Poldi Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Hallo der ute..... Har vært så "dum" å instalert Linux Mandrake 9.0 på HD "D" ( Slave ) Likte ikke Linux , så eg har fått WinXp opp å gå igjen på "C" ,men problemet er at Xp ikke finner HD "D" Noe ide om hvordan eg skal få formatert "D" , slik at eg kan få bruke den under Xp.......... Lenke til kommentar
jonas-- Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 når du skriver D, mener du D: ??? XP har et fantastisk verktøy som heter "disk management" Ligger under kontrol panel / administrative verktøy Der kan du partisjonere / formatere. Lenke til kommentar
Poldi Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 Ja , eg meiner D: , Problemet er at eg(XP) ikkje finner D: Lenke til kommentar
jonas-- Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 nå du sier at den ikke finner.. mener du da at den ikke vises i "min datamaskin " ?? gjør som jeg sa i forje melding... da kan du formatere den der. evt partisjonere den på nytt.. skal d: egentlig være en egen hardisk ? (en egen fysisk hardisk) Lenke til kommentar
Poldi Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 nå du sier at den ikke finner.. mener du da at den ikke vises i "min datamaskin " ?? gjør som jeg sa i forje melding... da kan du formatere den der. evt partisjonere den på nytt.. skal d: egentlig være en egen hardisk ? (en egen fysisk hardisk) Eg finner den ikkje i "Min Datamaskin" Ja , D: er ein egen fysisk hardisk Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 nå du sier at den ikke finner.. mener du da at den ikke vises i "min datamaskin " ?? gjør som jeg sa i forje melding... da kan du formatere den der. evt partisjonere den på nytt.. skal d: egentlig være en egen hardisk ? (en egen fysisk hardisk) Eg finner den ikkje i "Min Datamaskin" Ja , D: er ein egen fysisk hardisk Prøv her http://www.acronis.com/ Lenke til kommentar
SR1Data Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Prøv et lite programm som heter delpart, det er et lite dos prog. (må startes i dos) dette vil finne alle dine disker uansett hvilket format disken(e) har. Formater disken på nytt og lag ny partisjon. Vet ikke så veldig mye om Linux, men det har en tendens til å gjøre noe med partisjonene på disken. Har brukt det en gang for noen år siden, men det var ikke greia for meg. Ellers er det sikkert endel Linux brukere her som vet det som skal til. SR Lenke til kommentar
TunK Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Xp vil ikke vise partisjonen din under Min Datamaskin, fordi den ikke kan lese linuxpartisjoner. XP vil imidlertid finne partisjonen, og den vil være synlig under disk management. Så det er bare å følge instruksjonene til jonas-- Lenke til kommentar
Poldi Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 Xp vil ikke vise partisjonen din under Min Datamaskin, fordi den ikke kan lese linuxpartisjoner. XP vil imidlertid finne partisjonen, og den vil være synlig under disk management. Så det er bare å følge instruksjonene til jonas-- Takk , skal prøve det !! Lenke til kommentar
xeon Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 ***IMPORTANT NOTICE*** Til opplysning for de uopplyste MS brukere: - D: er ikke en harddisk! - Kabinettet er heller ikke en harddisk.. (noen som har hørt den før?) - Vil anta at det du referer til her som "D:" i virkeligheten er harddisken som står som slave på primary IDE kanal. - "D:" er en betegnelse som MS har valgt for å skille mellom forskjellige HDpartisjoner - Du kan i virkeligheten kalle master HD på primary IDE kanal for D: hvis så skulle være ønskelig.. Noe forvirrende? Ja, det kan du si.. Under linux derimot så er dette løst på en litt mer elegant måte: (noe de fleste her antageligvis vet...) /dev/hdxy hvor x er disknummer og y er partisjonsnummer.. MS har følgende versjon av dette: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1) Lenke til kommentar
Poldi Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 ***IMPORTANT NOTICE*** Til opplysning for de uopplyste MS brukere: - D: er ikke en harddisk! - Kabinettet er heller ikke en harddisk.. (noen som har hørt den før?) - Vil anta at det du referer til her som "D:" i virkeligheten er harddisken som står som slave på primary IDE kanal. - "D:" er en betegnelse som MS har valgt for å skille mellom forskjellige HDpartisjoner - Du kan i virkeligheten kalle master HD på primary IDE kanal for D: hvis så skulle være ønskelig.. Noe forvirrende? Ja, det kan du si.. Under linux derimot så er dette løst på en litt mer elegant måte: (noe de fleste her antageligvis vet...) /dev/hdxy hvor x er disknummer og y er partisjonsnummer.. MS har følgende versjon av dette: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1) HALLO'N Min "D:" er ein Wd Harddisk 80.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 Hva Linux brukere kaller den veit ikkje eg , men me andre kaller den ein Harddisk............ Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Noen kaller den: D: VI kaller den /dev/hdbX (For den står vel som slave på første kabel?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå