Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[delvis løst] Alle nye spill kræsjer på maskinen min!

Anbefalte innlegg

Har hatt store problemer med datamaskinen min den siste tiden med spill som kræsjer.

Kjøpte meg ny pc for ca 6 mnder siden pga alle de nye spillene som var på vei (aoc, crysis ++).

Spilte en stund bare eldre spill som f.eks anarchy online og cs 1.6, og det virket perfekt.

Det var ikke før for ett par mnder siden hvor jeg skulle prøve ett par nyere spill at jeg oppdaget hvordan maskinen min tok i mot nye spill. Jeg testa oblivion, overlord, bioshock, hellgate london, crysis og mange fler, men alle sammen kræsja relativt fort. Som regel etter mellom 5 og 30 minutter.

Helt frem til forrige uke brukte jeg Vista (fullt oppdatert), og med Vista så frøs alle spilla seg helt, og etter rundt 1 minutt så reboota maskinen min seg av seg selv.

Etter omstarten ville jeg alltid få opp en melding hvor det sto at 'Graphics driver crashed'.

Jeg kunne når som helst fyre opp cs 1.6 og spille i evigheter uten noen problemer, men så fort jeg starta ett nytt dx9/dx10 spill så var jeg heldig hvis jeg kunne spille i en halvtime før det stoppa opp.

Hadde ALLE spill kræsja så hadde jeg kanskje skjønt hakket mere, men siden det bare er de nyeste spillene som kræsjer så skjønner jeg fint lite.

Forrige uke ordna jeg en ny harddisk og installerte XP istedenfor, men problemet skjer med XP også. Kræsjinga fungerer litt annerledes nå, men det skjer fortsatt med like stor hyppighet. Med XP så rebooter ikke maskinen seg av seg selv, og jeg får ingen feilmelding i det hele tatt når jeg starter maskinen igjen.

Hvis det hjelper så består maskinen min av:

HK: MSI 975X Platinum PowerUP Ed. (Siste BIOS)

CPU: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz

RAM: Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2048MB, DDR2,2x1GB

GFX: XFX GeForce 8800GTX XXX 768MB GDDR3 630M

PSU: MIST 600w

Har prøvd det meste jeg kommer på nå. Prøvd masse forskjellige drivere, og jeg har forsikra meg om at ingenting blir for varmt. Noen som har noen ideer? Like før jeg kaster greia ut av vinduet og bestiller ny her :(

Endret av kimjasdf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hm rart problem. Er du sikker på at GPUen\CPUen er kjølig? Alle de nye spillene krever mere av CPU\GPU.

Har problemer med å tro det er ett varmeproblem. Har veldig bra kjøling i kabinettet mitt, og vifta på gfxkortet står alltid på 100% (rivatuner). Jeg har alt-tabba ut i windows for å sjekke temperaturer innemellom de siste 2 ukene, og selv etter intensiv crysis spilling med det meste på high så blir ikke kortet noe varmere enn 75~ grader. CPU er også relativt kjølig fra hva jeg kan se.

Det høres mye ut som et skjermkortproblem det der. Ville ha fått byttet skjermkortet. Beste er å teste med et annet skjermkort før du får det byttet. Krasjer det da, er det noe annet.

Skal se om jeg får lånt ett 'lignende' kort så jeg får testet, har ihvertfall ikke lyst til å kjøpe ett nytt ett før jeg veit hva problemet er ;p

Lenke til kommentar

nvidia ntune eller nvidia firewall som kan være poblemet?

Hadde et lignende probleme etter jeg oppgraderte hk mitt som er nvidia brikke sett på..

fikk ikke igang spillene mine eller utorrent.. sletta dette og har kun driverene til skjermkortet nå og alt funker fett her..

mine spcs kan ses på signaturen...

Lenke til kommentar

Klokka 8800gtxen min NED ett par små hakk tidligere i dag, og siden da har jeg spilt i timesvis uten noen kræsjer, så det var vel det som fiksa det. Jeg har aldri overklokka kortet mitt selv, så det skulle strengt talt ikke være nødvendig å klokke det ned men...

Så lenge det faktisk virker så har jeg ingen planer om å forske videre på akkurat hva som var grunnen bak det hele ;P

Takk for hjelpen uansett!

Lenke til kommentar
Klokka 8800gtxen min NED ett par små hakk tidligere i dag, og siden da har jeg spilt i timesvis uten noen kræsjer, så det var vel det som fiksa det. Jeg har aldri overklokka kortet mitt selv, så det skulle strengt talt ikke være nødvendig å klokke det ned men...

Så lenge det faktisk virker så har jeg ingen planer om å forske videre på akkurat hva som var grunnen bak det hele ;P

Takk for hjelpen uansett!

Ahh, det høres ut som en bærbar jeg en gang hadde. Der var grunnen at de ikke hadde lagt på skikkelig med kjølepasta på gpu. Kun halve GPU'en var dekt med kjølepasta. Hvis du er en mekker kan du jo fikse det selv. Men som sagt; Dette er en garantisak.

Lenke til kommentar

Kan du teste en annen type ram? gjerne en brikke som står på qualified vendor list som følger med i hovedkort bruksanvisningen.. Evt om du har noen lavhastighetsbrikker.. Hadde en kamerat med AKKURAT det samme problemet. Memtest fant ingen feil på brikkene, men med en gang vi bytte ble pcen DØNN stabil.

Lenke til kommentar

Hadde problemer selv med noe lignende. Her hos meg var det SATA kontrolleren som jeg brukte som ikke fungerte. Flyttet diskene over på SATA kontroller 2 og 3, istedet for 7 og 8 tror jeg det var. Har siden kjørt maskinen helt uten problemer.

Endret av butare
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...