demiurgen Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 jeg har nettopp satt opp et raid 5 volume på ubuntu med kommadoene under som jeg fant i denne guiden: http://bfish.xaedalus.net/?p=188 sudo mdadm --create --verbose /dev/md0 --level=5 --raid-devices=8 /dev/sdb1 /dev/sdc1 /dev/sdd1 /dev/sde1 /dev/sdf1 /dev/sdg1 /dev/sdh1 /dev/sdi1 sudo echo "DEVICE partitions" > /etc/mdadm/mdadm.conf sudo mdadm --detail --scan >> /etc/mdadm/mdadm.conf sudo mke2fs -j /dev/md0 /dev/md0 /var/media auto defaults 0 3 jeg ønsker å sette opp et nytt raid 5 volume med 8 disker, men jeg går ut ifra at ikke jeg kan bruke de samme kommandoene da?? holder det å bare bytte ut /dev/md0 med /dev/md1 ??? hva med mdadm.conf? jeg trenger vel ikke lage den på nytt?? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Ønsker du å lage et nytt raid 5 volume med de samme diskene du allerede har i md0, eller har du 16+ disker? Lenke til kommentar
demiurgen Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 Ønsker du å lage et nytt raid 5 volume med de samme diskene du allerede har i md0, eller har du 16+ disker? jeg har 16 500GB disker og en 80GB disk hvor ubuntu ligger. 8 av de 500GB diskene utgjør det første raid 5 volumet /dev/md0 de 8 nye jeg har kjøpt har jeg foreløpig ikke gjort annet med enn å formatere det til ext3 Lenke til kommentar
Palme Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Da er jeg med. Begynte å lure på om du ville ha raid-in-raid løsning.. Vel, det er bare å følge samme oppskrift som tidligere. sudo mdadm --create --verbose /dev/md1 --level=5 --raid-devices=8 /dev/dine 8x disker Se at raidet bygges opp: watch cat /proc/mdstat mekke filsystem og mounte det. Lenke til kommentar
demiurgen Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 kult! takk skal du ha! da skal jeg prøve det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå