Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny innkjøpt Sierra trenger Lyd :)

Fylla

Anbefalte innlegg

har kjøpt meg en Ford Sierra (vingebil)

min første bil faktis, og har tenkt og følge min pappa's fotspor da han var ung og fikk lappen, da var det Dr.Alban som spiltes, Signal Gul Ford Sierra(vingebil) med Skrift på frontruta der det Sto Dr.Alban. hehe, så jeg hadde tenkt og følge hannes fotspor og gjøre det samme. så etter infoen jeg fikk fra fattern så hadde han 1stk15 i bagasjerommet, 2stk 10 tommere i hattehyllen og lurer på hva slags merker jeg skal gå for og evt forsterker.

takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke kjøpt 15 tommer å ha to 10 tommere hatte hyllen, gå for en god 15 tommer spiller høyt nok i masse vis, og 10 tommerene kommer mest sansynligvis til å forsvinne i lyden fra 15 tommeren.

Se på

www.morel.no

www.installbay.no

www.engenaudio.com

Lenke til kommentar
Ikke kjøpt 15 tommer å ha to 10 tommere hatte hyllen, gå for en god 15 tommer spiller høyt nok i masse vis, og 10 tommerene kommer mest sansynligvis til å forsvinne i lyden fra 15 tommeren.

Se på

www.morel.no

www.installbay.no

www.engenaudio.com

Nei. God kobinasjon med 2 10tommere og en 15tommer.

Da tar 15 tommern de dype, diskantene syning etc, 10 tommerene tar det imellom. Og vanlig høytalere ala 6x9 tar det de alltid tar.

Lenke til kommentar

Synes du skal dra på bilstereoforumet.no å høre om det virkelig er bra med 15 og 10 tommere :p

Sitter masse folk der som kan bilstereo, i motsetting til her hvor bare noen har peiling. Sier ikke at jeg har det. Men jeg ser ingen vits i 6*9 tommere, og heller ikke i å ha flere forskjellige subber i bilen. Kjøp en bra 15 tommer, og du trenger ikke 10 tommere, kjøp et sikkelig komponentsett framme og du trenger ikke 6*9. Gjør det enkelt og godt så slipper du å betale masse på dårlige komponenter, og kan kjøpe noen bra.

Lenke til kommentar
Synes du skal dra på bilstereoforumet.no å høre om det virkelig er bra med 15 og 10 tommere :p

Sitter masse folk der som kan bilstereo, i motsetting til her hvor bare noen har peiling. Sier ikke at jeg har det. Men jeg ser ingen vits i 6*9 tommere, og heller ikke i å ha flere forskjellige subber i bilen. Kjøp en bra 15 tommer, og du trenger ikke 10 tommere, kjøp et sikkelig komponentsett framme og du trenger ikke 6*9. Gjør det enkelt og godt så slipper du å betale masse på dårlige komponenter, og kan kjøpe noen bra.

Veldig enig. Men ikke gå for 15 tommer. Du trenger stor, dyr forsterker for å drive den og den vil IKKE spille kontrollert med mindre den koster en del. Du vil kanskje spille høyt, eks Cerwin Vega V-max 15, men ikke fint som en/to gode 10 eller 12 tommerselementer. Kjøpt et komponentsett forann, og ikke ha noe i bakdørene eller hattehyller. Hvor ofte sitter man med ryggen mot konserten?

hehe. Dynabel har en del "bang for buck" subber og jeg kan anbefale forsterkere BF0756, www.dynabel.no.

Ellers har du www.morel.no. Mye bra der, feks RE subbene. Mye mye bra der. Og morel komponentsettene er nydelige. Har akkurat bestilt Morel Tempo 6, siden det var et rimelig komponentsett som jeg vil tro at spiller veldig bra, i alle fall har de jeg kjenner som har kjøpt det sagt det ;) Morel er bra uansett, så burde ikke være noe problem :)

Lenke til kommentar

Det er en myte at 15" ikke spiller like kjapt, eller like pent, som mindre suber... ikke koster det allverden heller... en dynabel dy9815, sammen med en dynabel bf4501, spiller knallbra....

Er enig i at trådstarter ikke bør ha 6x9 bak, men heller ha et BRA kompsett foran... men dette i seg selv blir ikke nødvendigvis bra... monteringen har MYE å si, og forsterkeren til komsettet har mye å si.... så start foran, og jobb deg bakover ;)

Lenke til kommentar

Hva er "bedre"? Høyere? Mer definert? Mer frekvenslineært? Det er absolutt ingen logisk grunn som tilsier at en 15-tommer skal spille dårligere enn en 12-tommer. Noe annet blir som å si at en Veyron MÅ være dårligere enn en Daewoo Matiz fordi den er større og mye tyngre ;)

Og husk at det er ubrukelig å sammenlikne to elementer med forskjellig størrelse fra forskjellig produsent i forskjellige biler, med forskjellig utstyr og viktigst av alt; to helt forskjellige hjerner bak det hele... ;)

En 15-tommer for 20 til 60-70 hz, 10-tommere derfra opp til 120-150 og et godt frontsett videre opp derfra kan glatt spille svært bra.

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Har du først kjøpt deg en slik "klassisk" bil, til 150-200.000, så ikke fyll den med masse dritt... du har sikkert råd til et skikkelig kompsett å ha foran, og en skikkelig forsterker til det... også kjøper du deg noen bra suber, som skal ha små kasser, og bygger dette slik at det blir PENT.... Man ødelegger IKKE en slik bil med å skjære i dørene osv ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...