førstegangsbygger Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 jeg skal legge inn RH8, sammen med allerede installert winXp. Har redusert C: til 60 g med partition magic 8, og har 50 g unallocated space eller noe slikt. Er det nå bare å starte Redhat installasjonen, og hva skal jeg velge for å være sikker på at XP og alle gamle filer ikke forsvinner. Er litt nervøs nå, de andre her i huset blir ikke så glade om XP forsvinner. Vil ha det slik at jeg kan velge linux eller XP ved oppstart. Lenke til kommentar
jonas-- Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Start opp redhat, og partisjoner den tomme hardiskplassen. om du installerer lilo vil antagligvis lilo finne ut at du kjører et dos system og, og deretter gi de valget mellom dos og linux i oppstarten. Faren for og miste noe filer er liten om du for all del ikke velger noe auto paretisjonering Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 jeg skal legge inn RH8, sammen med allerede installert winXp. Har redusert C: til 60 g med partition magic 8, og har 50 g unallocated space eller noe slikt. Er det nå bare å starte Redhat installasjonen, og hva skal jeg velge for å være sikker på at XP og alle gamle filer forsvinner. Bare å sette i gang. Velg hvilken partisjon du vil RH8 skal installeres på, det er ganske godt forklart i installasjonsprogrammet ikke noe å være redd for. Er litt nervøs nå, de andre her i huset blir ikke så glade om XP forsvinner. Vil ha det slik at jeg kan velge linux eller XP ved oppstart. Du vil kunne velge hvilket OS du vil boote. en bootloader tar seg av det. Lilo og Grub følger med i RH8. Begge funker veldig bra. Bare les all informasjonen som kommer under installasjon, så skal det mye til for at det skjærer seg. Lenke til kommentar
førstegangsbygger Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 takker, jeg skal prøve. Ned med kapitalismen! Lenke til kommentar
jonas-- Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 hehe.... Godt og se at folk vender seg bort fra linux.. De fleste klager og syter over windows, men de færeste går over til linux. Lenke til kommentar
Poldi Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 takker, jeg skal prøve. Ned med kapitalismen! Forsiktig , det gikk gale hos meg !!!!!!! Lenke til kommentar
førstegangsbygger Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 om jeg på auto-partisjonering velger "bruk ledig plass" eller noe sånt (ikke "slett alle partisjoner"), vil det gå greit da? eller må jeg bruke disk druid. Må forsikre meg om at alt går greit på forhånd, hvis ikke må jeg sitte og spørre dere om hjelp fra en treg smartphone. :-? Lenke til kommentar
ChalStye Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 og hva skal jeg velge for å være sikker på at XP og alle gamle filer forsvinner. Er litt nervøs nå, de andre her i huset blir ikke så glade om XP forsvinner. Vil ha det slik at jeg kan velge linux eller XP ved oppstart. Skal du slette xp eller ikke? Lenke til kommentar
førstegangsbygger Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 skal IKKE slette XP. De andre i huset vil fortsette å bruke det, mens jeg vil bruke linux. :smile: Lenke til kommentar
znapper Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Enkleste etter min mening er å bruke PMagic til å opprette en linux (ext2) partisjon av den ledige plassen på hd'en, la 5-10% , evt ca 500 mb være igjen som ledig plass. (500 mb er nok i masssevis, du trenger ikke swap på flere gigabytes til normalt bruk) Opprett linux swap på den resterende ledige plassen. I disk druid sier du så at du skal legge root ( "/") på ext2 partisjonen, normalt finner den selv swap, men spør for sikkerhets skyld. Når den spør om root mount point skriver du "/", uten fnutter seff. Dermed fucker du ikke opp XP'en din. OBS! Når du installerer linux på denne måten, vil den opprette en bootloader på boot partisjonen (XP) din, du vi derfor oppleve å få opp linux's bootmeny der du kan velge mellom linux og dos(den ser xp som "dos", kan endre navn under installasjonen av lilo), når du så velger "dos", kommer du inn i 2000 boot-menyen. Dette kan virke tungvindt, ja, men sånn som harddisk arkitekturen din er nå, kan det være problematisk å gjøre det annerledes. ** Beste er at man har en bootpartisjon C: og windows på D:, dermed står man friere til å lage egne opplegg for booting osv. Man vil da legge lilo på first sector of linux partition, og derretter lage en linux bootdisk. Etter dette kan man lese et par how-to's og editere windows XP menyen til å også inkludere linux, dette er ikke for nybegynner derimot! *** Uansett; Velg for all del ikke Server eller Workstaition under installasjonen i allefall, da formatterer linux installen hele maskinen din og repartisjonerer hd'en på nytt! Velg custom og bruk disk druid, spørsmålene man får under installasjon er sjelden av særlig problematisk karakter). Se forøvrig på http://www.linux.no Lykke til Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 tror ikke det skal være behov for å bruke pm eller legge windows på d: "det enkleste er ofte det beste": -legg cd-en i skuffa, start setup og partisjoner. (husk swap) -legg LILO på MBR (master boot record). Hvis linux går til helvete så er lilo'n der fremdeles (vanligvis, men jeg har ingen erfaring med RH så det er jo ikke alltid like lett å vite). -legger du inn windows på nytt forsvinner lilo, da må du boote med en bootdisc eller en cd og skrive noe slikt som : "#lilo" og så "#lilo -q" (det er i alle fall prosedyren på slackware) Lenke til kommentar
førstegangsbygger Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 har endret skriveleifene mine nå! Den første posten var litt selvmotstridende. Jeg gjorde det så enkelt som mulig: auto-partisjonering: ikke fjern eksisterende partisjoner, bruk kun ledig diskplass. MEN: Halveis i installasjonen (etter at jeg har satt i cd 2) stopper alt opp mens den prøver å legge inn en fil som heter noe med X directory eller noe slikt. Dette skjer også når jeg prøver å legge inn linux på en annen maskin vi har. Hvorfor skjer dette? edit: jeg restarter maskinen, tar ut cden, og windows starter som vanlig. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 takker, jeg skal prøve. Ned med kapitalismen! Forsiktig , det gikk gale hos meg !!!!!!! Ååååå Vær så snill.... Lenke til kommentar
førstegangsbygger Skrevet 8. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2003 slapp av, jeg vil ha linux, samme hva 8) Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 har endret skriveleifene mine nå! Den første posten var litt selvmotstridende. Jeg gjorde det så enkelt som mulig: auto-partisjonering: ikke fjern eksisterende partisjoner, bruk kun ledig diskplass. MEN: Halveis i installasjonen (etter at jeg har satt i cd 2) stopper alt opp mens den prøver å legge inn en fil som heter noe med X directory eller noe slikt. Dette skjer også når jeg prøver å legge inn linux på en annen maskin vi har. Hvorfor skjer dette? edit: jeg restarter maskinen, tar ut cden, og windows starter som vanlig. Test CD-en, som du kan gjøre i starten av installen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå