Gå til innhold

Stemmer mine oppsett? Vil gjerne ha råd og veiledning

Anbefalte innlegg

Hei der.

Etter å ha foretatt en del undersøkelser angående oppgradering av min eksisterende maskin så har jeg kommet frem til følgende:

Hvis jeg velger AMD:

Prosessor: her er jeg i tvil om jeg skal ta meg råd til en XP2600, eller om jeg skal kjøpe en XP2100. Jeg er klar over at XP2100 kan klokkes til uante høyder, men ettersom jeg aldri har klokket før og setter stabilitet høyt så er jeg litt skeptisk.

HK: To valg som jeg vurderer her: EPoX EP-8RDA+ eller MSI K7N2. Ikke lett å velge her nei :) (kanskje AsusN2 Delux)

RAM: her er jeg nesten sikker.......Twinmos 2700/3200 256MB med winbond. Kjøper kun en nå og spytter i en ekstra senere.

Kjøling : MIST CPU Silent Twin. Støtter denne en XP2600?

Hvis jeg velger Intel:

Prossesor: Synes 2,53Ghz/533Mhz virker som ett godt valg

Hovedkort: E7205 korta er etter min mening fortsatt for dyre, og jeg vil ha nytt nå ;) valgene nå er MSI 850E Max2, Asus P4B533V.....noen andre forslag?

RAM: Se valg for AMD system.

Kjøling: Hvis ikke jeg nøyer meg med "Boxed" så er det mulig jeg tar Zalman med spennigsregulator (ikke helt sikker på hvilken)

Så......noen gode råd?

Kan opplyse om at jeg ikke har allverden med penger. Har beregnet litt i overkant av 4000. Skulle det komme på mer så sliter jeg da

andre oppgraderinger ryker :(

Det jeg er på jakt etter er ett stabilt system. Dette er prioritet 1! Pri 2 og 3 er ytelse og funksjonalitet,

Jeg har aldri i mitt liv overklokket så det spørs om jeg begynner nå. Vel.......har klokket GeForcen min litt, men det er alt.

Når det gjelder funksjonalitet så er jeg mest interessert i at kortet har: USB helst ver2, Firwire, raid, lan, Serial ATA.

Jeg bryr meg ikke om AGP8 eller onboard lyd/grafikk.

Takker for alle råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du skal spille kan du like gjerne kjøpe amd som intel, som hvoedkort bør du da ha ASUS a7n8x, men ta det råd til 2x256 brikker helst pc3200 med winbond, 256mb ram er bare for lite. MISTen støtter xp2600+ men blir litt varm kanskje, og hvis du vil overklokke en xp2100 burde du definitivit ha bedre kjøing, se på swiftech mcx serienhvis du skal ha ddr ram kan du ikke brukke 850E kortet da det bruker RD ram, men ASUS p4pe er ett meget bra valg som ikke er for dyrt, evt asus p4g8x hvis du har litt penger

men vis stabilitet er første pri er intel det beste valget

Lenke til kommentar
Prosessor: her er jeg i tvil om jeg skal ta meg råd til en XP2600, eller om jeg skal kjøpe en XP2100. Jeg er klar over at XP2100 kan klokkes til uante høyder, men ettersom jeg aldri har klokket før og setter stabilitet høyt så er jeg litt skeptisk.

Pass på å få en thorughbed (t-bred) prosessor de er mye kjøligere, man kan se forskjell på palomino (varmt) og t-bred (kjølig i forhold) søk på poster

HK: To valg som jeg vurderer her: EPoX EP-8RDA+ eller MSI K7N2. Ikke lett å velge her nei  (kanskje AsusN2 Delux)  

Her anbefaler jeg Asus, få folk har hatt problemer ser det ut som, det samme gjelder abit etter det jeg har sett. MSI stiller jeg meg litt tvilsom over, men det kan jo være at montørene av disse kortene var uforsiktige.

Kjøling : MIST CPU Silent Twin. Støtter denne en XP2600?

Max xp2200+ dermed er ikke den lagd for overklokking

Intel og AMD synes jeg er ca like stabile (har ikke mnontert intel bare vært en bruker...)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt intel, men når jeg kjøper data så ser jeg først på hva jeg vil ha og deretter på hva jeg trenger ;)

Uansett (vil ikke ha noen AMD vs Intel diskusjon her)

Er klar over at 512Mb ram er å foretrekke, men jeg vil måtte tyne maks av pengepungen i såfall. Har 256 nå og synes det går greit...........med mindre det er som forårsaker at maskinen beveger seg som sirup da :o

Swiftech er unektelig en god kjøler, men jeg er redd at jeg da overstiger budsjettet mitt for mye :(

Lenke til kommentar

AMD

Hovedkort: Jeg er enig i deg med på hovedkortvalget. Epox er kvalitet og leverer meget solide produkter. EPoX EP-8RDA+ mener jeg er det beste kjøpet per dags dato, men Asus a7n8x er ikke så galt det heller.

CPU: Jeg vil si at AMD XP2400+ gir mest for pengene per dags dato.

Kjøling: Thermaltake Smart & Silent Volcano 9 som støtter opp til XP2800+ noe som kan være kjekk under klokking.

RAM: Høres smart ut.Databutikken har endelig begynt å ta inn Twinmos RAM-brikker så vi slipper å velge mellom enten svindyre Corsair-brikker eller Kingston brikker som i og for seg er meget gode, men litt for dyre. 2 stykk 256 er vel det optimale, men du klarer deg med 1 enkel og så supplere med en til av samme sort senere.r

Intel

Hovedkort: for P4 akkurat nå er litt vanskelig pga det er nye på vei rett rundt hjørnet med nye chipset. Et av de er Asus P4G8X/DELUXE/GD som har Dual DDR og masse annet snax, men som koster nesten 2000,- noe som gjør Intel oppsett i dag meget dyrt. De hovedkort som kommer kan du f.eks se på testen fra THGP4 Hovedkort med Dual DDR

Hovedkort for P4 per dag dato må være Asus P4G8X/DELUXE/GD.

CPU: Må være P4 NW 2.53GHz 512Kb 533MHz Boxed.Databutikken slår faktisk Komplett sitt ukentlige tilbud på P4 2.5GHz med akkurat samme prisen og databutikken har ikke tilbud på P4 2.5GHz'en en gang :woot:

RAM Samme valg som ovenfor, siden P4 er dyrt (i forhold til AMD?) så rekker det med 256MB nå og heller kjøpe en til senere.

Jeg selv kjører 1 stykk 256 brikke og klarer meg godt med det.

Oppsummering: Akkurat i dag så hadde jeg vel kjøpt AMD med nforce2 oppsett, men har du tid til å vente litt så kommer det nye hovedkort for Intel oppsett med Dual DDR så kanskje vil måle seg med nforce? :shrug:

Så valget er ditt :)

Lenke til kommentar

Takker for glimrende oppsummering B|Real!!

Det eneste jeg lurer på da er følgende:

XP2400 kjører på 266Mhz. XP2600 kjører på 333Mhz. Ville det ikke vært en fordel å kjøre lik hastighet, eller er det ingen som helst merkbar forandring her?

Kunne det vært en løsning å kjøpt en Barton? Synes ikke hastigheten på den er noe imponerende, men den 512L2 cachen er jo litt fristende ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...