Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

newtonmeter / hestekrefter i motor


Anbefalte innlegg

lurer på forskjellen mellom newton meter og hestekrefter i en motor.

 

veit bere at: 1 hk= 75kg/1m/1sekund.

det betyr at for å yte 1hk må du løfte 75 kg en meter opp på et sekund.

 

newton meter( 1kg=10nm ved havet. dvs. normal tyngdekraft) er bare å flytte en gjenstand med ei

gitt vekt en gitt distanse. her blir det ikkje stilt krav til arbeidsretning eller tid.

 

lurte på om noken viste korleis disse to kreftene påvirkar motoren.

 

 

om det er noko uklart i er det bare å spørre. dialekta e no so som so.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HK=(Dreiemoment*Turtall)/7120

Hestekrefter er altså resultatet av dreiemomentet satt i forhold til turtallet og en konstant, så maks hk fra turtallsregisteret i en motor er hvor dreiemomentet og turtallet ganget sammen og delt på 7120 skaper det høyeste tallet. Motoren gir derfor ikke nødvendigvis mest kraft der hvor maks hk er, men hvor maks dreiemoment er siden det er uttrykket for kraft x arm, altså det som får motoren og bilen til å bevege seg. Dreiemoment målt fra veiva kan du si er kraften som skyver stempelene ned ganger avstanden fra veivas rotasjonssenter til rotasjonssenteret hvor stempelråden er festet til veiva. Selvfølgelig må en ta i betraktning motstanden internt i motoren.

 

På dieselmotorer er avstanden fra rotasjonssenteret i veiva til rotasjonssenteret hvor stempelråden er festet på veiva som oftest lengre enn hos en bensinmotor. Dieselmotoren har derfor litt lengre arm "av natur". Det var en liten avsporing.

 

93_S_1.9TiD.jpg

Ytelsesgraf fra en Saab 120HK 1.9l TDI, sort = Nm, gult = HK

 

Fra bildet ser du at motoren utvikler 120hk ved ca. 3900rpm. Ved dette turtallet utvikler motoren ca 220Nm.

HK=(220Nm*3900)/7120 = 120HK

Hadde motoren utviklet 220Nm ved 4500rpm, hadde maks hk blitt høyere.

HK=(220Nm*4500)/7120 = 140HK

Hadde motoren utviklet 220Nm ved 10000rpm så hadde maks hk blitt enda høyere.

HK=(220Nm*10000)/7120 = 308HK

 

Kraften du kjenner i øyeblikket du trår på gassen ved disse turtallene vil være den samme siden dreiemomentet er det samme. De fleste billeverandører opererer med å beskrive motorens ytelser med f.eks "300HK ved 4500rpm". Personlig liker jeg bedre en beskrivelse som f.eks "250Nm fra 2000 til 4000rpm". Det er mulig så sant grafen for dreiemoment er flat slik som fra 1800rpm til 2800rpm i eksempelet. En graf er selvfølgelig det beste, synd at produsentene ikke gjør de mer tilgjengelige.

 

Edit; småting og et par omskrivinger

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

I det forrige innlegget er er kraftmomentet forklart, men HK er ikk noe mål på det. HK er akkurat som Watt ett mål på effekten man kan få ut. Hvor stort arbeid kan utføres pr. tidsenhet: eller slik: Effekt= Arbeid/tidsenhet P=W/t

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
I det forrige innlegget er er kraftmomentet forklart, men HK er ikk noe mål på det. HK er akkurat som Watt ett mål på effekten man kan få ut. Hvor stort arbeid kan utføres pr. tidsenhet: eller slik: Effekt= Arbeid/tidsenhet P=W/t

 

 

du skriv litt vanskelig. forstod ikkje kva du skreiv. kva for eit innlegg du svara på?

Lenke til kommentar
I det forrige innlegget er er kraftmomentet forklart, men HK er ikk noe mål på det. HK er akkurat som Watt ett mål på effekten man kan få ut. Hvor stort arbeid kan utføres pr. tidsenhet: eller slik: Effekt= Arbeid/tidsenhet P=W/t

 

 

du skriv litt vanskelig. forstod ikkje kva du skreiv. kva for eit innlegg du svara på?

 

Du spurte jo om kraftmoment og HK. Kraftmomentet var jo godt nok forklart i det første innlegget fra Kjaks. Men HK ble ikke forklart annet enn puttet inn i sammenheng. Hestekraft er ikke en kraft men mål på effektivitet. HVor fort et arbeide av en bestemt størrelse kan gjøres. Arbeidet bruker energi målt i Joule. Effekt er derfor målt i Joule pr tidsenhet (sek). Du misforstod kanskje der jeg skrev formel:

 

Effekt = Arbeid / tid => P = W/t P er her effekt og W er abeidet (work)

 

Måleenheten for denne størrelsen er watt = Joule/s. HK er en gammel enhet hvor 1 HK er 745,7 watt eller 0,75 kW om du vil. Noe av forvirringa blandt mange kommer kanskje av at man på engelsk-amerikansk bruker order power for effekt (P) og force for kraft (F) som måles i Newton. Og kraft på norsk er tvetydig, for ikke si tritydig det brukes både om kraft a la force, men også om energitilgang og om effekt (i HK).

Lenke til kommentar
I det forrige innlegget er er kraftmomentet forklart, men HK er ikk noe mål på det. HK er akkurat som Watt ett mål på effekten man kan få ut. Hvor stort arbeid kan utføres pr. tidsenhet: eller slik: Effekt= Arbeid/tidsenhet P=W/t

 

 

du skriv litt vanskelig. forstod ikkje kva du skreiv. kva for eit innlegg du svara på?

 

Du spurte jo om kraftmoment og HK. Kraftmomentet var jo godt nok forklart i det første innlegget fra Kjaks. Men HK ble ikke forklart annet enn puttet inn i sammenheng. Hestekraft er ikke en kraft men mål på effektivitet. HVor fort et arbeide av en bestemt størrelse kan gjøres. Arbeidet bruker energi målt i Joule. Effekt er derfor målt i Joule pr tidsenhet (sek). Du misforstod kanskje der jeg skrev formel:

 

Effekt = Arbeid / tid => P = W/t P er her effekt og W er abeidet (work)

 

Måleenheten for denne størrelsen er watt = Joule/s. HK er en gammel enhet hvor 1 HK er 745,7 watt eller 0,75 kW om du vil. Noe av forvirringa blandt mange kommer kanskje av at man på engelsk-amerikansk bruker order power for effekt (P) og force for kraft (F) som måles i Newton. Og kraft på norsk er tvetydig, for ikke si tritydig det brukes både om kraft a la force, men også om energitilgang og om effekt (i HK).

 

 

ja ok. då va det litt vekkasta, sida eg kan det meste om hk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...