Gå til innhold

Oppsett av kjøling + kontakt på vifte?

longbow

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål angående kjøling i kabinettet mitt.

Det er et Chieftech midi tower.

Hvordan sette opp dette kabinettet best mulig for kjøling, da det er veldig varmt inni her (pcen fryser av å til og må restartes).

Idag har jeg ei vifte foran nede (blåser inn), ei vifte i sidedøren orginalt (blåser inn), og ei vifte bak oppe (blåser ut).

Men hvordan sette viftene og eventuelt flere vifter inn for å oppnå best kjøling, med tanke på plassering og om de blåser inn eller ut?

Vet ikke om jeg har flere vifte kontakter igjen (så fort i går og så ingen), men kan man koble på hovedkortet?

ser det er like kontakter som til feks cpu kjøler, men annet navn...funker det å koble på her?

eller hvordan løses dette greit?

takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har noen spørsmål angående kjøling i kabinettet mitt.

Det er et Chieftech midi tower.

Hvordan sette opp dette kabinettet best mulig for kjøling, da det er veldig varmt inni her (pcen fryser av å til og må restartes).

Idag har jeg ei vifte foran nede (blåser inn), ei vifte i sidedøren orginalt (blåser inn), og ei vifte bak oppe (blåser ut).

Men hvordan sette viftene og eventuelt flere vifter inn for å oppnå best kjøling, med tanke på plassering og om de blåser inn eller ut?

Vet ikke om jeg har flere vifte kontakter igjen (så fort i går og så ingen), men kan man koble på hovedkortet?

ser det er like kontakter som til feks cpu kjøler, men annet navn...funker det å koble på her?

eller hvordan løses dette greit?

takk for alle svar!

Når du skal ha hjelp med slikt som dette er det veldig greit få litt mer informasjon om maskinen din.

Hvilket Chieftec-kabinett, hvilken hardware har du i maskinen, hvilken prosessorkjøling osv.

Du sier at maskinen din restarter pga varme, har du sjekket dette med et program som viser tempraturen for prosessor? F eks kan du bruke lavasys everest.

Har du klokket maskinen din?

Har du tilstrekkelig med kjølepasta, eller for mye?

Er du sikker på at restartingen skyldes varme?

Som sagt et skjermbilde fra f eks Everest hadde hjulpet mye.

Ellers kan man på generell basis si at ett oppleg med vifter foran og på siden som suger inn luft, og en bak som blåser ut, er et ganske greit oppsett. Tviler vel på at dette er problemet hvis noe er FOR varmt. Da ville jeg heller tro at en titt på kjølerløsning på prosessor kunne vært en ide. Her er det mange feilkilder, som f eks feil bruk av kjølepasta, dårlig kontakt med kjølevifte, for mye klokking i forhold til hva kjøleren takler osv. Det finnes MANGE ettermarkedkjølere som gjør en MYE bedre jobb enn standardkjøler.

Hvordan står det til med støv i maskinen? Er viftehullene tette? Er lamellene på prosessorkjøler fulle av støv? Om ja på noe av dette, gå ut kjøp deg en boks trykkluft og blås i vei. Støv er fiende nummer en for kjøling.

Håper dette kan hjelpe litt på en generell basis, men kom gjerne med litt mere info og skjermbilder slik at en bedre diagnose kan gis. At maskinen restarter kan ha MANGE flere årsaker enn varme.

Lykke til.

:-)

Lenke til kommentar

Takk for svar.

- skulle selvfølgelig beskrevet systemet mitt, men var mest ute etter en "generell" anbefaling i oppsett av vifter. Pcen min har jeg skrudd fra hverandre for støvblåsing nå, så skjermbilde blir vanskelig:P

Vet ikke alt hva som er i pcen; men et chieftech midi tower(4 år ca), xp 2100 prosessor.

har alltid fungert greit, men i det siste har pcen fryst som sagt ved tyngre oppgaver (starte spill, forsøk på video redigering i lagre prosessen, osv) Maskinen har aldri vært overklokket.

Men skal legge på nytt lag med kjølepasta i dag, og har renset alle vifter + skjermkort vifta, og flytta litt i kabinettet slik at luft fra vifter "flyter" bedre.

Temperaturen som jeg målte i everest før dette var ca 62-63 grader på cpu, hvis dette kan stemme?

Lenke til kommentar

Da var pakken hentet på posten fra microplex, og inni den var det kjølepasta og renseveske + razor mus:P

Så nå er alt satt sammen, selv om kjølepastaen var et herk å få på...første gang jeg gjorde det, men tror jeg fikk det til sånn tålig greit. måtte ha vifteovnen på som blåste på cpuen, for den var så kitt aktig den pastaen.

Men nå sank cpu temp fra 62-63 grader til 46-47 grader, med kun de to minst støyende vifter på!!!

harddisk 33 og hovedkort 34 grader. Er dettte greit?

HVertfall veldig fornøyd med å redusere tempen 15 grader med kun å sette på ny pasta og rense viftene!

nå skal det prøves å spille litt:=)

Lenke til kommentar

Fikk som sagt redusert temperaturen på CPU kraftig, nå kan jeg ligge rundt 40 grader ca - en reduksjon på over 20C!

Men har nå vifter som går i kabinettet, og etter å ha satt hardiskene i samme "boks"(chieftech midi tower), så blir de noe varmere enn før. HK blir også merkelig nok litt varmere...

Ønsker dermed å sette inn (bytte ut de mest støyende kabinett viftene), til noen som er STILLE og som i tillegg blåser greit med luft...

Har noen tips til hvilke vifte jeg bør kjøpe? 80mm vifter

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Fikk som sagt redusert temperaturen på CPU kraftig, nå kan jeg ligge rundt 40 grader ca - en reduksjon på over 20C!

Men har nå vifter som går i kabinettet, og etter å ha satt hardiskene i samme "boks"(chieftech midi tower), så blir de noe varmere enn før. HK blir også merkelig nok litt varmere...

Ønsker dermed å sette inn (bytte ut de mest støyende kabinett viftene), til noen som er STILLE og som i tillegg blåser greit med luft...

Har noen tips til hvilke vifte jeg bør kjøpe? 80mm vifter

Kjøp deg deltavifter fra microplex! Men siden du ikke liker støy, så er ikke det en mulighet. Men ta en titt. Det som er greit med microplex, er at i annmeldelsene av produktene(viftene) viser hvor mye m3 luft som blir flyttet hver time! Deg er kjekt. Ta en vifte som ligger på rundt 50-60m3 så blir du garantert fornøyd! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...