dork Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Har en gammel maskin med 2.44GB HDD som jeg har kjøpt ny 120GB og kontrollerkort til. Den nye disken er ferdig formatert og installert winXP. Men jeg får ikke tatt ut den gamle disken uten at jeg da får boote-problemer med den nye. Med begge diskene installert har jeg ingen problemer med tilgang til den nye, men maskina booter uansett ikke til den nye OSen men konsekvent til den gamle OSen. Har fått høre at jeg sannsynligvis må oppgradere BIOS for å løse dette, og at det gjøres ved å laste ned fra ettellerannasted. Helst vil jeg bytte hovedkort og prosessor, men det må vente til bedre tider. så foreløpig må jeg be om hjelp til å fortelle meg hvordan jeg oppgraderer BIOS. Hovedkortet er "GA-686LX4 Pentium II processor", maskina er fra 1998 :o Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Jeg hadde akkurat samme problem. Men min maskin var så gammel at det ikke fantes BIOS-oppgraderinger, så jeg løste det på følgende måte: Jeg satte opp den gamle HD'en som master og den nye som slave. Jeg installerte OS på den gamle HD'en, men vekslefil og alle programmer installerte jeg på den nye. Det er kanskje ikke den meste optimale løsningen, men det fungerer ihvertfall hvis du ikke får oppgradert BIOS. Hvis du skal oppgradere BIOS, så foregår det på følgende måte: Du booter opp fra diskett og kjører et program som du har lastet ned fra Internett. Dette programmet overskriver den gamle BIOS'en med en nyere utgave. En skudd i blinde: Du har satt den nye HD'en som master? Lenke til kommentar
dork Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 ja, jeg har satt den nye som master, gammel som slave. Den gamle er kablet til kontrollerkoblinga på hovedkortet, den nye til kontrollerkortet. Det finnes OVERHODE ingen annen måte å koble det uten at jeg får problemer med oppstart. Skal prøve ditt forslag!! Hvis du vil guide meg litt?? Lage vekslefil, det har jeg ikke anelse om hvordan gjøres. Da kan jeg ihvertfall få brukt maskina fram til jeg har kjøpt nytt hovedkort og prosessor. Den gamle HDen maser i ett kjør om at den er full. Jeg klarer ikke skjønne hvordan jeg finner ut hva hovedkortet mitt heter heller så jeg sliter dermed med å finne oppdatering til BIOSen. Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Skal prøve ditt forslag!! Hvis du vil guide meg litt?? Lage vekslefil, det har jeg ikke anelse om hvordan gjøres. Da kan jeg ihvertfall få brukt maskina fram til jeg har kjøpt nytt hovedkort og prosessor. Den gamle HDen maser i ett kjør om at den er full. Veklsefilen er virtuelt minne, dvs. at maskinen bruker harddisk som RAM. (Ikke helt teknisk riktig, men nesten.) Du høyreklikker på "Min datamaskin" og klikker på egenskaper. Deretter leter du litt og finner en knapp der du kan forandre virtuelt minne. Der velger du at vekslefilen skal være på den nye harddisken din. Hvis du bare har OS på den gamle hardisken din, så vil du ikke få opp melding om at den er full. Lenke til kommentar
dork Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 jeg har OS på BEGGE HDene!!! Og den GAMLE HDen sier ifra om for lite diskplass. På den har jeg bare igjen ca 150-175MB. Nok om det. Har funnet der det er om virtuelt minne, og mulighet for å endre disk. Nå er det sånn at jeg har partisjonert den nye disken slik:E: 20GB hvor OSet ligger + F: G: og H:. Skal jeg da endre dette virtuelle minne til der hvor OSet ligger på den ny disken, eller til en av de andre partisjonene? Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 jeg har OS på BEGGE HDene!!! Og den GAMLE HDen sier ifra om for lite diskplass. På den har jeg bare igjen ca 150-175MB. Nok om det. Har funnet der det er om virtuelt minne, og mulighet for å endre disk. Nå er det sånn at jeg har partisjonert den nye disken slik:E: 20GB hvor OSet ligger + F: G: og H:. Skal jeg da endre dette virtuelle minne til der hvor OSet ligger på den ny disken, eller til en av de andre partisjonene? Spiller ingen rolle. Poenget er at vekslefilen befinner deg på den raskeste disken, dvs den nye. Men du kan nok fjerne OS fra den disken det ikke bootes fra. Lenke til kommentar
dork Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 OK, har da endra det virtuelle minnet! Men MÅ jeg endre jumperne til gammel som slave, ny som master? Da får jeg nemlig booteproblemer, mens det går helt fint når den gamle står som slave. Hvordan sletter jeg den OSen som ligger på den nye disken? Bare hiver jeg alle folderne i papirkurven? For hvis jeg velger å avinstallere så vil jo bare den Osen som ligger på gamle disken slettes, ikke sant? MÅ jeg virkelig slette den? Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 OK, har da endra det virtuelle minnet! Men MÅ jeg endre jumperne til gammel som slave, ny som master? Da får jeg nemlig booteproblemer, mens det går helt fint når den gamle står som slave. Hvordan sletter jeg den OSen som ligger på den nye disken? Bare hiver jeg alle folderne i papirkurven? For hvis jeg velger å avinstallere så vil jo bare den Osen som ligger på gamle disken slettes, ikke sant? MÅ jeg virkelig slette den? Boot opp fra den gamle, og behold den som master. Poenget er at du bare skal ha OS på den gamle disken, og vekslefil og programmer på den nye disken. Du må ikke slette OS på den nye disken, men det ligger jo der og tar opp plass... Du er nok nødt til å dytte mappene i pairkurven ja. Lenke til kommentar
dork Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 da skal jeg prøve meg på det da Lenke til kommentar
dork Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 da er alt det gjort Er det noen spesiell prosedyre for å lagre nye programmer nå? Slik jeg forstår skal jeg da istedet for å lagre i "program files" lage meg mapper på den nye disken å lagre disse i. Men er detnoen andre spesielle ting? Hvis ikke må du ha meget meget takk for hjelpen :smile: Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 da er alt det gjort Er det noen spesiell prosedyre for å lagre nye programmer nå? Slik jeg forstår skal jeg da istedet for å lagre i "program files" lage meg mapper på den nye disken å lagre disse i. Men er detnoen andre spesielle ting? Hvis ikke må du ha meget meget takk for hjelpen :smile: Du har forstått det riktig. Dvs. installere alle nye programmer på ny disk. Lykke til! Lenke til kommentar
dork Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 TAKKER OG BUKKER Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå