Gå til innhold

Ulyd i nytt Canon EF-S 15-55mm IS


Anbefalte innlegg

Hei, fikk i dag ett Canon EF-S 15-55mm IS i postkassa. Men ble litt skuffet da jeg gikk løs på det med klåfingrene.

 

Objektivet har en ulyd ..som en plast/folie ring inni objektivet skraper mot plast når jeg skrur mellom 18 <-> 55.

Mest irriterende er lyden i øvre og nedre del av denne scalaen.

 

Antar det ikke har noe å si for bildekvaliteten eller funksjonaliteten..?

Noen andre der ute som har samme lyd? ..skal vel ikke være sånn?

 

 

Takker for evt. svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis det er en feil, lever inn kamera så kjapt som mulig. Mulig butikken kan håndtere det som en DOA, dvs nytt kamera til deg. Så slipper du reparasjon på ett helt nytt kamera.

 

Det snakkes forøvrig om et objektiv, mister. ;)

 

Til trådstarter: Minner lyden om stiv skumgummi som skrubbes mot noe hardt?

 

-MightyTwin.

Lenke til kommentar
Canon 15-55 finnes ikke - antar du mener 17-55 ?

 

Har selv et Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS og det går silkemykt. Ingen skarpelyder her i gården. Har også et på jobb og det lager heller ikke lyd. Ta kontakt med nettbutikken så snart som mulig og forklar problemet.

 

Eller 18-55 IS. En millimeter til og fra gjør stor forskjell..... ;)

I såfall, 18-55 IS er jo et lavbudsjetts objektiv. Dvs konstruksjonen er lite påkostet (dog med strålende optikk) så at det ikke er smooth som f.eks en L-zoom er ikke nødvendigvis noe galt.

Lenke til kommentar

Hei, takker for svar.

Var nok en smule trøtt da jeg knottet inn 15-55, det riktige er 17-55mm som påpekt.

 

 

MightyTwin; ja, lyden kan minne litt om skumgummi som skrapes mot noe hardt. Har tidligere snoket inni noen objektiv som har hatt en slik gjennomsiktig tynn plast ring, det kan også være en årsak.. Heller litt mot det, ettersom lyden er litt 'skarp'

 

Objektivet har fått skrapesyken i allefall, og ut fra det dere forteller er det ikke normalt og bør reklameres på. Så, det kommer jeg nå til å gjøre.

 

 

Forresten litt forbauset over hvorfor de ikke lager objektivet mer solid, selv om det er ett billig objektiv..

Sitter med en følelse av at jeg har erstattet kit-objektivet med noe som er ENDA mer skranglete og dårlig bygd. Har en solid klump av ett Tamron objektiv jeg kjøpte på 90 tallet, mulig et blir favoritten også i framtiden.

Lenke til kommentar
Hei, takker for svar.

Var nok en smule trøtt da jeg knottet inn 15-55, det riktige er 17-55mm som påpekt.

Helt sikker på at det ikke er 18-55IS? Får liksom ikke det til å stemme at du ser på 17-55IS (som er et objektiv til rundt 8000 kr) som billig. Greit at det ikke er L-klasse, men det er i hvert fall ikke dårligere bygget enn kit-objektivet...

 

18-55IS derimot, koster rundt 1500 kr, og er i samme klasse som kit-objektivet når det gjelder byggekvalitet. Optisk er det en annen verden, selv om det fremdeles er et stykke til toppen...

Lenke til kommentar
MightyTwin; ja, lyden kan minne litt om skumgummi som skrapes mot noe hardt. Har tidligere snoket inni noen objektiv som har hatt en slik gjennomsiktig tynn plast ring, det kan også være en årsak.. Heller litt mot det, ettersom lyden er litt 'skarp'

...

 

Jeg hadde samme "skrapelyden" på mitt kitobjektiv da jeg fikk det, men etter en fototur ute i fuktig vær så forsvant ulyden(!), og har ikke kommet tilbake.

 

(Jeg sier ikke at du burde helle vann ned glippen mellom fokus- og zoomringen, men at du heller burde "gå inn" objektivet ditt littegranne, og heller høre om ulyden forsvinner etter hvert.)

 

-MightyTwin.

Endret av MightyTwin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...