Hobbyfotografen Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Hvordan kan man lage tåke i Photoshop? Kanskje ikke noe godt egnet bilde, men hva skal til for å få dette til å bli i retningen av dystert? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 (endret) Et lite tappert forsøk jeg orket å begi meg ut på før jeg hopper i seng. Bare brukt en gradering fra grått til lysere grått med 80% opacity, men et litt rufsete filter. Håper gjerne på å se bedre forsøk. Finner mange tutorials ved et raskt søk på Google. Gjorde det forresten om til svart-hvitt, da dette virker mer dystert. Endret 6. desember 2007 av IceFox Lenke til kommentar
oluf91 Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Du velger hvit og grå farge og oppretter ett nytt layer, så Filter->Render -> Clouds. Opacity= ca 80 så zoomer du langt ut og visker ut utenfor bildet, sånn det bare forsvinner gradvis. med master diameter:2500 og hardness:0 Lenke til kommentar
Mollenpriz Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Eller du kan bruke diverse brushes, men ikke bruk de for mye. Noen brushes har en tendes til å skape "firkanter" i bildet. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Select med feather på 40 elns og "screen" blend mode http://srv1.bounceme.net/what/fog.png Lenke til kommentar
la7tma Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 fikk lyst til å prøve meg litt selv dette bilde er bygg opp av tre layer. 1 skogen 2 gradient tool ctrl+d coler blending options opacity 60% fill 90% 3 en hvit farge å en grå farge filter render og clouds opacity ca60% Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Mitt første forsøk på legge tåke på et bilde. Åpnet det først i Capture NX for å justere ned de gule bladene og den veldig lyse tåken som sees gjennom trærne. Åpnet det deretter i Corel Paint Shop Pro Photo og la på Gradient Fog og Fog fra Nik og justerte etterpå litt på Brightness/Contrast og til slutt litt softness. Synes det ble ganske bra til å være første gangen og at jeg ikke la så mye arbeid i det. Lenke til kommentar
oluf91 Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Mitt første forsøk på legge tåke på et bilde. Åpnet det først i Capture NX for å justere ned de gule bladene og den veldig lyse tåken som sees gjennom trærne. Åpnet det deretter i Corel Paint Shop Pro Photo og la på Gradient Fog og Fog fra Nik og justerte etterpå litt på Brightness/Contrast og til slutt litt softness. Synes det ble ganske bra til å være første gangen og at jeg ikke la så mye arbeid i det. Spørsmålet var vel egentli å bare bruke photoshop etter sånn jeg forstod det og ikke tre forsjellige programmer. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Spørsmålet var vel egentli å bare bruke photoshop etter sånn jeg forstod det og ikke tre forsjellige programmer. Det har du rett i, men har inntrykk av at det er alt for mange som tror at Photoshop er den eneste veien til lykken. Ville vise at det var mulig med andre programmer også, og med Capture NX er det veldig raskt og enkelt å justere ned enkeltområder i bildet, som de gule bladene og tåken i bakgrunnen. Nik Color Efex er en plugin som også passer både for Corel Paint Shop Pro og Photoshop. Beklager at jeg stillerspørsmålstegn ved Adobeguden. Lenke til kommentar
oluf91 Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Forstår hva du mener med att photoshop er den eneste vegen til lykke :!: photoshop har sine felt det er bra på for å si d sånn Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Flere gode forsøk her, men en ting jeg la fort merke til. I noen av forsøkene så er det like mye tåke som dekker trærne foran og de bak. Ergo det er bare ett lag med samme "grå/tåke" belegg over. Hva med å lage flere lag. 1 lag = Man lager tålebelegg med en viss opacity, så "visker" man ut de trær som er nærmest og nest nærmest. 2 lag = Lag ett nytt tåkebelegg med en passende opacity, deretter vister man ut trær i første raden. 3 lag = Lag enda ett nytt lag og ikk vist ut noe som helst. Evt flere lag. Dette vil medføre at de nærmeste trærne beholder endel farge og ikke blir like tåkelagt. Deretter vil de trær som er ett stykke unna bli mer tåkebelagt og de som er aller lengst unna klarer man nesten bare å skimte. Dere skjønner nok tegningen til min tankegang. Er på jobb så får ikke tid til å leke med den tankegangen selv enda. Behold alle layers og lek med forskjellig opacity slik at man får den rette formelen for akkuratt det bildet. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Kult. Hva man ikke kan få til... Lenke til kommentar
Hobbyfotografen Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 For å komentere tanken ved innlegget, så stemmer det at jeg tenkte først og fremst Photoshop jeg selv har. Men andre synes kanskje andre program er letter å bruke ved forskjellige løsninger. Tanken med flere lag slik at de nære ting ikke blir fullt så tåkelagt som trærne lenger bak var vel igrunn god. Mest realistisk. Takker for gode ideer så nå skal jeg øve meg litt og prøve å legge ut mitt tåkebilde. Lenke til kommentar
Kuff1 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Her er mitt forsøk: Jeg liker slik tåke som flyter rundt på bakken om morgenen. Jeg brukte en video-tutorial fra en DVD jeg fant her. Teknikken er litt for omfattende til at jeg orker å gå igjennom den her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå