baronKanon Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Skal kjøpe meg ny CPU nå, og ser at spranget mellom E6750 og E6850 er ganske stort prismessig. Er det noen som har noen formening om hvor høyt begge kommer og om man må spy ut masse vcore for å få E6750 opp på et respektabelt nivå? Har nå en D805 varmeovn som ikke gjør stort mer enn å bidra til oppvarming av oppholdsrommet mitt. Vet at ytelsen blir markant uansett, men vil ha det beste for mitt bruk - spilling med DX10 og 8800GT (CoH, Source-spill, S.T.A.L.K.E.R., muligens Crysis, BF2 og bilspill). Jeg siterer hvem det nå var: Er det ikke overklokket er det ikke godt nok. Kjører forresten vannkjøling, der jeg har god kjølekapasitet (må bare få nye vannblokker også) Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Ville gått for 6750 når du uansett skal overklokke og har god kjøling. E6850 og E6750 er akkurat samme prosessor. Eneste forskjellen er at multiplier på 8 og 9. Om du skaffer deg et OC villig hovedkort vil neppe forskjellen være stor. Begge kan vel nå ca 4 GHz med litt flaks/dyktighet. Du vil da trenge minne som takler 500MHz om du kjøper et P35 hovedkort. Om du er villig til å bruke nesten 2000 ville jeg gått for Quad. Mulig med 3,6+ GHz med god kjøling om G0. Og du bruker jo vann. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 Glemte å si at det skal kjøres på et P5W DH Deluxe og OCZ PC6400 CL4-minne. Hovedkortet er vannkjølt på alt bortsett fra SB, men tror at den kommer med etter hvert. Er ikke veldig klar for å overklokke noe særlig på minne. Når det bare er multiplikator som er forskjellen (noe jeg burde skjønt selv ), er det jo gjerne gitt at E6850 går lengst. I hvert fall med minne og HK jeg har nå. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 og E6850 er vel ein smule enklare å selge og vel...? Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 KJøper ikke for å klokke og selge, men for å bruke Ser ut som om et godt kjøp blir en E6850 etter forholdenen. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Den ene multiplieren(8vs9) er veldig god og ha når man skal overklokke. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Den ene multiplieren(8vs9) er veldig god og ha når man skal overklokke. Hva tenker du da på? At jeg burde gå for den lavere for å kunne klokke mer? Mitt "prinsipp" er å kunne klokke så mye som mulig på CPU uten å går noe særlig over spec på HK og minne. Derfor vil jeg ha så mye kraft jeg kan få uten å måtte overklokke minne nevneverdig (er ikke helt dreven på dette). Skal ha 24/7-klokk og spille spill. Derfor er det ytelse som teller og ikke flest prosent klokk. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Vil anta todda mener det er enklere å få en stabil og høy klokk på en prosessor med høy multiplier? Da det krever mindre av hovedkort og minne. Eks 4GHz på en E6750 vil kreve 500 MHz bus og minne på 1000MHz på ditt hovedkort, noe du mest sannsynlig bare kan glemme 4 GHz på en 6850 vil "bare" kreve 444,4 MHz bus og 888 MHz på minnet, noe som er mye mer sannsynlig på ditt hovedkort, men fortsatt tvilsomt. Om du skal klokke CPU uten å gå over spec på HK vil du trenge en Extreme CPU med åpen multiplier. Begge prosessorene du her nevnt må klokkes ved å øke bus-hastigheten. Med andre ord du vil måtte overklokke hovedkort. Minnet vil henge med til 400 MHz bus med 1:1 divider uten å bli klokket. (pga 800MHz minne). Så ved kun å klokke hovedkort og prosessor ender du opp på hhv 400x8 på E6750(3200 MHz) og 400x9 på E6850(3600 MHz). Men det er ikke sikkert kortet ditt vil takle så høy bus-hastighet, jeg ville prøvd! Det er åpenbart at E6850 vil gi best ytelse totalt sett, men mer usikkert om den ekstra ytelsen kan forsvares prismessig. Endret 12. desember 2007 av heisann80 Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 KJøper ikke for å klokke og selge, men for å bruke Ser ut som om et godt kjøp blir en E6850 etter forholdenen. Eg meinte at dersom du fann ut av ein dag at du skal selge CPUen, kan du selge CPUen elttere, som ein topp modell Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Vil anta todda mener det er enklere å få en stabil og høy klokk på en prosessor med høy multiplier? Da det krever mindre av hovedkort og minne. Eks 4GHz på en E6750 vil kreve 500 MHz bus og minne på 1000MHz på ditt hovedkort, noe du mest sannsynlig bare kan glemme 4 GHz på en 6850 vil "bare" kreve 444,4 MHz bus og 888 MHz på minnet, noe som er mye mer sannsynlig på ditt hovedkort, men fortsatt tvilsomt. Om du skal klokke CPU uten å gå over spec på HK vil du trenge en Extreme CPU med åpen multiplier. Begge prosessorene du her nevnt må klokkes ved å øke bus-hastigheten. Med andre ord du vil måtte overklokke hovedkort. Minnet vil henge med til 400 MHz bus med 1:1 divider uten å bli klokket. (pga 800MHz minne). Så ved kun å klokke hovedkort og prosessor ender du opp på hhv 400x8 på E6750(3200 MHz) og 400x9 på E6850(3600 MHz). Men det er ikke sikkert kortet ditt vil takle så høy bus-hastighet, jeg ville prøvd! Det er åpenbart at E6850 vil gi best ytelse totalt sett, men mer usikkert om den ekstra ytelsen kan forsvares prismessig. Nettopp. Det jeg ville frem til. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Takk for hjelpen, alle sammen! Får komme meg tilbake til tenkeboksen igjen med den infoen. Får håpe det kommer noen gode juletilbud på en E6850 Men prinsippielt vil jo 4GHz på en E6750 yte høyere enn på en E6850 grunnet den høyere bussen. Og jeg skal ikke klokke CPU innenfor spec. Den skal jeg klokke livsskiten ut av innenfor alle grenser jeg har. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Og jeg skal ikke klokke CPU innenfor spec. Den skal jeg klokke livsskiten ut av innenfor alle grenser jeg har. Den innstillingen likte eg Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Takk for hjelpen, alle sammen! Får komme meg tilbake til tenkeboksen igjen med den infoen. Får håpe det kommer noen gode juletilbud på en E6850 Men prinsippielt vil jo 4GHz på en E6750 yte høyere enn på en E6850 grunnet den høyere bussen. Og jeg skal ikke klokke CPU innenfor spec. Den skal jeg klokke livsskiten ut av innenfor alle grenser jeg har. Du kan selvfølgelig sette ned multiplier om du må ha den ekstra bussen. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Det er vel ikkje alle CPU som er glad i høg bus, eller tar eg heilt feil? Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 (endret) Det er vel ikkje alle CPU som er glad i høg bus, eller tar eg heilt feil? De aller fleste(C2Q\D) har en fsb wall en plass, og det er derfor det er greit med en CPU med høy multi. + At det krever mindre av HK og RAM. Endret 16. desember 2007 av todda7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå