Gå til innhold

Hva er årsaken til rød/blå kantene jeg får?

Anbefalte innlegg

Hey

Av og til når jeg tar bilder er det merklige kanter på ting. Selv når jeg bruker stativ.

f.eks Et tre. Åpner jeg i photoshop og ser at langs treet er det et blå "linje" ned langs den. Samme med byggninger ser jeg disse strekene.

Hva er årsaken til dette? Er det lukker, blender? Eller ISO?

Jeg tar hovedsakelig i "P" modus, så jeg trodde det skulle funke temmelig "auto" med innstillingene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Av og til når jeg tar bilder er det merklige kanter på ting. Selv når jeg bruker stativ.

f.eks Et tre. Åpner jeg i photoshop og ser at langs treet er det et blå "linje" ned langs den. Samme med byggninger ser jeg disse strekene.

Hva er årsaken til dette? Er det lukker, blender? Eller ISO?

Det er sannsynligvis kromatisk aberrasjon, fargefeilbrytning... Det er et problem med optikken, som forsterkes av kameraets bildebehandling. Oppstår ved store kontraster i bildet. Et typisk problem på rimeligere objektiver, men ikke fraværende på dyre modeller heller...
Lenke til kommentar

Fant ikke noe bilde. Jeg pleier å slette dem...typisk.

Har EFS 17-85mm.

Men tror ikke det er det som er problemet. Lånte en 400d til ei venninne og hennes kamera fikk det også til tider. Så det er noe som jeg gjør galt, ikke kameraet.

Men du nevner "kromatisk abberasjon", hva er det?

Endret av nosync
Lenke til kommentar
Fant ikke noe bilde. Jeg pleier å slette dem...typisk.

Har EFS 17-85mm.

Men tror ikke det er det som er problemet. Lånte en 400d til ei venninne og hennes kamera fikk det også til tider. Så det er noe som jeg gjør galt, ikke kameraet.

Men du nevner "kromatisk abberasjon", hva er det?

Det er ikke du som gjør noe galt, men objektivet.

Kromatisk avvik kalles det også, og betyr at objektivet bryter de ulike fargekanalene litt ulikt.

Enkelte objektiver er mer utsatt for det enn andre, men det er ikke noe stort problem siden de fleste programmer har mulighet for automatisk korrigering av slikt.

Og det du har er et av tilfellene:

ca.jpg

(Klik på bildet)

Endret av erlingba
Lenke til kommentar
Ahhh, ja det er det som jeg har. Ser på bilde "B" av korset, den effecten har skjedd et par ganger.

Hva kan gjøres for å forhindre dette?

Som det allerede er påpekt, det du kan gjøre er å kjøpe et annet objektiv. I tillegg kan du fortell Canon at de må skjerpe seg.

Jeg skjønner ikke hvorfor Canon sliter såpass med CA på de billige objektivene når stort sett alle andre har fikset det. Nå er ikke Sigma, Tamron, og Tokina helt i mål de heller - men de er stort sett bedre - til tider mye bedre.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...