Gå til innhold

Ny kjøpesenter-massaker i USA

Anbefalte innlegg

Savner litt flere personlige meninger og innspill istedenfor all denne politiske kjeklingen som dette forumet tross alt er rimelig proppfullt av fra før. Snork...

Jeg prøvde hvertfall. Synd at denne tråden har blitt forvandlet til en svertekampanje mot USA som vanlig.

Den finske drapsmannen skrev også i manifestet sitt at han ville bli berømt før han døde. Nylig ble det også avverget noe som kunne blitt en massakre i Tyskland når to ungdommer ble tatt på fersken etter å ha lest om columbine i skoletimen, dette var bare to dager før dem skulle begå handlingen.

Jeg mener hvertfall at ungdommer som sliter med livet sitt blir inspirert når de ser den omfattende mediadekningen morderne får.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo.

Vær varsom ved omtale av selvmord og selvmordsforsøk. Unngå omtale som ikke er nødvendig for å oppfylle allmenne informasjonsbehov. Unngå beskrivelse av metode eller andre forhold som kan bidra til å utløse flere selvmordshandlinger.

http://presse.no/Spesial/Skjulte_artikler/...licShow;ID=243;

Norge er visstnok ganske alene i verdenssammenheng om en slik retningslinje.

Endret av Me sjøl
Lenke til kommentar
Savner litt flere personlige meninger og innspill istedenfor all denne politiske kjeklingen som dette forumet tross alt er rimelig proppfullt av fra før. Snork...

Jeg prøvde hvertfall. Synd at denne tråden har blitt forvandlet til en svertekampanje mot USA som vanlig.

Den finske drapsmannen skrev også i manifestet sitt at han ville bli berømt før han døde. Nylig ble det også avverget noe som kunne blitt en massakre i Tyskland når to ungdommer ble tatt på fersken etter å ha lest om columbine i skoletimen, dette var bare to dager før dem skulle begå handlingen.

Jeg mener hvertfall at ungdommer som sliter med livet sitt blir inspirert når de ser den omfattende mediadekningen morderne får.

Sverten har flydd i flere retninger slik jeg ser det :p Men, anyways...

Jeg tror jeg også absolutt tv/aviser spiller en rolle. Internett er vel også en mulig påvirkningsfaktor. Men, jeg aner egentlig ikke noe om hvor mye folk som f.eks. Cho har vært aktiv på nettet.

Han finnen var vel hvertfall på nett en del i forkant. Men, det er jo antageligvis millioner av ungdommer som sliter som aldri kunne tenke seg å drepe noen. Sikkert en håndfull som rett og slett ikke tør også.

I Norge har vi vel hatt lignende saker, men såvidt jeg vet har de alltid vært mye mindre planlagte og så har de generellt gått ut over personlige venner i fylla og slikt. Japan derimot har vel hatt endel skoletragedier som kan minne endel om de i USA. Minus skytevåpen, så like mange har ikke blitt drept. Brutale drap foretatt med uklare motiver av svært unge elever.

Dette får meg uansett til å tenke at dette er ungdommer som blir utsatt for harde sosiale press i en eller annen form. Samtidig er det et fellestrekk at ingen bryr seg noe særlig om dem. Før det smeller da, i alle fall...

Lenke til kommentar
Norge har vi vel hatt lignende saker, men såvidt jeg vet har de alltid vært mye mindre planlagte og så har de generellt gått ut over personlige venner i fylla og slikt. Japan derimot har vel hatt endel skoletragedier som kan minne endel om de i USA. Minus skytevåpen, så like mange har ikke blitt drept. Brutale drap foretatt med uklare motiver av svært unge elever.

Har ikke hørt at Japan sliter med skolemassakrer. Jeg vet bare at selvmordstatistikken er veldig høy der. Ikke så rart med tanke på kulturen dems.

Vær varsom ved omtale av selvmord og selvmordsforsøk. Unngå omtale som ikke er nødvendig for å oppfylle allmenne informasjonsbehov. Unngå beskrivelse av metode eller andre forhold som kan bidra til å utløse flere selvmordshandlinger.

http://presse.no/Spesial/Skjulte_artikler/...licShow;ID=243;

Kan man sammenlignet den loven med den finske morderen? Der fikk vi jo lest alt fra hver minste detalje.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar
USA fullt av overreligiøse og vi vet jo også hva religion gjør med folk. Skulle ikke forundre meg om de fleste i landet der borte er spik spenna gal i hodet.

Nok argumentasjon :)

Melisma ; vi starter alle likt her i verden, noen har sjukdommer greit nok, men man kan ikke bare skylde på gutten! Hadde han fått hjelpen, omsorgen og lysene han trengte, hadde ikke tragedien skjedd.

Endret av JD_Scrubs
Lenke til kommentar
USA fullt av overreligiøse og vi vet jo også hva religion gjør med folk. Skulle ikke forundre meg om de fleste i landet der borte er spik spenna gal i hodet.

Melisma ; vi starter alle likt her i verden, noen har sjukdommer greit nok, men man kan ikke bare skylde på gutten! Hadde han fått hjelpen, omsorgen og lysene han trengte, hadde ikke tragedien skjedd.

Nei vi starter ikke likt her i verden. Man har forsket på hjernene til seriemordere og funnet ut at dem mangler delene som fremkaller sympati og empati.

Lenke til kommentar

På den annen side, hadde han skjerpet seg litt kunne det hele vært unngått. Det er vanskelig for oss å spekulere i hvor tilregnelig han var i gjerningsøyeblikket og tiden før.

Lenke til kommentar

Ja, er jo nettopp det jeg skrev jo..

Nå kan vi heller ikke dømme foreldrene før vi vet hva som har skjedd. Vi vet ikke hvordan oppveksten hans har vært.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...