Gå til innhold

Bør jeg kjøpe ny CPU?

kris33

Anbefalte innlegg

Jeg har en Shuttle SN25P barebone, og som jeg skal kjøpe nytt grafikkort (8800GT) til.

Prosessoren i maskinen er en AMD 64 3500+ Venice singlecore. Er det noe vits å kjøpe en X2 4200+? Vil det gi et ytelsesboost som er verd pengene eller vil ytelsen bare øke med et par prosent?

Endret av kris33
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ser på en ren CPU test så får en godt som det dobbelte med tanke på ytelse.

869 vs. 1686 i 3DMark 06 sin CPU score.

I Photoshop får en ca. 25% økning (Rendring).

I quake 4 - 32%

Så jeg tror du tok ganske så feil, med mindre han baserer bruken til PC-en på bare enkelte spill og programmer med liten/ingen støtte for multicore prosessorer.

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
Uansett er ikke prosessoren kraftig nok til å utnytte ett 8800gt, brukte selv ett 8800gts på en 3500, ytelsen økte enormt med oppgradering til en q6600, derfor mener jeg at han at en så liten oppgradering som det er å oppgradere til 4200(x2) er bortkastet.

Selv om prosessoren ikke kan utnytte et skjermkortet hans betyr vel strengt talt ikke at oppgraderingen ikke er verdt det.

Om han skulle byttet platform til f.eks e Core 2 Dou som hos deg hadde det blitt vestentlig dyrere.

Lenke til kommentar

Og med tanke på at prosessoren blir kostende i underkant av 1000,- med frakt og alt inkludert.

Altså, man får jo prosessoren for UNDER 500 kroner nå, så syns da oppgraderingen er vel verdt pengene fra mitt ståsted i alle fall. Ytelseshoppet er ihvertfall merkbart i nær sagt alle applikasjoner tør jeg påstå. (correct me if I'm wrong)

Nei, den koster 834,- hos den billigste webshoppen etter det jeg kan se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...