Gå til innhold

hvilken cpu er best til overklokking? har ikke peiling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
trenger litt hjelp med å skaffe en prosessor,

som takler opp mot 4ghz eller mer

mulig?

Du har ingen preferanser angående kjøling, prisklasse og lignende, amd eller intel...?

4Ghz kan bli vanskelig med en nyere prosessor, men det letteste ville nok ha vært en e6850 på god luftkjøling, men selv da er en ikke garantert 4Ghz...

Er en avhenigig av 4Ghz+ er nok pentium 4 det beste valget, noen av disse klokket ekstremt høyt..

(linjen over er ironisk, men det er sant at en god del P4 klokket noe griselangt)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132
Det er jo ingen ting, P4 på 45nm ville greid 10ghz lett.. Verdens recorden er jo 8,3ghz

holy cow. brukte han/hun/de jetmotor kjøler xD

ontopic: hva mener du? billig og lett å overklokke i forhold til prisen?

De brukte ikke jetmotorkjøler, noe slik hadde umulig fungert bra på grunn av varmen en jetmotor produserer.

Jeg er 99% sikker på at de brukte flytende nitrogen. Er nesten bare det en kan bruke under slike ekstreme rekorder.

De er billige, og de er ganske lette og overklokke, men de gir langt dårligere ytelse enn feks. C2D.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Skal du ha en CPU du kan klokke langt i % eller en som klokker langt, og yter godt.

Skal du ha mye % og høy FSB er nok en "gammel" C2D E6300 eller evt en E6400 et godt valg. Har E6400 2.13Ghz selv som kjører 3.2Ghz på 1.325v, som er så og si stock. Det er Allendale kjerne som i de fleste tilfeller klokker lengre enn andre C2D prosessorer. De har derimot mindre L2 Cache som gir bittelitt dårligere ytelse, men alt i alt en god prosessor.

Skal du derimot ha en som gir masse ytelse og moderat klokk. 3.6-4.0Ghz er nok en E6850 et godt valg.

Evt en gammel P4 hvis du skal klokke langt uten serlig ytelse.

Ettersom hva du sier tror jeg en E6850 er det beste. Evt en E8400/E8500 som er rett rundt hjørnet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det ytelse du er ute etter vil nok det koste vist du skal satse på klokking, du trenger eit godt HK, ein klokke villig cpu og ein god cpu kjøler. (og ram for optimal ytelse)

~Men E6850 skal klare rundt 4ghz.. er ein del andre cpu's som klarer det og. men sjølv ville eg ikkje satsa på AMD vist ein skal klokke. (dårlig erfaring '-.-)

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt en C2D E8400, og et godt hovedkort. F.eks ASUS P5K-E. Det hovedkortet er ganske rimelig, og det klokker godt.

En kamerat av meg har kjøpt E8400 og P5K-E/WiFi-AP. Virker som et godt hovedkort, og en god CPU. Han kjører SuperPi på 12.9 sek på 3.6Ghz (400*9). Den trenger 1.3v for å kjøre stabilt.

Blei overraska over at den var såpass mye bedre i SuperPI enn min CPU. Min kjører 1M på ca 18 blank på 3.2Ghz, og han kjørte 1M på ca 15.5 på 3.0Ghz. Trodde ikke det ville være så stor forskjell i ytelse, men det er det.

Lenke til kommentar

Håper jeg ikke kaprer tråden her, men det du sa ang 4ghz på E8400 kødder du eller??

Jeg har null peiling på overklokking og skal kjøpe ny pc nå.. Kabinettet har vannkjøling innebygd kan jeg uten peiling på overklokking få opp mot 4ghz med den prossessoren da?

Og trenger man "klokkekunnskap" for dette eller prater vi program som gjør ting veldig lett?

hovedkortet er forøvring asus maximus formula

Og det er også bedre å overklokke enn E8500 eller? E8400>E8500?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Overklocking er eit prøv deg fram prosjekt, veit ein ikkje kva ein holder på med, kva ting ein endrer på er. eller ikkje her litt peiling på kor masse ein skal øke på volt eller andre ting bør ein vel ligge unna det ei stund, og sjå rundt seg på nettet, men det skal ikkje vere noke problem med E8400 @ 4ghz på vannkjøling. men uten kunskaper vil det nok ta ein del tid og feiling.. Men det er jo ein del av hobbyn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...