Gå til innhold

Hvilke bøker kan jeg komme til å like?

Anbefalte innlegg

Hei kjære godtfolk. Det nærmer seg jul og jeg trenger noe å ønske meg. Fornuften i meg sier at bøker er noe å satse på i år.

Jeg er egentlig litt lei av dumme spenningsromaner og er ute etter noe som gir meg noe. Noe som forandrer den jeg er og gir meg et nytt perspektiv på ting. Favoritten er klart "Hitchhiker's guide to the galaxy", pga. humoren og pga. at den har endret måten jeg ser verden på. Ting som interesserer meg er:

Politikk

Religion (er ateist)

Filosofi (verdensrom osv... glir lett over i religion)

Sex (som om ikke alle er interessert i det)

Historie

Har lett igjennom mange lister av anbefalinger, men klarer ikke luke ut det som passer for meg. Har tenkt på bøker av bl.a. Erlend Loe, George Orwell, Richard Dawkins, Stephen Hawkings osv. Det gjør ikke noe om det er sjønnlitterære bøker, men jeg må føle at det er noe mening i den, gjerne litt sjult. Men ikke noe alt for tungt greie, jeg liker å forstå det jeg leser.

Noen som har noen idéer? Har bevisst latt være å nevne Dan Brown, da jeg har inntrykk av at det meste han skriver er spennende oppspinn, uten rot i virkeligheten... Stemmer ikke deT?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett over boklista mi, og har plukket ut en del titler som muligens kan være noe for deg:

Skjønnlitteratur:

Labyrinter av Jorge Luis Borges

Cosmicomics av Italo Calvino

Hvis en reisende en vinternatt av Italo Calvino

Usynlige byer av Italo Calvino

Kroppskunstneren av Don DeLillo

Einstein’s Dreams av Alan Lightman

Hardkokt eventyrland og verdens ende av Haruki Murakami

Stoikeren av Fernando Pessoa

Candide av Voltaire

Livet for nybegynnere av Sławomir Mrożek

Bratt som en stuevegg, glatt som ei glassrute av Arne Østring

Opprør – Religionskritikk i norsk lyrikk redigert av Ronnie Johanson

Faktabøker:

Uendelighetens historie av John D. Barrow

E=mc² av David Bodanis

How to build a time machine av Paul Davies

The God Delusion av Richard Dawkins

The Selfish Gene av Richard Dawkins

”Surely You’re Joking, Mr Feynman!” av Richard Feynman

Six Easy Pieces av Richard Feynman

Kong Leopolds arv av Adam Hochschild

Latin av Tore Janson

Sitater fra femti års muntlig praksis av Georg Johannesen

The Demon-Haunted World av Carl Sagan

Rettferdig krig? av Henrik Syse

Tegneserier:

Maus – A Survivor’s Tale av Art Spiegelman

Jimmy Corrigan, or The Smartest Kid on Earth av F. C. Ware

Blandings:

Fryd redigert av Andersson/Boman/Borbás

The Lives of Animals av J. M. Coetzee

Lenke til kommentar
Hei kjære godtfolk. Det nærmer seg jul og jeg trenger noe å ønske meg. Fornuften i meg sier at bøker er noe å satse på i år.

Jeg er egentlig litt lei av dumme spenningsromaner og er ute etter noe som gir meg noe. Noe som forandrer den jeg er og gir meg et nytt perspektiv på ting. Favoritten er klart "Hitchhiker's guide to the galaxy", pga. humoren og pga. at den har endret måten jeg ser verden på. Ting som interesserer meg er:

Politikk

Religion (er ateist)

Filosofi (verdensrom osv... glir lett over i religion)

Sex (som om ikke alle er interessert i det)

Historie

Har lett igjennom mange lister av anbefalinger, men klarer ikke luke ut det som passer for meg. Har tenkt på bøker av bl.a. Erlend Loe, George Orwell, Richard Dawkins, Stephen Hawkings osv. Det gjør ikke noe om det er sjønnlitterære bøker, men jeg må føle at det er noe mening i den, gjerne litt sjult. Men ikke noe alt for tungt greie, jeg liker å forstå det jeg leser.

Noen som har noen idéer? Har bevisst latt være å nevne Dan Brown, da jeg har inntrykk av at det meste han skriver er spennende oppspinn, uten rot i virkeligheten... Stemmer ikke deT?

Lenke til kommentar

Hei!

Ser du er interessert i historie. Hvorfor ikke kompinere litt. Pauline Gedge har skrevet mange historiske romaner fra oldtidens Egypt. De er spennende og historisk korrekte. Selvfølgelig dramitisert og en del diktning av detaljer. Meget bra romaner. Pauline Gedge er egyptolog og vet hva hun skriver om.

Kan anbefale "Solens datter" en roman om kvinnelig farao Hatsepsut. Meget spennende. Ellers har hun skrevet en trilogi "Herre over to land" hvor den første boken heter "Flodhestsumpene", deretter kommer "Horusveien" og "Oasen".

Hun har også skrevet en roman om Aknaton en litt gal farao, denne heter "Solgudens sønn". Av andre bøker kan nevnes "Egyptiske drømmer" og "Faraos Sønn".

Følg linken nedenfor.

http://www.haugenbok.no/resultat.cfm?stipr=aktoer-0_22009

Lenke til kommentar

Julian Barnes' "A history of the world in 10.5 chapters" kombinerer god skrivekunst, historiske fakta og fri fantasi på en artig måte. Min bok har et omslagsbilde der Noah's ark og Apollo11-kapselen ligger og dupper ved siden av hverandre. Det er en indikasjon på spennet i bokens innhold.

Lenke til kommentar

Aner ikke om dette treffer deg i det hele tatt, men jeg har hatt stor glede av John Irvings bøker. Ikke alle er like gode, men jeg tar meg den frihet å anbefale tre:

Hotell New Hampshire

Garps bok

En Bønn For Owen Meany

(vet ikke om titlene er riktige, jeg har lest dem på engelsk)

Irving er en mester i finurlige personkarakteristikker og bisarre hendelser, og selv om bøkene kan se uoverkommelige ut vil de mest sannsynlig dra deg videre inn i en nesten filmatisk opplevelse av eksentrisitet og god fortellingskunst. (flere av romanene er filmet)

Start gjerne med Garps bok. Faller det ikke i smak, kan du brette sammen boken og utforske Paul Auster i stedet, og da i særdeleshet romanen Moon Palace.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...