Gå til innhold

Forslag til HOVEDKORT, prosessor og kabinett


Procli

Anbefalte innlegg

Jeg er drittlei av å ha gammel og treg pc som ikke klarer de nyeste spillene, så da tenkte jeg å oppgradere litt.

 

Nå har jeg:

- PIII 500 MHz (Compaq tilogmed :( )

- 384 SDRAM

- Radeon 9000 Atlantis 64 MB (kjøpt for 1 uke siden) :)

- Compaq DVD-Rom 10x/40x (som klikker hele tiden)

- 4x/4x/24x IDE CD-RW

- 12 GB 5400 rpm disk

- 40 GB 7200 rpm disk (som jeg prøvde å installere WinXP Pro på - "disk damaged" stod det)

- 19 tommers Compaq skjerm

- Cinergy TV kort med radio (kjøpt for 1 uke siden) :)

- HP deskjet 710c skriver

 

Tenkte å kjøpe nytt hovedkort, prosessor og muligens et nytt kabinett I første omgang. Og seinere en Plextor 48x brenner, og nytt minne.

 

Det trenger ikke være det mest avanserte hovedkortet. Og kanskje en AMD 2100 prosessor (bør jeg ta BOXED?).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs jo litt på budsjettet da. Men når du først skal oppgradere hovedkort burde du definitivt oppgradere rammen din også. Dette ble smør på flesk da jeg var sein i vendinga, men pytt sann:

 

Hovedkort: F. eks. A7N8X ~1100kr eller Abit NF7 til ca 1000kr

 

Prosessor: AMD XP2100, kjøp helst thoroughbred, da den ikke lager så mye varme, og dermed ikke trenger så bråkete kjøler. Du kan også klokke den en del. Kjøper du boxed så får du med kjøler. Kjøper du bulk må du velge kjøler selv, noe som kan være en fordel hvis du vil ha en veldig still PC eller om du vil ha en ekstrem overklokker. Pris 800-900kr.

 

Ram: Merkeram helst av PC3200 hastighet, kjøp gjerne Cl 2.5, du kan fortsatt stille den til 2.0, men du kan dermed ikke klokke rammen så langt. Pris: avnhengig av størrelse. Kjøp min. 256MB. nforce2 hovedkortene støtter også dualram, slik at du får bedre hastighet hvis du har to identiske brikker. Så kjøp gjerne 2x256MB.

 

Kabinett: Chieftec hvis du ikke vil skille deg ut fra mengden. :) Ellers så har jo Microplex.no en hel del stilige kabinetter, f.eks Antec, som har større vifter slik at du kan få like bra kjøling med mindre støy.

 

Pristips:

*Hold deg unna Plextorbrenneren, ja, de er gode, men prisen er stiv. Kjøp heller noe billigere som fortsatt duger.

*Kjøp på tilbud, f.eks. Ukens tilbud på komplett, når de har noen av delene der.

*Kjøp gjerne demovarer, da dette er billigere, også er sjansen større for at de funker da de allerede er testet.

 

Fatte seg i korthet? Nei, takk! :)

Lenke til kommentar

Forslaget fra Amnio ser bra ut, men det er valg av prosessor/HK som avgjør hvilken ram du bør kjøpe. Når det gjelder brenner ville jeg ha vurdert YAMAHA CRW-F1.

 

Det å kjøpe demovarer vil jeg fraråde på det sterkeste (har selv blitt lurt) Du vet ikke hvordan dette utstyret er blitt behandlet og hva med garanti.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Det å kjøpe demovarer vil jeg fraråde på det sterkeste (har selv blitt lurt) Du vet ikke hvordan dette utstyret er blitt behandlet og hva med garanti.

På f. eks. komplett.no sine demovare sider står alltid statusen på produktet. Det vil aldri være noe feil med vilje her, eneste er at det kan mangle en kabel eller lignende eller skadet innpakning, men dette står spesifikt. Og jeg mener og tror at enhver seriøs webshop gir deg minst de 2åra med garanti du har krav på. Har kjøpt en hel del demovarer selv og har ikke opplevd hverken feilvare eller andre problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...