - er det virkelig nødvendig med mye ram og rask prosessor ved bruk av photoshop og musikkprogrammer? Hva med synes dere om MacMini, den er ikke portabel men størrelsen og prisen er veldig grei da?

Tenker å kjøpe meg en såkalt Wacom-tablet også, det hadde vært morro å prøve denne hardwaren samkjørt med photoshop. Erfaringer?

Takk for alle svar,

Lenke til kommentar

Jeg har en Wacom Intuos3 A5 som jeg kjøpte mest fordi det så kult ut, ikke fordi jeg trengte det. :)

Men endte opp med å bruke det en del til Zbrush (3d sculpting program) og photoshop. Synes det fungerer helt perfekt og føler ikke jeg trenger noe større tegneflate enn A5. Dersom man bare skal tegne små animasjoner, f.eks flash tror jeg A6 passer perfekt og dersom man skal tegne lange store kurver (f.eks bilkonsepter o.l) så tror jeg man må ty til noe større enn A5, men til vanlig tegning er A5 midt i blinken.

Kjøpte tegnebrettet mitt for snart 2 år siden og da kostet det i underkant av 2000kr. Kompis kjøpte nettopp et og da så jeg prisen lå på 2500kr så er tydligvis ikke noe som faller i pris. Kjøpte Wacom fremfor et billigere merke fordi Wacom blir omtalt som det beste og når prisen var såpass lav så jeg ingen grunn til å spare inn og få noe med lav dpi eller byggekvalitet som faktisk hindret mine allerede dårlige tegneferdigheter enda mer. :p

Følsomheten, oppdateringshastigheten og responsiviteten(er det et ord? :innocent: ) til Wacombrettet er det i alle fall ikke noe å si på. Tar ikke lange tiden før tegnebrettet gir samme feel som å tegne for hånd. Kanskje til og med bedre fordi hånden skygger ikke for tegningen. Et problem man ikke kan unngå (kanskje man kan vri canvas i photoshop?) er at man ikke kan vri tegnebrettet slik man vrir et ark når man tegner. Dette gjelder dog alle tegnebrett og ikke bare Wacom.

Av egen erfaring tror jeg ikke jeg ville gått for 1gb ram dersom jeg planla og bruke photoshop og musikkprogrammer, og kanskje til og med litt multitasking med flere programmer? :)

Jeg synes macmini fort blir dyr dersom man skal ha litt ekstra kraft i kabinettet så ville nok tatt macbook isteden og fått en bærbar på kjøpet. :) Trenger jo skjerm og tastatur også til macmini, men på en annen side, driver du med litt seriøs tegning så er vel en god, fargekorrekt ekstern skjerm ikke til å unngå.

Lenke til kommentar
Er uenig i at Macbook Pro er overpriset i forhold til Macbook

Du får dobbelt så mye ram, (2gb kontra 1), raskere cpu (2,2ghz kontra 2,0), større skjerm og høyere oppløsning, finere design, kraftigere skjermkort , større harddisk og 8x to-lags SuperDrive-stasjon.

Er man student så får man i tillegg rabatt.

Hvis man ønsker en bærbar maskin og man skal jobbe med video og bilder, så er det nok greit å gå for en macbook pro.

Men som det nevnes ovenfor, det går rykter om at det lanseres nye macbook pro maskiner i januar, så det er like greit å vente litt til.

Vel...om ikke pro'en er overpriset vs macbook'en er den uansett overpriset. Det er skammelig hva Apple tar for minnebrikkeoppgradering. På de amerikanske sidene tar de 700 usd for en oppgradering fra 2 til 4 gigg. De burde hatt bank.

Selv kjøpte jeg denne maskinen. Den eneste jeg ikke liker er oppløsningen. Vurdere bytte den inn i en promaskin grunnet dette. Får heller ta utgiftene.

Endret av butare
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Minneprisene er helt håpløse, man får jo en 2gb Crucial brikke (pc 5300) til rundt 500.

Apple skal ha kr 5400 for å sette i en ekstra 2gb brikke

Lenke til kommentar
Minneprisene er helt håpløse, man får jo en 2gb Crucial brikke (pc 5300) til rundt 500.

Apple skal ha kr 5400 for å sette i en ekstra 2gb brikke

Hahahahaha, det er Apple i et nøtteskall. Hvilket beviser at oppgraderinger kan vise seg å være svært dyrt.

Men sant skal sies at du er temmelig blåst mellom øra om du kjøper org minne til Mac. Kjøp heller minnet som er laget for Mac men som ikke koster skjorta. En kompis av meg gjorde dette og betalte 800,- for 1GB til sin MBP.

Forøvrig er det vel bare MBP som er noe særlig og kjøpe, med mindre du skal ha iMac. Vanlig MB er dyr, treig og dessverre falt litt av bærbar sirkuset.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Jeg kjøpte en Mac Pro med 1 GB ram, og bestilte et 8 GB kit fra www.transintl.com, for 5600 kr inkl moms, toll og frakt. Man sparer sykt på å gjøre det selv. Så da har jeg 9 GB ram jeg.;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...