Gå til innhold

Oppgradere HK, etc.

B1ackBoX

Anbefalte innlegg

På tide med en 'liten' oppgradering, den ene serveren begynner å ta kvelden snart(kh'et i alle fall).

Så da kommer jeg til å bytte ut HK, ram, etc...

Krav;

Hk skal kjøre på AMD (dual/quadcore cpu, i alle fall ha mulighet for oppgradering til quad+).

Trenger et hk med helst et par PCI-X slots for RAID-controllerne for best mulig utnyttelse av dem (benytter i dag PCI slotsene), så trenger minst 2 til 3 PCI/PCI-X spor. Kommer ikke til å bytte ut kontrollerne, da dem koster i rundt 3000,- per stk.(men kanskje supplere med 1 eller 2 etterhvert).

Støtte minst 4gig ram

Gbit Lan, helst 2stk. da jeg linker dem for bedre hastighet.

Har prøvd å lete litt, men er ikke helt 'up-to-date' på hardware fronten da det er nesten et par år siden jeg sist gjorde noen 'store' oppgraderinger.

Skal benytte eksisterende kabinett, skjermkort har jeg liggende, og skal bruke eksisterende vannkjøling til cpu (+gpu?), må kanskje ha nye blokker til cpu men det er et mindre prob.

Og når det gjelder disker så benytter jeg eksisterende Raptor disker til OS. Kommer til å bruke Ubuntu, og XP pro til clienter.

Tips/forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge brukererfaringer med kortet, ble jeg litt skeptisk, men... møter jo flere av kriteriene mine.

Men totalt antall PCI/PCI-X slots virket lavt, bare 3 stk. - er det standard nå til dags med så få?? Og så støtter kortet bare dual og ikke quad cpu'er (full støtte aka AM2+).

Gjeldende server som skal oppgraderes;

Asus A8N-SLI Premium (eller var det 32-SLI? gidder ikke åpne serveren og sjekke)

x2 4400+ cpu

2gig OZ-ram (husker ikke modell eller no.)

1stk PCI IDE-kontroller med 4stk 250gig disker på (skal skiftes ut)

2stk PCI/PCI-X Highpoint 2220 SATA-raid kontroller, med 16stk 400WD RE2 disker i Raid5

1stk WD Raptor 37gig for OS

4stk 400WD RE2 disker i raid5 på on-board kontroller

2stk 750w PSU'er (en for disker, og den andre for resten +OS disk)

....glemte jeg noe da? neeeh, trur det var alt.

Kabinettet er et Coolermaster Stacker

Lenke til kommentar

Har et AM2+ hovedkort i Posten, med 790FX brikke, de har 4 PCIe (2.0) X16, 2 X1 og to PCI her er ASUS M3A32-MVP Deluxe, har samme med Wifi på vei, tok det pga. kjølerene til RAM (2 brikker) og WiFi. Planlegger og bruke en 5000+ BE i mi nye maskin, "vente" med firekjerne hypen, men ha hovedkort og Ram (PC8500) som er "klar".

"Problemet" blir Raid5 på den integrerte kontrolleren, ser ikke ut som de støtter det :mad: , har tre disker på mitt 939 "CrossFire" kort fra ASUS i Raid5, har skaffa meg en nr. 4 av samme disken, muligens raid 0+1 kan gi sikkerheten til raid5 og farten av stripa disker?

Lenke til kommentar

Hovedkortet som du henviser til HAG, ser ut til å være et ok kort, men passer ikke helt for meg.

Selv det er en server jeg skal bruke maskinen som, i utgangspunktet (tar høyde for at jeg kan bruke den som arbeidsstasjon også), så antallet PCIex16 porter er ikke det viktigste med unntak av at jeg kunne tenkt meg å benytte flere skjermer på maskinen. Og for det har jeg 2stk GT6-ett-eller-annet gf-kort liggende som jeg tenkte å ha mulighet for å sette i SLI med opptil 4 av skjermene mine i fremtiden. Så et hk som ikke støtter SLI passer litt dårlig.

Hadde jeg kun skulle hatt ett skjermkort, eller kjøpt meg nye skjermkort også, så hadde det vært en annen sak.

Angående raid 0+1, så ta et søk på f.eks. wikipedia eller google... har prøvd raid0+1 og anbefaler det ikke. Tar en disk kvelden, så er det mye mer arbeid å ta en restore (hvis du er heldig) enn ved raid 5. Beste raid(økonomisk sett) med hensyn til sikkerhet og hastighet er raid 5, men da med forbehold av at man kjører flere enn 3 eller 4 disker i raid, og at man benytter en hardware-raid controller og disker med stor cache.

Har lett etter raid6 kontrollere ved flere anledninger, med dem er vanskelig å oppdrive, og svært dyre.

Lenke til kommentar

btw. så vil jeg anbefale å bruke en egen kontroller for raid istedet for on-board raids da dem er mer utsatt enn egne kontroller-kort. Går on-board raidkontrolleren istykker, så må du bytte hele hk'et, og i verste fall får man ikke opprettet raid-et igjen=alt tapt.

Mens med egne kontrollerkort, så trenger man bare bytte det til et makent et, og boote på nytt og alt er ok etter en consistency-check. :)

.....har lært av erfaring å ikke stole på on-board raidkontrollere :cry:

Lenke til kommentar

Ikke flere som har kunnskap nok til å komme med forslag?

Sakene kommer ikke til å bli bestillt før over nyåret, så om det er noe nytt som kommer da som det er verdt å satse på - gi meg et hint, og litt info om spec's og hvorfor gå for det.

Budsjettet blir opptill max 15k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...