Gå til innhold

Ønsker å re-installere Vista på ny bærbar, men fulgte ikke med Vista-CD


Welhaven

Anbefalte innlegg

Idag fikk jeg min etterlengtede ASUS US3, med Vista Business norsk. Saken er; jeg hater nye maskiner når det gjelder oppsett. Proppet full av dritt programvare jeg absolutt ikke har bruk for. Tenker derfor å re-intallere Windows, men saken er; jeg finner ingen Windows CD? Noen som kan forklare meg her? Tusen hjertelig!

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, i alle sammenhenger jeg har vært borti problemstillingen kan man ikke installere OS på et annet språk enn det man har valgt/kjøpt.

 

Det ligger forøvrig relativt mange begrensninger i dine rettigheter forbundet med OEM-software. Riktignok har man lov og rett til å kunne reinstallere (gjenopprette) programvaren slik man kjøpte den, men du kan så vidt jeg vet ikke ta den med deg til en annen pc. Av den grunn kan du nok ikke få noen standard Vista-cd.

 

Med det sagt gjentar jeg gjerne at jeg mener det er mye bedre å ta vekk det man ikke vil ha, framfor å foreta en såkalt clean install. Programmer, verktøy og drivere som ligger på pcen er tross alt testet slik at man vet at de virker. Det er et ikke ubetydelig poeng i Vista. Og jeg har ennå til gode å oppleve at det er mer jobb å avinstallere det man tror man ikke trenger, enn å prøve å installere det man MÅ ha av drivere etc for å få et stabilt system..

Lenke til kommentar
Nei, i alle sammenhenger jeg har vært borti problemstillingen kan man ikke installere OS på et annet språk enn det man har valgt/kjøpt.

 

Det ligger forøvrig relativt mange begrensninger i dine rettigheter forbundet med OEM-software. Riktignok har man lov og rett til å kunne reinstallere (gjenopprette) programvaren slik man kjøpte den, men du kan så vidt jeg vet ikke ta den med deg til en annen pc. Av den grunn kan du nok ikke få noen standard Vista-cd.

 

Med det sagt gjentar jeg gjerne at jeg mener det er mye bedre å ta vekk det man ikke vil ha, framfor å foreta en såkalt clean install. Programmer, verktøy og drivere som ligger på pcen er tross alt testet slik at man vet at de virker. Det er et ikke ubetydelig poeng i Vista. Og jeg har ennå til gode å oppleve at det er mer jobb å avinstallere det man tror man ikke trenger, enn å prøve å installere det man MÅ ha av drivere etc for å få et stabilt system..

 

Hmm ja er kanskje noe i det der. Fikk ryddet opp litt nå, men huff... er sikkert vanesak også hele greia med Vista også. Ettersom jeg har forstått fungerer det fint å bruke XP-programmer i Vista? Fikk med Norton her, men er stor fan av NOD32, så ville vært fint å få byttet om.

Lenke til kommentar
Nod32 funker fint i vista :)

 

Må også si meg enig i anbefalingen med å kun fjerne all programvaren du ikke har bruk for!

 

Ja, fikk overtalt meg dere. Saken er at jeg alltid har gjort det slik når jeg har fått ny PC (får ikke ny PC ofte, min siste PC fikk jeg for fire år siden :p), fordi det er sååå mye dritt på den. Men samtidig er den jo ren og fin også, så er jo ikke stort som skal til for å få den optimal :) Skjønte ikke helt den fingeravtrykk-saken da. Var forbanna vanskelig å bruke. Videre så synes jeg det er tull at maskinen kom delt opp i to partisjoner, hvor Vista har 70 GB og gode seg på, mens partisjon 2 har resten. Partition Magic? Dumt eller hva?

Lenke til kommentar
Du kan laste ned norsk språk til Vista i windows update. Ikke værre enn det.

 

Dette gjelder nok bare Vista Ultimate. ;)

 

 

Det er en STOR fordel at det er to partisjoner på pc-en, da slipper du å måtte ta back-up av alt som er på pc-en ved re-installasjon.

 

Det er greit nok, men at den med Windows er på 70 Gb er litt å ta i. Må sies at jeg bare liker å ha Windows på egen partisjon, og ikke noe annet på. 20 GB pleier å holde.. huff..

Lenke til kommentar
Idag fikk jeg min etterlengtede ASUS US3, med Vista Business norsk. Saken er; jeg hater nye maskiner når det gjelder oppsett. Proppet full av dritt programvare jeg absolutt ikke har bruk for. Tenker derfor å re-intallere Windows, men saken er; jeg finner ingen Windows CD? Noen som kan forklare meg her? Tusen hjertelig!

I Asus-maskiner følger det med Recovery-CD-er.

Disse inneholder Windows Vista. I tillegg følger det med en driver-cd til bruk ved recovery.

Lenke til kommentar
Du kan laste ned norsk språk til Vista i windows update. Ikke værre enn det.

 

Dette gjelder nok bare Vista Ultimate. ;)

 

 

Det er en STOR fordel at det er to partisjoner på pc-en, da slipper du å måtte ta back-up av alt som er på pc-en ved re-installasjon.

 

Det er greit nok, men at den med Windows er på 70 Gb er litt å ta i. Må sies at jeg bare liker å ha Windows på egen partisjon, og ikke noe annet på. 20 GB pleier å holde.. huff..

Om du bytter PC sånn ca 4 år om jeg forstod deg rett?, Så er det ikke en dum ting å ha 70GB til vista i seg selv, for det installeres MASSe der med tiden.. Og vista trekker en stor del selvsagt, på noen nye maskiner kan man lett passere 20GB før man rører noenting selv :) Om du liker å formatere titt og ofte så holder det såklart med en mindre partisjon, men det er utrolig kjipt å ikke ha nok plass til å legge inn programmer engang seinere. Er jo ikke _alle_ programmer som vil la seg installere på noe annet enn C: som du helt sikkert har erfart :)

 

-Øivind-

Lenke til kommentar

Windows-mappen(Vista's) på min pc er på ca 13GB, og jeg har merket at min 50GB-partisjon minker fort ved lagring av filer og dokumenter.

 

Jeg har flere partisjoner, bl.a en til spill. Så det er absolutt anbefalt å ha god plass på disken som Vista er på, ellers vil du kanskje angre i etterkant, da er det for sent.

 

Du bør henvende deg til stedet der du kjøpte pc-en din og forlange en recovery-disk, det pleier jo å følge med de fleste bærbare pc-er.

Lenke til kommentar

Fikk Recovery disk, men er så lenge siden jeg har bestilt ny PC, så jeg trodde jeg fikk OS på egen CD hvis du skjønner, men slik var det ikke.

 

Dette her blir jo bare en arbeids PC, så det eneste som skal inn på C det er Vista. Alt annet legges i partisjon D. Trenger vel virkelig ikke 70 GB her da?

 

Og forresten. Det følgte med installert Office 2007, men ingen produktnøkkel. Da er det vel bare trial versjon som Asus var så snille å legge med?

 

Også et spørsmål til. Har 1,5 GB minne på maskinen. Holder det egentlig? Husk; bare jobb-sammenheng.

Endret av Welhaven
Lenke til kommentar

Jeg kjører Vista på 1GB ram på et Centrino-system. Det snurrer dårligere enn jeg liker. Vil tro at 1.5GB også er i nedre del av skalaen, men absolutt bedre. Selv ville jeg nok hatt minst 2GB. Kjører Vista på en Centrino Duo-maskin med 2GB ram, og det er en helt annen verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...