Überadri Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Jeg vil resize, automatisk beskjære og/eller vannmerke en haug med bilder i Photoshop. Hvordan kan jeg gjøre dette? Jeg vil helst bruke Photoshop fordi mange av bildene jeg vil behandle er på macen min, i raw-format. Men kom med forslag til andre program som kan gjøre dette, hvis det finnes. For å ta et konkret eksempel; jeg har: bilde1 - 2736*3648 px (høyde) bilde2 - 3648*2736 px (bredde) bilde3 - 6000*2736 px (panorama-stitch) Alle bildene skal kopieres til to versjoner: Liten versjon - maks 800 px bredde, maks 600 px høyde og vannmerke (bilde eller tekst, med opacity) nederst i høyre hjørne. Thumbnail - akkurat 160*100 px (er bildet høydeformat må det resizes til 160 px bredde og så må det beskjæres like mye oppe og nede slik at bildet blir 100 px høyt). Jeg har lest og funnet av en del ting angående batching i photoshop (bl.a. i denne tråden), og har t.o.m. svart i denne tråden. Resize til maks bredde/høyde er enkelt med en action. Og førstnevnte tråd løste problemet med at det dukket opp vinduer om komprimering hele tiden ved å bruke Image Processor isted for Batch. Men det er fortsatt noe jeg ikke får til: Vannmerke øverst i venstre hjørne er også en enkel action. Men nederst i høyre hjørne er verre, for Photoshop regner offsett fra øverst i venstre hjørne, og da blir det feil hvis bildene har andre dimensjoner enn bildet jeg lagde actionen på. Når det gjelder thumnailsene kan jeg lage en action som først resizer til width 160 px og så setter Canvas Size height til 100 px. Men det funker bare på høydebilder, ikke bilder som er bredere enn standard. Så mange fotografer og så mange portifolio-nettsider det finnes i verden må det da være en måte å gjøre det her på, ved hjelp av actions, scripts eller noe annet. Håper noen kan svare på (noe av) dette, og takker på forhånd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå