Gå til innhold

Utrolig bra PC? Hvorfor så billig?

Gunn@r

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å så kan vi sikkert nevne at dette er en PC til faren min, som sikkert ikke vil ha så veldig stor oppløsning og som egentlig ikke bryr seg om at den veier litt (selv om det selvsagt ikke er en negativ ting om den hadde vært litt lettere).

Og det med CPUen vet jeg ikke om han kommer til å merke engang. Hvor mange hertz er den type CPU på?

Men uansett...spørsmålet er: er dette en PC som er brukende? Man må jo se litt på prisen også her da...

Lenke til kommentar
17"er med 1280x80 er omtrent same pixelstørrelse som vanlige 17"ere. Dermed vil bildet vere veldig stort iforhold til korleis ein pleier å sitte med ein laptop.

Vekt på 3.7KG gir den kriteriet slepbar og ikkje bærbar.

Grunnen til at den veier såpass er vel pga den store skjermen? Og faren min må ha en 17", det holder ikke med en 15,4" asså...

Lenke til kommentar

Topic er litt misvisende, da dette ikke er en "utrolig bra PC". Men det er nok en grei surfePC til foreldre som trenger lav oppløsning, ikke 802.11a/n, ingen krav til vekt, ikke trenger noe bra skjermkort.

Det er en middels bra prosessor og passe RAM så han klarer å kjøre det installerte OS på en OK måte.

Lenke til kommentar

Mulig det bare er rykter, men jeg har ikke hørt så mye bra om Acer som merke...

Spesifikasjonene er helt greie. Og den prosessoren er ikke så ille som noen her skal ha det til (64-bits 1,9Ghz dobbelkjerne). Skjermkort er uinteressant om den ikke skal brukes til spilling.

Edit1

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar
Topic er litt misvisende, da dette ikke er en "utrolig bra PC". Men det er nok en grei surfePC til foreldre som trenger lav oppløsning, ikke 802.11a/n, ingen krav til vekt, ikke trenger noe bra skjermkort.

Det er en middels bra prosessor og passe RAM så han klarer å kjøre det installerte OS på en OK måte.

"Passe RAM"?? Syns nå 2GB er mer enn nok men...

Vista skal fjernes og XP ska legges inn, så slik jeg ser det skal jo PCen takle det meste ganske greit.

Hva er forskjellen på a/n og b/g når det gjelder det trådløse nettverkskortet egentlig?

Som sagt, dette er en "foreldre-pc" som kun skal brukes til å surfe med, skrive litt i Word og slikt, og skal ikke brukes til spilling, tunge programmer og slikt...

Lenke til kommentar

Vista skal fjernes og XP ska legges inn, så slik jeg ser det skal jo PCen takle det meste ganske greit.

Hva er forskjellen på a/n og b/g når det gjelder det trådløse nettverkskortet egentlig?

Som sagt, dette er en "foreldre-pc" som kun skal brukes til å surfe med, skrive litt i Word og slikt, og skal ikke brukes til spilling, tunge programmer og slikt...

Med vista så er 2GB "passe mengde ram", 1GB er "for lite ram". Hvis 2GB er "mer enn nok" så må jo neste hakk nedover være "nok", noe det ikke er med Vista. Derav mitt utsagn :)

Hvis du har trådløst nettverkskort som støtter 802.11a kan du bruke en trådløs ruter som støtter dette, og dermed unngå dårligere hastighet grunnet naboens nettverk. Dette er ikke noe problem dersom det ikke er mange andre nett i nærheten.

Hvis du har trådløst nettverkskort som støtter 802.11(pre)n kan du kjøpe en 802.11(pre)n router, som støtter mye høyere hastigheter. Hvis all trafikk er mot internett, vil som regel internettpipa uansett være begrensningen.

Som foreldrePC er den nok kjempeflott, det er jeg enig i. Siden 17" skjerm med 1280x800 oppløsning er et krav så er det ikke så mange alternativer heller. Dersom det kunne vært aktuelt med 15,4" skjerm er det mange billigere maskiner med tilsvarende eller bedre specs.

Lenke til kommentar

Med vista så er 2GB "passe mengde ram", 1GB er "for lite ram". Hvis 2GB er "mer enn nok" så må jo neste hakk nedover være "nok", noe det ikke er med Vista. Derav mitt utsagn :)

Hvis du har trådløst nettverkskort som støtter 802.11a kan du bruke en trådløs ruter som støtter dette, og dermed unngå dårligere hastighet grunnet naboens nettverk. Dette er ikke noe problem dersom det ikke er mange andre nett i nærheten.

Hvis du har trådløst nettverkskort som støtter 802.11(pre)n kan du kjøpe en 802.11(pre)n router, som støtter mye høyere hastigheter. Hvis all trafikk er mot internett, vil som regel internettpipa uansett være begrensningen.

Som foreldrePC er den nok kjempeflott, det er jeg enig i. Siden 17" skjerm med 1280x800 oppløsning er et krav så er det ikke så mange alternativer heller. Dersom det kunne vært aktuelt med 15,4" skjerm er det mange billigere maskiner med tilsvarende eller bedre specs.

Skjønner at 2GB mest er er krav for å kjøre Vista, men som sagt så skal det kjøres XP på denne maskinen ;)

Når det gjelder det trådløse så skal det trådløse nettverkskortet kun brukes ombord i en båt (he's a sailor :D ) til surfing (typisk sjekke mailen, lese litt på vg, chatte litt på msn osv.). Hjemme på fastlandet skal det brukes kabel!

Og ja, 17" er mest et must...

Takk for flott svar forresten :thumbup:

Lenke til kommentar
Han ene i klassen har autodesk(tegneprogram for ingeniør) på sin acer 5613 og tegnepila henger igjen hele tida.Mens min sony vaio med pentium M(1.73hgz og 1gb ram) og andre PC-er takler den glatt.Så det er noe galt med acer ja.

Eller bare brukeren - Mer spesifikt var 5613 aldri ment å bli brukt i applikasjoner som tar bruk av opengl og direct3d i utpreget grad - slik autodesk sine produkter gjerne gjør. Se bort ifra det så var vel denne maskinen kåret som klasse vinneren tidligere i år (dinside) og en grundig opprensking hadde mest sannsynlig hjulpet godt på.

Endret av pantrax
Lenke til kommentar
Når det gjelder det trådløse så skal det trådløse nettverkskortet kun brukes ombord i en båt (he's a sailor :D ) til surfing (typisk sjekke mailen, lese litt på vg, chatte litt på msn osv.). Hjemme på fastlandet skal det brukes kabel!

Hmm... trådløst nettverk i båt? Har han installert internett i båten?

Hvis ikke...

Ekke internet over mobilnett kanskje som er aktuelt da? Isåfall har det ikke noe å si hva slags trådløst nettverkskort som sitter i PC-en, for det vil ikke bli brukt. Da må en ha eget modem, evnt. bruke mobilen.

Lenke til kommentar
Helt grei surfepc som kommer til å støye godt/bli varm og er ikke det noe problem heller så hvorfor ikke..

Hvorfor kommer den til å støye eller bli varm? Har du PC-en selv? Har selv en PC med Turion X2 TL-60, og vifta går bare litt innimellom (som regel er den helt stille), og verken PC-en eller lufta som kommer ut av den er noe varm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...