Daniel-G Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 (endret) Hei.. Jeg fikk for 2 uker siden fagbrevet. Jeg følte ikke at det var nødvendig å snakke med sjefen om lønn, for jeg regnet med jeg fikk en god lønn jeg var fornøyd med.. Jeg startet i bedriften for lenge siden, og jobbet i ferier og litt i helger.. Etter skolen begynte jeg der fast, med en timelønn på 105, noe som jeg var fornøyd med.. Etter 2 mnd. fant jeg ut at jeg skulle ta fagbrevet, og fikk beholde denne lønnen under læretiden, gikk også opp til 115 i vår... Det er en liten bedrift med opp til 10-11 ansatte.. Vi har 2 med fagbrevet, sjefen + en til, og en som har jobbet med dette i over 30 år.. De 2 sistnevnte har en timelønn på 155-170 (husker ikke helt, men..) Det er også 3 andre som er fast ansatte.. De har alle en timelønn på 139 kroner i timen.. Jeg havnet på samme nivået som de 3 andre ansatte, nemlig 139 kroner i timen.. Fikk sjokk, rett og slett, og visste ikke hva jeg skulle gjøre.. jeg hadde sett for meg en timelønn som var lik de 2 andre som hadde erfaring/fagbrevet.. (Fagbrevet er ikke det samme som meg, men med samme teori, og til dels praksis) Noen punkter jeg har: -Jeg er aldri den første som slukker, og går. om jeg blir ferdig med mitt går jeg å hjelper de andre ferdig med f.eks. vasken de har igjen.. Eller noe annet som kan gjøres i farten. Ulikt flere av de andre.. som regel jeg som låser døra. -Om sjefen er på ferie, eller borte er det jeg som får ansvaret for hele greia, litt over de 2 høytlønnede, men de klarer seg stort sett selv. Sjefen sier hun er blitt glad for at hun endelig kan reise bort uten å være bekymret for hvordan det går med bedriften, fordi hun vet jeg er der.. -Jeg har, og tar mye mer ansvar enn de andre.. -Utenom sjefen så er det jeg som har flest arbeidstier i året, og det er jeg som jobber overtid uten å bli spurt om det på forrhånd.. er det mye å gjøre så går jeg ikke bare ifra det når tiden min er ferdig, men blir uten å spørre eller å få beskjed om det til jeg har gjort det som skal gjøres. -Jeg har mest kunnskaper om det som skjer, dette hadde jeg også før jeg begynte som lærling. De andre kommer ofte til meg for å få hjelp med noe, for å lure på hvor ting er eller for å få vite hva som skal gjøres.-Dette har jeg også fått beskjed av fra sjefen, at jeg må be de andre om å gjøre "ting" mer.. -Jeg er også en reser på mersalg, og er god på kundebehandling.. Jeg fikk opp en god liste her, føler også at det er flere grunner til at jeg fortjener en høyere lønn enn de andre 3.. Noen som har noen tips til hva jeg gjør nå? Jeg er en litt beskjeden person, som unngår slike ting, men syns dette er noe jeg må ta opp.. Endret 6. desember 2007 av Daniel-G Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 du har vel skrevet ny arbeidskontrakt etter at du fikk fagbrev?? og generelt så er det ganske naturlig at du som ikke har hatt fagbrevet lengre ikke får full pott med en gang heller... men syntes du burde få som alle andre med samme utdannelse på jobben din har... Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 Nei, har ikke skrevet ny kontrakt.. Ser ikke noen fordeler med å ha det, siden jeg da får oppsigelsestid... jeg stikker ikke i sesongene uansett, det vet arbeidsgiver og jeg.. Lenke til kommentar
Mjoellnir Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 En ny kontrakt behøver ikke å endre din nåværende avtale om oppsigelsestid osv. Du skriver ikke hva du jobber med? Syns 139 er lite. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 For det første er det greit å vite hvilke yrke dette er. For det andre, er det ikke litt urimelig at du som kanske fresh arbeider skal kreve lik lønn som 2 stykker med samme utdanning og 30 års erfaring ? Du har trossalt vært ekstremt heldig med lønnen i læretiden din, og det kan godt hende at første lønnshakk starter på 139 kr timen. Men en ting er sikkert, ikke forvent deg lik lønn som mennesker med masse erfaring i private bedrifter. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Du har ca like mye i lønn som de butikkfaglærte jeg kjenner. Du er heldig som har hatt så mye i lønn som lærling, men det har vel kanskje ikke noe med saken i gjøre. Tillegget for fagbrev er faktisk ikke mer enn 5 kr ekstra per time i de fleste tilfeller. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Du sier ikke noe om hva du jobber som, da det kan variere fra yrke til yrke hva som er normalt å tjene som fagopplært. synes ikke 155-170 hørtes så mye ut (155.- i timen er jo ~300K i året) 139 er noe lite, men... Det spørs jo hva du jobber med Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Skal jeg gjette, vil jeg tro at trådstarter snakker om et butikkfagbrev.. Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2007 Tenkte først ikke at det var vesentlig hva slags bedrift det var.. Tenkte mere på saken som generell.. Men.. Jeg har gått 2 år som kokk.. hvor jeg får brukt mye av det jeg har lært der i arbeidet mitt.. Jeg ble butikkslakter.. Så det at det er butikkfagbrev er riktig.. men det er ikke i ett supermarked eller noe slikt.. Det er eget pølsemakeri (de 2 med høyest lønn er pølsemakere) og vi har eget utsalg i forbinnelse med dette.. Lager alt selv, og bedriften vokser voldsomt i omsettning hvert år.. (første halvår hadde vi stengt over 5 uker, og hadde fortsatt mer enn året før) -så det er ikke det at bedriften ikke tjener penger.. Det som kanskje gjør at dere syns den "høye" lønnen er liten så er det fordi dette ikke er i en storby.. det er vel normalt med ca 50 kroner mer i timen i byene.. Jeg tenker ikke bestemt at jeg skal ha 170 kroner timen, som pølsemakerne, men det å få mer enn de ufaglærte.. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Ta dette opp med sjefen din.... Dette tas normalt sett opp under lønnsforhandlingene... Regnermed at hvis sjefen din er fair, så er ikke dette noe problem Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Tror du har det som er minstelønn for faglært, men det er helt normalt å få litt ekstra dersom du har oppgaver som tilsier noe annet. Lenke til kommentar
Helland Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Noen punkter jeg har:-Jeg er aldri den første som slukker, og går. om jeg blir ferdig med mitt går jeg å hjelper de andre ferdig med f.eks. vasken de har igjen.. Eller noe annet som kan gjøres i farten. Ulikt flere av de andre.. som regel jeg som låser døra. -Om sjefen er på ferie, eller borte er det jeg som får ansvaret for hele greia, litt over de 2 høytlønnede, men de klarer seg stort sett selv. Sjefen sier hun er blitt glad for at hun endelig kan reise bort uten å være bekymret for hvordan det går med bedriften, fordi hun vet jeg er der.. -Jeg har, og tar mye mer ansvar enn de andre.. -Utenom sjefen så er det jeg som har flest arbeidstier i året, og det er jeg som jobber overtid uten å bli spurt om det på forrhånd.. er det mye å gjøre så går jeg ikke bare ifra det når tiden min er ferdig, men blir uten å spørre eller å få beskjed om det til jeg har gjort det som skal gjøres. -Jeg har mest kunnskaper om det som skjer, dette hadde jeg også før jeg begynte som lærling. De andre kommer ofte til meg for å få hjelp med noe, for å lure på hvor ting er eller for å få vite hva som skal gjøres.-Dette har jeg også fått beskjed av fra sjefen, at jeg må be de andre om å gjøre "ting" mer.. -Jeg er også en reser på mersalg, og er god på kundebehandling.. Jeg fikk opp en god liste her, føler også at det er flere grunner til at jeg fortjener en høyere lønn enn de andre 3.. Noen som har noen tips til hva jeg gjør nå? Jeg er en litt beskjeden person, som unngår slike ting, men syns dette er noe jeg må ta opp.. Ta med denne listen på lønnsforhandlinger. (litt redigert da) Få hun til å innse at du er en verdifull medarbeider som fortener mer lønn. Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 Det hjelper å forhandle.. gjorde det ikke før nå, for jeg har egetnlig ikke trengt penger, så jeg har glemt det.. Men brakte det opp, og fikk 10`000 i etterbetaling pluss høyere lønn De 10`000 blir nesten det dobbelte av hva jeg ba om også.. med 5 kroner mer, og 1100-1200 timer skulle jeg jo maks hatt 6000 kroner.. Så om noen nøler, så bare hopp i det.. det værste som kan skje er at du får ett nei.. Det beste som kan skje er at du får mer enn du ber om Lenke til kommentar
V_B Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Det var bra det ordnet seg. Den som intet våger, intet vinner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå