Gå til innhold

Dataingeniør, almen eller elektro?


fjeddiu

Anbefalte innlegg

300K i året hadde nå jeg aldri betalt, men det er nå så.

 

Det spørs kommer helt ann på om fagbrevet er relevant. Og tar du fagbrevet i tillegg tar utdannelsen lenger tid. Men da kan du jobbe deltid, mens du utdanner deg.

Men går du rett på allmen kan du heller ta en lenger høyere utdannelse.. Master istedenfor bachelor osv.

 

Neste høst skal jeg forhåpentligvis starte på Master Informatikk. Har tatt fagbrev og går nå på allmenn påbygg hvor jeg får 2MX som valgfag. Er man modig, kan man ta 3MX, 1FY og 2FY også - det dog på egenhånd (privatist).

 

Ikke Master sa du? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Jeg går første året på Master studiet i Datateknikk(siv ing data) ved NTNU, å jeg angrer i alle fall ikke på at jeg gikk allmen. Master studie er meget hardt, å synes allmen forberete meg mer på det enn jeg tror elektro hadde gjort.

 

Du vet tydeligvis ikke hvor hardt kjør det er på enkelte skoler, på allmenn påbygging. :)

Jeg kan dog være enig i at yrkesfagene er slappe.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Hei, ser det er mye rare svar her inne så kan komme med mitt eget synspunkt siden jeg vurderte ingeniør selv da jeg gikk på elektro.

 

For det første. Vist du skal ta ingeniør så er det like lang vei om du går yrkesfag eller allmenn. Du trenger ikke forkurs så lenge du tar allmenn påbygg etter dine 2 år på yrkesskolen. Det er da siste års karakterer du stiller med når du søker høyskole. Det skal da sies at allmenn påbygg er hardere enn vk3 allmenn ettersom man har ett mye større pensum man skal igjennom. (man skal ta igjen alt man ikke har tatt de 2 siste årene, pluss fullføre pensum for tredje år)

 

Når det kommer til hva som er populært å ha før høyskolen, så spiller det omtrent ingen rolle om du velger 2 år på ikt linja. Det som teller er om du velger å fullføre læretiden etter for å få ett fagbrev. Det skal da sies at gk elektro har veldig lite med ikt å gjøre, og det mest avanserte du lærer innen data der er power point og excel. Hva du lærer på vk1 ikt har jeg ikke peiling på, men jeg tviler på at det er alt for relevant med hva du lærer på bachlor.

 

Det med at du har begrenset valg innen bachlor studier ved yrkesfag med allmennpåbygg er bullshit. Du stiller like sterkt som dem som har fullført 3 årig allmenn. Det som skal sies at ved å ta elektro så vil du få bedre innsikt i hvordan elektronikk fungerer. Jeg vet ikke om hva de lærer om elektronikk på bachlor data ingeniør, men du vil uansett få ett forsprank på ett tema som tar litt tid å sette seg inn i. Du vil også lære å bruke en del instrumenter/måleapperater som hvermansen ikke diller med til vanelig. Når det kommer til vanskelighets graden mellom allmennfag og elektro gk så tror jeg elektro ligger rett bak. Skal du klare å få gode karakterer på gk så er du nødt til å følge med.

 

Dette var hvertfall min mening/erfaring.

Lenke til kommentar
Hei, ser det er mye rare svar her inne så kan komme med mitt eget synspunkt siden jeg vurderte ingeniør selv da jeg gikk på elektro.

 

For det første. Vist du skal ta ingeniør så er det like lang vei om du går yrkesfag eller allmenn. Du trenger ikke forkurs så lenge du tar allmenn påbygg etter dine 2 år på yrkesskolen. Det er da siste års karakterer du stiller med når du søker høyskole. Det skal da sies at allmenn påbygg er hardere enn vk3 allmenn ettersom man har ett mye større pensum man skal igjennom. (man skal ta igjen alt man ikke har tatt de 2 siste årene, pluss fullføre pensum for tredje år)

 

Når det kommer til hva som er populært å ha før høyskolen, så spiller det omtrent ingen rolle om du velger 2 år på ikt linja. Det som teller er om du velger å fullføre læretiden etter for å få ett fagbrev. Det skal da sies at gk elektro har veldig lite med ikt å gjøre, og det mest avanserte du lærer innen data der er power point og excel. Hva du lærer på vk1 ikt har jeg ikke peiling på, men jeg tviler på at det er alt for relevant med hva du lærer på bachlor.

 

Det med at du har begrenset valg innen bachlor studier ved yrkesfag med allmennpåbygg er bullshit. Du stiller like sterkt som dem som har fullført 3 årig allmenn. Det som skal sies at ved å ta elektro så vil du få bedre innsikt i hvordan elektronikk fungerer. Jeg vet ikke om hva de lærer om elektronikk på bachlor data ingeniør, men du vil uansett få ett forsprank på ett tema som tar litt tid å sette seg inn i. Du vil også lære å bruke en del instrumenter/måleapperater som hvermansen ikke diller med til vanelig. Når det kommer til vanskelighets graden mellom allmennfag og elektro gk så tror jeg elektro ligger rett bak. Skal du klare å få gode karakterer på gk så er du nødt til å følge med.

 

Dette var hvertfall min mening/erfaring.

1: Påbygningsåret er faktisk ikke særlig tøffere enn VKII allmenn. Du skal ikke igjennom så forbanna mye som du skal ha det til. Man har flere fellesfag, men til gjengjeld har man ingen fordypningsfag på grunn av at disse taes på gk og vkI (yrkesfagene erstatter fag som engelsk, samfunnskunnskap, matematikk, fysikk, markedsføring, reiseliv, språkfordypning etc.).

 

2. Du har begrenset utvalg innen videre utdanning hvis du tar allmenn påbygning med mindre du tar 2FY, 2KJ og 3MX som privatist. Du klarer _IKKE_ å kombinere en påbygningstimeplan med så mange realfag.

 

3: Hvis du har 2FY og 3FY lærer du ganske mye elektronikk, og du lærer HVORFOR det er slik og ikke bare hvordan du skal betjene diverse instrumenter.

Lenke til kommentar
de nye reglene sier at man ikke trenger fagbrev eller allemen på bygg. du går rett fra vg2

 

Du er nok veldig feilinformert. :)

Kun enkelte fagbrev gir deg nå muligheten for å søke på studier. Jeg spurte en gang samordna opptak:

 

I 2007 gjaldt dette fagbrev i bygg/anleggsfag, design/håndverksfag, elektrofag, helse- og sosialfag, restaurant-/matfag og teknikk-/produksjonsfag.
Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...