Gå til innhold

Dataingeniør, almen eller elektro?


fjeddiu

Anbefalte innlegg

Jeg skal bli dataingeniør når jeg blir stor. Jeg lurer på om jeg bør gå på almen eller elektro? Hadde vært fint å snakke med en dataingeniør/ingeniørfirma direktør eller noen som har noe med den jobben å gjøre.

Altså, det er jo mye lavere karakter nivå på elektro, så det er jo mye enklere å få høye karakterer enn på almen, og lettere å komme inn.

 

Er det noe forskjell på jobber? at du får ikke fult så god jobb hvis du har gått på almen eller omvendt?

 

:)

Endret av fjeddiu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal bli dataingeniør når jeg blir stor. Jeg lurer på om jeg bør gå på almen eller elektro? Hadde vært fint å snakke med en dataingeniør/ingeniørfirma direktør eller noen som har noe med den jobben å gjøre.

Altså, det er jo mye lavere karakter nivå på elektro, så det er jo mye enklere å få høye karakterer enn på almen, og lettere å komme inn.

 

Er det noe forskjell på jobber? at du får ikke fult så god jobb hvis du har gått på almen eller omvendt?

 

:)

 

Spiller ingen rolle hvilken retning du velger, men ulempen med bare yrkesfaglig er at du trenger ekstra fag for å komme inn på ingeniøren. Dette gjør du ved å ta et forkurs. Du må merke deg at det finnes andre metoder å "lure" seg inn på ingeniøren og det kan man gjøre ved å ta fagbrev og gå "Y-vei" eller ta allmenn påbygning og gå tresemester-ordningen.

 

Hadde jeg kunnet skrudd tiden tilbake ville jeg vurdert å gått noe som heter Teknisk Allmennfag hvor du går 4 år på skole og ender opp med fagbrev pluss spesiell studiekompetanse, men dette tilbudet finnes vel ikke i alle fylker?

 

Jobbmulighetene vil nok være de samme, men hvis du har et fagbrev som er godt bestått og litt innenfor ingeniørfeltet du har valgt å utdanne deg i, vil jeg nok si at personen med fagbrev stiller sterkere. :)

Endret av Godlike
Lenke til kommentar

Tror du stiller sterkere om du har gått på allmen en på elektro

Når du har gått allmen har du også mulighet til å velge flere ingeniørstudier hvis du skulle ombestemme deg

 

Når det er sagt, hvis du ikke er 100% innstilt på å jobbe knallhardt i 3år til med stort sett teoretiske fag, så ville jeg ha valg elektro pga det er mye mere praksis og sånn sett lettere å få gode karakterer, samt lettere og "orke" å jobbe :)

Endret av daruu
Lenke til kommentar
Tror du stiller sterkere om du har gått på allmen en på elektro

Når du har gått allmen har du også mulighet til å velge flere ingeniørstudier hvis du skulle ombestemme deg

 

Praktisk erfaring vil alltid telle mest, men graden du har er jo selve inngangsbilletten til jobbintervju :)

Lenke til kommentar

Karakterene du får på vgs har ingen betydning for noe annet enn om du kommer inn på høyskolen/universitet du skal ta graden din på. De gir seg faen i bakgrunnen din, regner kun poeng.

Du bør derfor velge allmenn. Der får du en forsmak på teorihelvete du må igjennom for å bli dataingeniør. Skal du dra den helt ut og bli sivilingeniør innen data, må du igjennom landets hardeste matematikk. Da er det en fordel å ha gått allmenn.

Lenke til kommentar

I liten grad. Du snakker om å bli dataingeniør, da er elektro litt skivebom. Svakstrøm er riktig nok delvis relevant der, men lite. Er det praksis du er ute etter bør du isåfall ha gått IKT og tatt fagbrev først. Men med tanke på ingeniørutdanninga er du mest tjent med å gå allmenn. Går du elektro må du uansett ta matte og fysikk evt et forkurs før du kan ta en ingeniør-grad.

Lenke til kommentar
Tror du stiller sterkere om du har gått på allmen en på elektro

Når du har gått allmen har du også mulighet til å velge flere ingeniørstudier hvis du skulle ombestemme deg

 

Tullpreik. Har du fagbrev i f.eks IKT-driftsfag så kan du starte i jobb med 300' i året. Hva kan du gjøre med allmennfag? Sitte i kassa på Rimi?

 

Jobbmulighetene vil nok være de samme, men hvis du har et fagbrev som er godt bestått og litt innenfor ingeniørfeltet du har valgt å utdanne deg i, vil jeg nok si at personen med fagbrev stiller sterkere. :)

 

Enig. Jo lengere og bred utdanning, jo bedre. En kombinasjon av praktisk og teoretisk utdanning vil gjøre at man står sterkest.

 

Angående karakterer: Om man skal gå fagveien og tar et siste år med allmennfaglig påbygging så regnes snittet ut i fra alle avgangsfagene du har hatt. Har du f.eks gått GK Elektro -> VK1 IKT-driftsfag, så teller elektronikk, elektroteknikk, programvare, nettverk (orker ikke ramse opp alle :p) og alle slike avsluttende fag. Norsk, naturfag og engelsk avslutter du det siste året med påbygging, så da er det de karakterene som teller. Skal man regne ut snittet etter å ha gått hele den veien blir det fort 20-25 karakterer som må regnes sammen. :)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Tror du stiller sterkere om du har gått på allmen en på elektro

Når du har gått allmen har du også mulighet til å velge flere ingeniørstudier hvis du skulle ombestemme deg

 

Tullpreik. Har du fagbrev i f.eks IKT-driftsfag så kan du starte i jobb med 300' i året. Hva kan du gjøre med allmennfag? Sitte i kassa på Rimi?

 

Jobbmulighetene vil nok være de samme, men hvis du har et fagbrev som er godt bestått og litt innenfor ingeniørfeltet du har valgt å utdanne deg i, vil jeg nok si at personen med fagbrev stiller sterkere. :)

 

Enig. Jo lengere og bred utdanning, jo bedre. En kombinasjon av praktisk og teoretisk utdanning vil gjøre at man står sterkest.

 

Angående karakterer: Om man skal gå fagveien og tar et siste år med allmennfaglig påbygging så regnes snittet ut i fra alle avgangsfagene du har hatt. Har du f.eks gått GK Elektro -> VK1 IKT-driftsfag, så teller elektronikk, elektroteknikk, programvare, nettverk (orker ikke ramse opp alle :p) og alle slike avsluttende fag. Norsk, naturfag og engelsk avslutter du det siste året med påbygging, så da er det de karakterene som teller. Skal man regne ut snittet etter å ha gått hele den veien blir det fort 20-25 karakterer som må regnes sammen. :)

Så du ville ha andbefalt elekro? Det er foresten en helt ny skole jeg skal på hvis elektro, men den gamleste i distriktet hvis almen, så det er jo også et pluss :p

Lenke til kommentar
Så du ville ha andbefalt elekro? Det er foresten en helt ny skole jeg skal på hvis elektro, men den gamleste i distriktet hvis almen, så det er jo også et pluss :p

 

Jeg angrer i hvert fall ikke et sekund på at jeg gjorde det selv, men om du vil gjøre det selv må magefølelsen din finne ut av.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tror du stiller sterkere om du har gått på allmen en på elektro

Når du har gått allmen har du også mulighet til å velge flere ingeniørstudier hvis du skulle ombestemme deg

 

Tullpreik. Har du fagbrev i f.eks IKT-driftsfag så kan du starte i jobb med 300' i året. Hva kan du gjøre med allmennfag? Sitte i kassa på Rimi?

 

Hvor får du egentlig 300k i begynnerlønn når du har tatt IKT-driftsfag ?

 

 

Jeg ville anbefalt allmen egentlig. Da du kan høste en del ekstrapoeng der med litt tunge fagkombinasjoner. Du blir også mer forbredt studiemessig.

 

Den store fordelen med elektro er at du kan hoppe av før universitet/høgskolen og heller ta fagbrev og være ferdig med utdannelsen.

Lenke til kommentar
Hvor får du egentlig 300k i begynnerlønn når du har tatt IKT-driftsfag ?

 

Privat sektor.

 

Den store fordelen med elektro er at du kan hoppe av før universitet/høgskolen og heller ta fagbrev og være ferdig med utdannelsen.

 

Om du har fagbrev i tillegg til "papirutdannelse" så vil du stå sterkere enn en med bare "papirutdannelse".

Lenke til kommentar
Hvis du går elektro så må du jo ta påbyggingsåret pluss at du må ta masse ekstra matte/fysikk som ett evnt forkurs om sommeren før du begynner på studiene.

 

Jeg ville tatt almenn, mange flere valgmuligheter når du går ut av skolen og du slipper å ta mange kjipe omveier for å komme i mål.

 

Selvsagt snevrer man inn valgmulighetene noe, men er man bestemt på hva man skal bli så hvorfor ikke ta studie hvor man får litt mer praksis?

 

Trenger ikke å ta mange kjipe omveier, 2 år på vgs + forkurs. Da har man brukt like lang tid som en som har gått allmenn. Og tenk ellers på hvor mange kjipe og kanskje unødvendige fag man har de 3 årene man bare har allmenn :p

Lenke til kommentar
......

 

Spiller ingen rolle hvilken retning du velger, men ulempen med bare yrkesfaglig er at du trenger ekstra fag for å komme inn på ingeniøren. Dette gjør du ved å ta et forkurs. Du må merke deg at det finnes andre metoder å "lure" seg inn på ingeniøren og det kan man gjøre ved å ta fagbrev og gå "Y-vei" eller ta allmenn påbygning og gå tresemester-ordningen.

 

Hadde jeg kunnet skrudd tiden tilbake ville jeg vurdert å gått noe som heter Teknisk Allmennfag hvor du går 4 år på skole og ender opp med fagbrev pluss spesiell studiekompetanse, men dette tilbudet finnes vel ikke i alle fylker?

 

Jobbmulighetene vil nok være de samme, men hvis du har et fagbrev som er godt bestått og litt innenfor ingeniørfeltet du har valgt å utdanne deg i, vil jeg nok si at personen med fagbrev stiller sterkere. :)

Jeg går TAF nå, men det er TAF mekanisk, altså vil jeg ende opp med fagbrev som enten verktøymaker, industrimekaniker eller sveiser (vil helst bli verktøymaker, men har litt med hva bedriften trenger/godtar). Det jeg lurer på er om det finnes noe som heter TAF data eller lignende, altså der fagbrevet du tar etter 4 år er IT-relatert.

Lenke til kommentar
Hvor får du egentlig 300k i begynnerlønn når du har tatt IKT-driftsfag ?

 

Privat sektor.

 

Den store fordelen med elektro er at du kan hoppe av før universitet/høgskolen og heller ta fagbrev og være ferdig med utdannelsen.

 

Om du har fagbrev i tillegg til "papirutdannelse" så vil du stå sterkere enn en med bare "papirutdannelse".

 

300K i året hadde nå jeg aldri betalt, men det er nå så.

 

Det spørs kommer helt ann på om fagbrevet er relevant. Og tar du fagbrevet i tillegg tar utdannelsen lenger tid. Men da kan du jobbe deltid, mens du utdanner deg.

Men går du rett på allmen kan du heller ta en lenger høyere utdannelse.. Master istedenfor bachelor osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...