treant Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 (endret) Heij sann! Jeg har levert laptoppen min hos elkjøp, og fikk den diagnosert: ødelagt hardsik, ugjennopprettbar. Jeg har kjøpt den på elkjøp, og de sendte den på reperasjon - garatien gjaldt forsatt. Men nå har det tatt 4 uker uten at de har kontaktet meg, da lurer jeg på noe - hvilke valg har jeg nå? kan jeg få pengene tilbake? har tenkt til å kjøpe ny laptopp hos dem med de pengene uansett, eller foår jeg en laptopp til samme pris - eller en hel maken en? Endret 6. desember 2007 av vjhn90 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Hei. Det forutsettes at din ødelagte harddisk utgjør en kjøpsrettslig mangel. Reparasjonen skal gjennomføres innen rimelig tid, jf. forbrukerkjøpslovens § 30. Fire-fem uker er etter vanlig praksis i meste laget, og på grensen til å gi deg rett til å heve kjøpet etter § 32. I så tilfelle skal du ha igjen pengene du betalte for maskinen pluss renter fra reklamasjonsdato, men selger kan i visse tilfelle kreve vederlag for nytte du har hatt for maskinen - beregningen finner du i en rekke andre tråder i denne kategorien, reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 10. Velger Elkjøp å gi deg en ny maskin, skal denne være "tilsvarende" din gamle maskin, dvs. at den skal ha lignende/bedre spesifikasjon hva gjelder ytelse, vekt, mv., jf. § 29. For øvrig kan du merke deg at du etter § 30 tredje ledd har krav på låne-PC, hvor dette etter en interesseavveining mellom kjøper og selger fremstår som rimelig. Hva angår fremgangsmåten, kan du eksempelvis gi Elkjøp en ukes frist på å stille med ny/reparert maskin før du vil kreve kjøpet hevet. Det er en fordel om du gjør dette skriftlig, eksempelvis per e-post eller brev. Lenke til kommentar
treant Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 Aha, takker for veldig godt formulert svar! Gav vel egentlig svaret på alt. Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Du burde uansett ha tatt kontakt med el-kjøp etter 14 dagers tid, hjelper alltid å mase. Kan jo være flere grunner til at det har tatt så lang tid, delevent, sykemeldinger på service verksted kan være noen av dem. Kan jo hende at maskinen også faktisk er ferdig. Personlig så synes jeg at 4-5 uker er lang tid å vente, men ikke urimelig. Du har som sindres nevnte krav på lånelaptop, noe som ikke burde være noe problem i den situsasjonen du er i. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Vanlig ventetid for øyeblikket på laptopreparasjoner er 4-6 uker, så maskinen er nok ferdig snart . Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Det beste er vel å kontakte selger og høre hva som skjer. Si at den har vært inne i over fire uker og dette grenser til urimelig lang servicetid. Som Alastor sier så er den nok på vei tilbake om ikke lenge. De fleste serviceverkstedene har dessverre en noe lang servicekø per i dag. Ville uansett ha ringt og sjekket. Be de purre på verksted. Har jo skjedd tidligere at ting har gått litt i glemmeboka. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå