Hawtz Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Hei, Skal ha en fremføring i engelsk, faktisk. Emnet lyder Expansion/the Froniter Det omhandler da altså hvordan USA ble til USA og historien bak 13 stater og hvordan de "vant" alle 50 statene. Det skal være en helt generell fremføring som ikke skal vare i mer enn rundt 5-10 minutter. Har ikke tenkt å ha veldig ekstrem detaljert innhold, men holde det helt simpelt. Skal bare fokuseres rundt hvordan USA ble større og større. Det jeg trenger hjelp til, er en rød tråd jeg kan følge. Hvis noen kan mye om dette, hadde jo det vært flott. Har funnet masse masse info på wikipedia, men spør først her i håp om at jeg ikke trenger å lese gjennom alt sammen. Mvh, Thomas Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Tja, den røde tråden kan jo være immigrasjon. Det er jo hovedgrunnen til at USA vokste så stort, det og industrialisering. Lenke til kommentar
Slagenherdet Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Du b0r begynne med Lewis og Clark ekspedisjonen, to karer som tok seg vestover med hjelp fra ei indianerjente. Videre saa b0r du ha med Gullrushet i 1849, etableringen av 'Oregon Trail'. Nevn ogsaa mormoner utvandringen og kanskje ta med litt om den norske utvandringen til north dakota og minnesota. http://www.americanwest.com/pages/wexpansi.htm Lenke til kommentar
Hawtz Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 Takk for hjelpen, men det ble litt for sent. Fremføringen er i dag (tirsdag) og jeg er allerede. Jeg tok hovedsaklig for meg lovlig eller hva man skal kalle det ekspansjon av USA. Som Lousiana-purchase, Oregon Treaty, Florida Purchase, krigen mot Mexico, og Texas som slo seg sammen med USA. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå