Gå til innhold

Finnes det 3D hodetelefoner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes vel ikke noe som heter 3D-lyd...

 

Lyd kommer ikke i dimensjoner, men i kanaler! Mulig at du mener surround-lyd.

 

Det mange mener som "3d-effekt" er at man gjør noen moduleringer på lydsignalet sånn at du får et bredere lydbilde. Uansett er ikke dette noe som gjøres i en høyttaler/headsett, men mens signalet fremdeles befinner seg på et kretskort, enkelt fortalt, f.eks. i en effektboks, en pc eller en forsterker.

 

Så at du kan finne et headset som kan gjengi "ekte 3d lyd" tror jeg du må lete lenge etter ;)

 

 

bfisk

Lenke til kommentar

Husker jeg så en side om et slikt prosjekt en gang(for lenge siden), der de simulerte et surround-system med flere små høytalere som var vinkla spesiellt for å treffe øret på riktige stedene for å skape en illusjon av "3d-lyd".

 

hmmm...jeg kan bekrefte at det finnes...men husker ikke hvor jeg leste om det....

Lenke til kommentar

hrichard, så lyd har ikke dimensjoner?

 

Lyd har så vidt jeg kan skjønne minimum 7 dimensjoner, og litt avhengig av definisjonene muligens 8 dimensjoner eller flere:

1-3) en 3-dimensjonal plassering i et rom

4) et frekvensinnhold (ulike frekvenser)

5) ett nivå (lydtrykk)

6) tid/varighet

7) en eller flere retninger (spredningskarakteristikk)

En 8. (++) dimensjon kan muligens vær lydkildens fysiske utforming, men dette er i sin vesentlighet dekt opp av spredningskarakteristikken.

 

for en lytter som står i ro, er antagelig bare dimensjon 1-6 relevant.

 

Så til sakens kjerne, som flere andre her antyder så finnes det ikke hodetelefoner med «ekte 3D-lyd». Hvor riktig vanlige hodetelefoner gjengir et lydbilde (gitt de grunnleggende kvaliteter til hodetelefonene), avhenger utelukkende av hvordan kildesignalet er tatt opp og manipulert, og er ikke avhengig av spesielle egenskaper ved hodetelefonene. De mest realistiske «surre-meg-rundt-opplevelser» jeg har vært i befatning med, har vært såkalte kunsthode-opptak gjengitt med «helt alminnelige» Sennheiser eH 2270 hodetelefoner. Dette har vært stereo-opptak uten noen form for digital signalmanipulasjon, og helt minimal analog signalmanipulasjon (begrenset til helt vanlig nivåjustering og justering av bass/diskant). Gitt kunnskap om kildesignalets miksing/karakteristikk, så kan hvilket som helst stereo og surre-meg-rundt-signal prosesseres slik at det låter «realistisk» over et par hodetelefoner (jf. Sensaura, DolbyHeadphone (Sennheiser Lucas); men bl.a. siden lydbølgen fra hodetelefoner har en begrenset mulighet til å påvirke lytteren rent fysisk (på kroppen) så er det uansett vanskelig å unngå opplevelsen av at lyden oppstår i hodet på lytteren.

 

 

Mvh

KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...