Gå til innhold

Adobe, Avid eller Vegas?

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har lastet ned prøve version av noen få Videoredigering programmer. jeg lurte på om noen her kunne gi meg en litt mer erfaren mening om hvilket av disse programene som er å anbefale, hvilket som er lettest å sette seg inn i osv osv.

Dette er programmene jeg har testet ut:

- Sony Vegas 8.0

- Avid Liquid 7

- Adobe Premiere Pro

takk takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann, jeg har lastet ned prøve version av noen få Videoredigering programmer. jeg lurte på om noen her kunne gi meg en litt mer erfaren mening om hvilket av disse programene som er å anbefale, hvilket som er lettest å sette seg inn i osv osv.

Dette er programmene jeg har testet ut:

- Sony Vegas 8.0

- Avid Liquid 7

- Adobe Premiere Pro

takk takk:)

Selv er jeg ikke i tvil: Sony Vegas Pro 8.0.

Men det finnes sikkert argumenter for og i mot, de fleste programmene har fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for Vegas, men jeg har ikke så mye erfaring med Avid og Adobe. VEgas er i hvert fall veldig lett å sette seg inn i - basics osv. - men det er mange muligheter, så det vil ta lengre tid å ha kontroll på alle, regner jeg med. Men da er det noe å utforske også?

Lenke til kommentar

Har personlig aldri brukt Avid og Adobe, men jeg har brukt Vegas i 2 år nå å er storfornøyd! Kan se avansert ut i begynnelsen men med litt hjelp av tutorialer og litt tålmodighet så vil du kunne lære deg det etterhvert. Du kan gjøre absolutt ALT i vegas! :D

Lykke til, mvh Gunner7

Lenke til kommentar

Flere som liker Vegas her :)

Jeg satt med samme problemet for 4 år siden. Jeg hadde brukt Pinnacle Studio, men trengte noe mer, noe med mer muligheter og som ikke krasjet hver fjerde minutt. Etter å ha installert flere populære redigeringsprogram stakk et seg ut, Vegas, det var langt lettere i bruk. Jeg var ikke nødt til å lese en haug med sider for å finne ut elementære ting, og ganske raskt fikk jeg resultater som langt overgikk det jeg trodde jeg skulle få til uten hjelp.

Vegas er uten tvil et godt valg, men prøv ut selv og se hva du synes. Det finnes litt tutorials på youtube også som er ganske greie.

Lenke til kommentar

Hei,

Det avhenger litt av hvordan du jobber, og hva du liker. Trives du i de andre filmrelaterte programmene til Adobe, er Premiere greit, men Pinnacle liker jeg IKKE.

Er og har lenge vært trofast Sony Vegas bruker, men lærer meg mer Premiere nå, ettersom det er det vi bruker på skolen, og at det jobber så bra med After Effects.

Men Sony Vegas er et meget bra program dersom du ikke vil ha det for innviklet. Og ikke så fryktelig dyrt heller. ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Eg spekulerer på det samme, men ser samtidig etter et program koda i x64, sli at det kan utnytte all RAM-en min. Eg ser at Sony har annonsert at en x64 versjon "vil bli lansert i slutten av 2007". Burde vere her snart, då.

Eg antar at alle nevne program støtter full utnyttelse av firekjerners prosessorer? Hadde vore veldig tøft om programmet kunne bruke GPU til å rendre i tillegg...

Endret av erlendhagen
Lenke til kommentar

Om man er veldig ny og ikke skal hoppe rett ut i noe stort prosjekt, men gjøre det som hobby ville jeg gått for noe billigere enn alle alternativene.

Feks. Premiere Elements

Jeg gikk når sant skal sies andre veien og begynnte fra null rett på Avid Liquid, og har nå gått over til Avid Xpress.

Om man føler film/tv er noe man kan tenke seg å drive med har man mye å tjene på, etter min mening, å lære seg mye basic i ett enkelt program som er billig. For så evnt å oppgradere senere når man føler man vokser fra programmet og kanskje vil ha det som jobb en gang, da gjerne til noe som er brukt i bransjen som for de fleste vil si enten Avid Xpress/MC eller Final cut på en mac.

Lenke til kommentar
Om man er veldig ny og ikke skal hoppe rett ut i noe stort prosjekt, men gjøre det som hobby ville jeg gått for noe billigere enn alle alternativene.

Feks. Premiere Elements

Eller f.eks. Sony Vegas Movie Studio (Platinum). Dette er en light-utgave av Vegas.

Lenke til kommentar

Feks. Premiere Elements

Eller f.eks. Sony Vegas Movie Studio (Platinum). Dette er en light-utgave av Vegas.

evnt ja...bare skrev det første som fallt meg inn som brukervennlig...hvertfall i starten fram til du hater alle glorete og treige GUI's... :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...