Gå til innhold

Sony DV-kamera: DCR-TRV25 vs DCR-TRV50

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ser ut til at dette lyset er blits.

TRV50 er helt sikkert et bedre kamera, men relativt sett er det neppe verdt prisforskjellen.

Bildekvaliteten vil trolig være omtrent lik, forskjellen vil nok for det beste bestå av forskjell i funksjonalitet og eventuelt lydkvalitet.

MLW

Lenke til kommentar
Bildekvaliteten vil trolig være omtrent lik

Har det ikke noe å si at det er større oppløsning? (1.5 mpix vs 1 mpix hvis jeg ikke tar feil)

Det ser ut til at dette lyset er blits.

Sjekket litt på komplett.no nå:

Blitz:

Fyllingsmodus, automatisk modus med reduksjon av røde øyne, blitz PÅ-modus, automatisk modus

Da kan vel den brukes til filming også?

Lenke til kommentar

Blits kan ikke brukes til filming.

Imidlertid har vel dette kameraet mulighet for at man kjøper videolys som tilleggsutstyr.

Det er tvilsomt om den høyere oppløsningen har noe å si for kvaliteten på videoen. Det KAN hende, men typiske profesjonelle kameraer har ikke høy oppløsning i piksler, men spesielt bra optikk, signalbehandling mv.

På stillbilder vil imidlertid høy oppløsning være en stor fordel. Jeg vil imidlertid anbefale at man kjøper et dedikert stillbildekamera i tillegg.

MLW

Lenke til kommentar

Jeg har TRV50. Den høyere oppløsningen på 1,5mpix har ikke noe betydning for bildekvaliteten, jeg hadde tidligere et TRV20 på 1mpix og merker ikke synbar forskjell. Jeg merker derimot en ulempe i forhold til det gamle: Sterke lys har en tendens til å skape en vertikal linje over bildet, et fenomen kalt "smitting", grunnet den høye mpix-oppløsningen. Så etter mitt syn er ikke det noen fordel for video med 1,5mpix kontra 1,0mpix. Fordelen finner du kun i stillbilder, som på TRV50 blir større enn på et med 1,0mpix. Men stillbildekvaliteten blir uansett dårlig når du f.eks tar stillbilder av naturlandskap og annet på avstand. Bildene blir kun bra på nærbilder med blitz.

Videokvaliteten avgjøres av optikken, som er Carl Zeiss på TRV50. Vet ikke om TRV25 har Carl Zeiss optikk, som er enestående opptikk!

Lenke til kommentar

Okei, takk for svar :)

Har vel egentlig bestemt meg for TRV50. Bestiller det om en liten stund, venter bare på neste lønning. Må ha ny harddisk også, til redigering...

Det eneste jeg vet om Carl Zeiss er et jeg har det på projektoren min :D

Er du ellers fornøyd med kameraet? Og har du noen gang hatt bruk for Bluetooth-funksjonen? :roll: (hva skal man med det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...