Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

hjelp til å regne oppgave. gjelder faste kostnader, elastitet, maksimere profitt o.l.

jento_2

Anbefalte innlegg

1 oppg:

En vare har en konstant etterspørselselastisitet lik -2. Prisen på varen er opprinnelig 10 kroner og man solgte opprinnelig 12000 enheter, så økes prisen til 12 kroner. Det medfører at etterspørselen etter prisøkningen vil være på omtrent?

2 oppg:

En monopolist har etterspørselsfunksjonen q = 10 – 0,1p og kostnadsfunksjonen c = 40q hvor q er antall produserte enheter og c er kostnad pr produkt. Når monopolisten maksimerer profitten vil den produsere:

3 oppg:

En bedrift selger varer med utsalgspris 80 kroner og har variable kostnader på 20 kroner. Utsalgsprisen inkluderer et påslag i form av 25 % moms som bedriften ikke får noe glede av, og de variable kostnadene inkluderer et påslag i form av 25 % moms som bedriften får refundert. Bedriften har en kostnadsfunksjon på formen C = cx + F hvor c er de variable kostnadene og F de faste kostnadene. Hvis de faste kostnadene er 480000 kroner må bedriften, for å være lønnsom, selge minst.

Jeg blir svært takknemlig for svar. Har eksamen snart å det er mye jeg må lære...:(

Jeg trenger hjelp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgave 1: Sjekk definisjon av elastisiteter. Jeg kan selvsagt regne ut svaret for deg, men det gir deg ingenting. Sjekk wikipedia, det du trenger er første ligning under mathematical definition, men les hele – så har du en sjans på eksamen.

Oppgave 2: sett opp profittfunksjon, deriver, sett lik 0. (Hint: π=PQ-CQ)

Oppgave 3: Sett totalkostnad lik inntekt (minus MVA), finn x.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
Bedriftsøkonomi II? Ikke for å hovere - men jeg elsker det faget - det er sykt enkelt. Bare les i læreboken din du, så bør du nok finne definisjonene du trenger. :).

Du bør vel også strengt tatt bruke en ferdigmodell.

Feil!! Teknologiledelse. Å det e ikke så enkelt når eg ikke har bøker heller. alt eg har e nett å nå forelesningsfoila. Så vess dåkk e veldig snill, hjølp dåkk meg med å regn ut di her oppgavan..

Det e den beste hjølpa eg kan få...

Takk takk:):)

Oppgave 1: Sjekk definisjon av elastisiteter. Jeg kan selvsagt regne ut svaret for deg, men det gir deg ingenting. Sjekk wikipedia, det du trenger er første ligning under mathematical definition, men les hele – så har du en sjans på eksamen.

Va snill å regn ut viss du kan det. Eg e sjanselaus aleina. Det e den beste hjølpa eg kan få...

Eg ber deg...

:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bedriftsøkonomi II? Ikke for å hovere - men jeg elsker det faget - det er sykt enkelt. Bare les i læreboken din du, så bør du nok finne definisjonene du trenger. :).

Du bør vel også strengt tatt bruke en ferdigmodell.

Feil!! Teknologiledelse. Å det e ikke så enkelt når eg ikke har bøker heller. alt eg har e nett å nå forelesningsfoila. Så vess dåkk e veldig snill, hjølp dåkk meg med å regn ut di her oppgavan..

Det e den beste hjølpa eg kan få...

Takk takk:):)

Va snill å regn ut viss du kan det. Eg e sjanselaus aleina. Det e den beste hjølpa eg kan få...

Eg ber deg...

:)

Du er vel Sivilingeniørstudent i 3. årskurs hvis du har Tekled? Kom du deg gjennom Matte 1-4, så kommer du deg gjennom det der. :)

Slik tolker jeg det, sånn på sparket her; forbehold om feil, dette er gjort på 3 min på søndag morra ...

1) Def. av elastitet; E = % forandring i etterspørsel / % forandring i pris

Du har E = -2 oppgitt. Førpris 10, etterpris 12, % forandring i pris er da 10/-2, fortegn har vel ikke så mye å si her vil jeg tro, så da har du ligningen -2 = x/-5, hvor x er % forandring i etterspørsel. Da får du x = 10.

Etterspørselen før prisforandring er oppgitt til 12000, så da blir etterspørselen etter prisforandring 12000*0,90 = 10800..

Edit; etterspørselen går selvsagt ned, siden prisen går opp :p

2) Igjen, lenge siden, litt vanskelig å huske hva som menes, men du har altså etterspørsel q = 10 - 0,1p og kostnader c = 40q. q produserte enheter, c kostnad pr. enhet. Vil maksimere profitt. Profitt er vel da (enheter * etterspørsel) - (enheter*kostnad)? Altså Z = P*Q - P*C = P(Q - C) som det var hinta til i en tidl. post? Da får du altså;

Z = p*(q - 40q) = P*(-39q) = p*(-390 + 3,90p) = 3,90p^2 - 390p. Altså er dZ/dp = 7,80p - 390 = 0, gir p = 50.

Bedriften vil da produsere q = 10-0.1*50 = 5 enheter.

3) Her er det mulig jeg driter meg ut på hva som skal være med av MVA, men men. Det fins noe standardoppsett i pensum for dette som bare kan pugges i tilfelle eksamen så vidt jeg husker.

Du har oppgitt C = cx + F som kostnadsfunksjon, ta utg.punkt i den. F = 480000 også oppgitt. Hvordan man skal def. "lønnsom" er vel så som så, muligens da hvis man går akkurat i null?

Lett å tro at du da har 80 = 20x + 480000, men det tviler jeg på. Du må vel slå av mva på var. kost, dvs. 80 = 20*0.75*x + 480000 -> 80 = 15x + 480000, x er enheter solgt. Da får du x = 32000 enheter (for å gå i null, så 32001 elns for å få profitt)

Hilsen Sivilingeniørstudent i 5. årskurs ;) Lykke til med eksamen hvis den ikke allerede har vært ...

Endret av stonebro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...