bobbo_ Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Hei kjære godtfolk. Det nærmer seg jul og jeg trenger noe å ønske meg. Fornuften i meg sier at bøker er noe å satse på i år. Jeg er egentlig litt lei av dumme spenningsromaner og er ute etter noe som gir meg noe. Noe som forandrer den jeg er og gir meg et nytt perspektiv på ting. Favoritten er klart "Hitchhiker's guide to the galaxy", pga. humoren og pga. at den har endret måten jeg ser verden på. Ting som interesserer meg er: Politikk Religion (er ateist) Filosofi (verdensrom osv... glir lett over i religion) Sex (som om ikke alle er interessert i det) Historie Har lett igjennom mange lister av anbefalinger, men klarer ikke luke ut det som passer for meg. Har tenkt på bøker av bl.a. Erlend Loe, George Orwell, Richard Dawkins, Stephen Hawkings osv. Det gjør ikke noe om det er sjønnlitterære bøker, men jeg må føle at det er noe mening i den, gjerne litt sjult. Men ikke noe alt for tungt greie, jeg liker å forstå det jeg leser. Noen som har noen idéer? Har bevisst latt være å nevne Dan Brown, da jeg har inntrykk av at det meste han skriver er spennende oppspinn, uten rot i virkeligheten... Stemmer ikke deT? Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Philip K. Dicks Do Andriods Dream of Electric Sheep? og The Man in the High Castle er begge bøker som passer godt til kriteriene du stiller (men de bør ærlig talt leses av alle uansett). Dan Brown skriver spennende bøker, for all del, men om de oppfordrer til å tenke stiller jeg meg heller tvilende til. Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Jeg har sett over boklista mi, og har plukket ut en del titler som muligens kan være noe for deg: Skjønnlitteratur: Labyrinter av Jorge Luis Borges Cosmicomics av Italo Calvino Hvis en reisende en vinternatt av Italo Calvino Usynlige byer av Italo Calvino Kroppskunstneren av Don DeLillo Einstein’s Dreams av Alan Lightman Hardkokt eventyrland og verdens ende av Haruki Murakami Stoikeren av Fernando Pessoa Candide av Voltaire Livet for nybegynnere av Sławomir Mrożek Bratt som en stuevegg, glatt som ei glassrute av Arne Østring Opprør – Religionskritikk i norsk lyrikk redigert av Ronnie Johanson Faktabøker: Uendelighetens historie av John D. Barrow E=mc² av David Bodanis How to build a time machine av Paul Davies The God Delusion av Richard Dawkins The Selfish Gene av Richard Dawkins ”Surely You’re Joking, Mr Feynman!” av Richard Feynman Six Easy Pieces av Richard Feynman Kong Leopolds arv av Adam Hochschild Latin av Tore Janson Sitater fra femti års muntlig praksis av Georg Johannesen The Demon-Haunted World av Carl Sagan Rettferdig krig? av Henrik Syse Tegneserier: Maus – A Survivor’s Tale av Art Spiegelman Jimmy Corrigan, or The Smartest Kid on Earth av F. C. Ware Blandings: Fryd redigert av Andersson/Boman/Borbás The Lives of Animals av J. M. Coetzee Lenke til kommentar
ladybug Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Jens Bjørneboe dekker flere av sjangrene du er interessert i, og jeg vil anbefale flere av hans bøker: "Før hanen galer" "Jonas" "Uten en tråd" "Hertug Hans" "Haiene" "Frihetens øyeblikk" "Kruttårnet" "Stillheten" Lenke til kommentar
jonsore Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Hei kjære godtfolk. Det nærmer seg jul og jeg trenger noe å ønske meg. Fornuften i meg sier at bøker er noe å satse på i år. Jeg er egentlig litt lei av dumme spenningsromaner og er ute etter noe som gir meg noe. Noe som forandrer den jeg er og gir meg et nytt perspektiv på ting. Favoritten er klart "Hitchhiker's guide to the galaxy", pga. humoren og pga. at den har endret måten jeg ser verden på. Ting som interesserer meg er: Politikk Religion (er ateist) Filosofi (verdensrom osv... glir lett over i religion) Sex (som om ikke alle er interessert i det) Historie Har lett igjennom mange lister av anbefalinger, men klarer ikke luke ut det som passer for meg. Har tenkt på bøker av bl.a. Erlend Loe, George Orwell, Richard Dawkins, Stephen Hawkings osv. Det gjør ikke noe om det er sjønnlitterære bøker, men jeg må føle at det er noe mening i den, gjerne litt sjult. Men ikke noe alt for tungt greie, jeg liker å forstå det jeg leser. Noen som har noen idéer? Har bevisst latt være å nevne Dan Brown, da jeg har inntrykk av at det meste han skriver er spennende oppspinn, uten rot i virkeligheten... Stemmer ikke deT? Lenke til kommentar
jonsore Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Hei! Ser du er interessert i historie. Hvorfor ikke kompinere litt. Pauline Gedge har skrevet mange historiske romaner fra oldtidens Egypt. De er spennende og historisk korrekte. Selvfølgelig dramitisert og en del diktning av detaljer. Meget bra romaner. Pauline Gedge er egyptolog og vet hva hun skriver om. Kan anbefale "Solens datter" en roman om kvinnelig farao Hatsepsut. Meget spennende. Ellers har hun skrevet en trilogi "Herre over to land" hvor den første boken heter "Flodhestsumpene", deretter kommer "Horusveien" og "Oasen". Hun har også skrevet en roman om Aknaton en litt gal farao, denne heter "Solgudens sønn". Av andre bøker kan nevnes "Egyptiske drømmer" og "Faraos Sønn". Følg linken nedenfor. http://www.haugenbok.no/resultat.cfm?stipr=aktoer-0_22009 Lenke til kommentar
Spöka Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 De fire og han som gjør galt verre er toppen av norsk smågrov, gapskrattende fantasy - utrolig bra bok, men det er kanskje ikke akkurat det du ser etter... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Julian Barnes' "A history of the world in 10.5 chapters" kombinerer god skrivekunst, historiske fakta og fri fantasi på en artig måte. Min bok har et omslagsbilde der Noah's ark og Apollo11-kapselen ligger og dupper ved siden av hverandre. Det er en indikasjon på spennet i bokens innhold. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Aner ikke om dette treffer deg i det hele tatt, men jeg har hatt stor glede av John Irvings bøker. Ikke alle er like gode, men jeg tar meg den frihet å anbefale tre: Hotell New Hampshire Garps bok En Bønn For Owen Meany (vet ikke om titlene er riktige, jeg har lest dem på engelsk) Irving er en mester i finurlige personkarakteristikker og bisarre hendelser, og selv om bøkene kan se uoverkommelige ut vil de mest sannsynlig dra deg videre inn i en nesten filmatisk opplevelse av eksentrisitet og god fortellingskunst. (flere av romanene er filmet) Start gjerne med Garps bok. Faller det ikke i smak, kan du brette sammen boken og utforske Paul Auster i stedet, og da i særdeleshet romanen Moon Palace. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå