r2d290 Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 wtf :S er det ikke noen alternative utganger, der forsterkeren er inne i forsterkeren? må da kunne være mulig for en passiv subwoofer å kople seg til en forsterker vel? vet du isåfall hvordan jeg gjør deT? og forresten: hvilke kilder har du som det står at forsterkeren ikke forsterker bass-signalet? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 (endret) nok en gang er jeg nødt til å quote meg selv edit2: større bilde her jeg prøvde med analog aux-inngang, men ble ikke noe mer lyd i bassen. Jeg fikk lyd i hodetelefonene, men når jeg tok ut disse, ble det stille Endret 6. desember 2007 av r2d290 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 EDIT:mulig du kan koble til der det står "front A" med vanlige høyttaler kabel... jo det burde da gå, forsterkeren er jo 5.1 der .1 er subben. du har mulighet for, Front = Left/right Center. Back L/R og Front 2 L/R til sub, TROR jeg da.. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Suben kan kobles på en ledig høyttalerutgang, men vil da kun få bass fra denne kanalen. Det blir uansett en dårlig løsning. Frode Lenke til kommentar
fhl Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 (endret) og forresten: hvilke kilder har du som det står at forsterkeren ikke forsterker bass-signalet? Trenger ikke noen kilder til det. Det er jo bare å se på bildet du linket til. Det er ingen høyttalerterminaler det står subwoofer på. Frode Endret 6. desember 2007 av fhl Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 hva slags forsterker er det som ikke forsterker alle nødvendige signaler :S betyr dette at jeg ikke har andre løsninger enn å bytte forsterkeren (utenom forslaget om å kople subwoferen til den ene linja)? når jeg sier "ikke flere løsninger", mener jeg løsninger som ikke koster mer enn jeg alerede har betalt... Lenke til kommentar
fhl Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 hva slags forsterker er det som ikke forsterker alle nødvendige signaler :S betyr dette at jeg ikke har andre løsninger enn å bytte forsterkeren (utenom forslaget om å kople subwoferen til den ene linja)? når jeg sier "ikke flere løsninger", mener jeg løsninger som ikke koster mer enn jeg alerede har betalt... Det er vel svært få forsterkere som har utgang for å kunne drive en passiv sub. I farten kommer jeg ikke på noen. Den enkleste løsningen er vel å kjøpe en sub med innebygd forsterker. Frode Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 (endret) joda, manualen har jeg, men der sto det ikke mye interessant: Sikker på det? Henta frå manualen til forsterkaren: Subwoofer (SW)The use of a subwoofer with a built-in amplifier, such as the Yamaha Active Servo Processing Subwoofer System, is effective not only for reinforcing bass frequencies from any or all channels, but also for high fidelity sound reproduction of the LFE (low-frequency effect) channel included in Dolby Digital and DTS sources. The position of the subwoofer is not so critical, because low bass sounds are not highly directional. But it is better to place the subwoofer near the front speakers. Turn it slightly toward the center of the room to reduce wall reflections. Endret 6. desember 2007 av Zeph Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 (endret) fant no interesant i bruksanvisningen: Andvending av en subwoofer med en inbyggd forsterkere til exempel yamaha active servo processing subwoofer system, er effektivt ikke bare for forsterkning av basfrekvensene fra en eller alle kanaler, uten også for naturogen lydettergiving via den LFE-kanal (lavfrekvent effekt) som forekommer i dolby digital og dts "kallor". (dette blei litt halv-svensk, da bruksanvisningen er på svensk) sånn jeg tolker det, burde det gå an å spille uten inbyggd forsterker, men jeg ser poenget deres, og det bekreftes jo på mange måter i bruksanvisningen... edit: ser ut som at vi er på samme side Endret 6. desember 2007 av r2d290 Lenke til kommentar
fhl Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 sånn jeg tolker det, burde det gå an å spille uten inbyggd forsterker Dessverre for deg, er det ikke slik det fungerer. Frode Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 (endret) pris for anbefalt, omtrent tilsvarende sub (kanskje littt bedre) med innebygd forsterker? vil det være et alternativ å kjøpe en billig bilforsterker (e.l) og kople den til subben? edit: kom på en filosofisk idè: hva med å utnytte forsterkingen som faktisk er i forsterkeren: Hva med å kople fra utgangen for subwooferen, inn på en inngang på forsterkeren, og så ut igjen på utgangen etter forsterkingen (hvis dere skjønner hva jeg mener?) Problemet med dette er jo selvsagt at jeg må velge hvilken kanal jeg skal bruke, og da vil jeg jo ikke få lyd i høytalerene hvis jeg skal ha lyd i subben...? men det er bare å komme med nye alternative forslag: alt er av interesse (kanskje utenom å skru opp forsterkeren for å kople subwooferutgangen via forsterkingen før den kommer ut på utgangen...) Endret 7. desember 2007 av r2d290 Lenke til kommentar
Random Hero Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Din forsterker kan ikke drive en passiv sub, da må du evt bruke en av de andre utgangene som igjen vil gå utover de andre høytalerene hvis du kjører 5.1... i tillegg til dette vil subben da fungere som en vanlig høyttaler med mindre den har delefilter. og åpne forsterkeren kan du bare glemme, da de signalene som går til sub utgangen ikke er forsterket, det er det forsterkeren i subben som skal ta seg av. Så det enkleste er å kjøpe en aktiv subb, evt skaffe en egen forsterker til den subben du har nå... Lenke til kommentar
fhl Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 pris for anbefalt, omtrent tilsvarende sub (kanskje littt bedre) med innebygd forsterker? vil det være et alternativ å kjøpe en billig bilforsterker (e.l) og kople den til subben? XTZ har en del billig. Hvis jeg skulle valgt en av de rimelige, hadde det nok blitt XTZ 99 W8.16. Du kan bruke en ekstra forsterker til å drive suben. Husk at hvis du kjøper bilforsterker, trenger du batteri eller en solid strømforsyning i tillegg. Personlig hadde jeg ikke lagt noen mer penger i den suben du har. Frode Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå