Gå til innhold

Datamaskin med 7 skjermer

Anbefalte innlegg

Hei Folkens

Jeg har en litt kjedelig stue og tenkte å fylle den med litt teknologi.

Jeg har lyst til å lage en videovegg med 6 19 tommers skjermer, styrt av en pc

Jeg tenker meg å bruke en skjerm (gjerne touch screen) til å kontrollerer opsettet med.

Jeg har lyst til å kjøre windows XP på maskinen som styrer skjermene

Jeg regner med at prisen vil bli noe sånt:

6 19'' skjermer 9000

touch screen 2500

3 skjermkort 8000

maskin 8000

(Jeg håper det blir mulig å få dette til under 30000, jeg kommer til å måtte ta en del av summen på avbetaling, men tror det vil være verd det.)

Jeg ønsker å vise forskjellige divx videoer på de forskjellige skjermene, men også ha muligheten til å vise en divx video over alle skjermene

Det er noen ting jeg lurer på:

Er det noen som har gjort noe lignende?

Er prisestimatet realistisk?

Er det noen som er noen tips til hva slags skjermkort jeg bør bruke for å kunne strekke en video utover alle skjermene?

Hvor bra maskin bør jeg ha for å drive dette? (Jeg har tenkt på noe som en intel core duo 2.2hz med 2 GB ram, eller no)

Er det noen andre ting jeg bør ta hensyn til når jeg starter med dette?

Vennlig hilsen

torvalde

Endret av torvalde
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hørtes spennende ut, men hvordan skal man få koblet 7 skjermer til en pc?

Ved å benytte 2 skjermkort, hver med 2 utganger har han 4. Så kan han velge å la de tre siste kobles via USB http://www.dinside.no/php/art.php?id=497537 Evt. kan han benytte 2 datamaskiner, hver med 4 + 3 skjermer. Alternativt så finnes det hovedkort som har 4 x PCI-E porter, og da støttes 8 skjermer på en maskin teoretisk. https://prisguiden.no/product.php?productId=57099 Jeg vet ikke (har ikke undersøkt) om Windows støtter så mange skjermer.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Jeg har lyst til å lage en videovegg med 6 19 tommers skjermer, styrt av en pc

Jeg tenker meg å bruke en skjerm (gjerne touch screen) til å kontrollerer opsettet med.

Kjøp deg heller en prosjektor.

Jeg har problemer med å forstå hvordan en prosjektor kan erstatte hans ønske om 7 skjermer?Kanskje du burde forklare det litt nærmere?

6*19"=114"

Det er noe man lett kan få til med prosjektor, riktignok med lavere oppløsning. Men pr i dag f

r man ikke tak i film med mer enn 1920x1080. 

Derfor ser jeg ikke poenget med å ha en "videovegg" med 6x19" LCD når man likegjerne kan ha en prosjektor som lager like stort/større bilde uten å ha et oppstykket bilde av rammer.

My 0.2$....

Endret av ersa
Lenke til kommentar
Ved å benytte 2 skjermkort, hver med 2 utganger har han 4. Så kan han velge å la de tre siste kobles via USB.

USB må du ikke bruke, PC-er har jo fortsatt en rekke flotte PCI-slots nettopp for dette. Jeg har selv hatt utganger til 10 skjermer på min PC og hatt seks tilkoblet for å teste med 4x Matrox G450 PCI og 1x ATI 9800Pro AGP.

Men det du først bør finne ut er om du vil kunne spille av video over hele arrayet ( både om skjermkortene fikser det og om CPU-behovet stiger over det du har når en video skal dekodes til 3840x2048. Du bør også søke opp Simen1 s tråd for et par måneder siden som omhandler det samme du tenker på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...