Gå til innhold

Lav fps i Battlefield 1942.

Anbefalte innlegg

Hei!

Sliter med å få opp framerate i Battlefield1942. Når jeg bare står og stirrer ut i luften ligger fps på ca 50, men når jeg flyr og lignende, spesielt over steder hvor det er mye aktivitet så kan fps synke til 15. Dette gjelder på servere med både få og mange spillere og ping på ca 50.

Kjører oppløsning på 1024*768 (32bit), graphics på høy, effects på medium, texture på 80%, lyd på lav kvalitet (16bit). Jeg har prøvd å sette alle innstillingene på low i 800*600 oppløsning, det økte fps med bare 5, så det virker som om det er en flaskehals en eller annen plass. Lillebror har en AMD XP 1600+ med bare 256MB ram og ett Gf2 32MB. Han klarer å kjøre med minimum 50-80fps på medium innstillinger. Da er det rart at jeg med 768 ram og G4 kort ikke skal klare minst dette.

Har lagt til en link med bilder av BIOS oppsettet mitt, kanskje det er noe jeg har glemt der?

http://home.no/jonassen/bios/

Har siste NVIDIA (41.09) driverne, siste Via driverne, og Battlefield er 1,3 versjon (har ikke vært bedre med de eldre versjonene). DirectX 9 er installert og har prøvd å disable hardware acceleration på lyd, men det hjalp ikke noe. Det kjører ingen programmer i bakgrunnen som jeg vet om, og Norton antivirus er disablet.

Noen som har noen forslag?

Vennlig hilsen

Jørgen Jonassen

Maskin:

ABIT KT7-RAID (Oppdaterte bios før jul)

1GHZ ATHLON

Gainward GF4TI4200 128MB ram (kjører enhanced mode)

1stk Western digital 80GB 7200rpm

768MB SDRAM

SoundBlaster 128

Windows 2000 (alle oppdateringer)

[/url]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror at den prosessoren din er en flaskehals :(

Det er derfor broren din kjører spillet bedre enn deg, fordi han har bedre prosessor. Spillet krever nemlig mye prosessorkraft :yes:

edit: og en ting til, sd-ram trekker veldig ned på ytelse. hvis du bytter til DDR ram vil du få 15-30% ytelse økning.

Lenke til kommentar

eg sleit noe helt forferdlig med dette spillet og hadde alt på low og 800x600 oppløsning fikk 30-40 fps dei 2 første minutter eg spilte og så datt det til 5-10 fps..

fikk eit tips om og skru ned lyd settings siden eg hadde soundblaster lydkort eg gjorde det og fps blei mye bedre ca 50 hele tiden men alt er fremdeles på low:(

så det må vere noe mere som kan stilles på her

skulle nok klart ein del meir fps på denne pcen

pc spec

p 4 2,0 ghz

1536 sdram

gforce 4 ti4200 128mb ddr

sb live lydkort

Lenke til kommentar
eg sleit noe helt forferdlig med dette spillet og hadde alt på low og 800x600 oppløsning fikk 30-40 fps dei 2 første minutter eg spilte og så datt det til 5-10 fps..

fikk eit tips om og skru ned lyd settings siden eg hadde soundblaster lydkort eg gjorde det og fps blei mye bedre ca 50 hele tiden men alt er fremdeles på low:(

pc spec

p 4 2,0 ghz

1536 sdram

sb live lydkort

Her er det sd-ramen som er flaskehalsen :wink:

Lenke til kommentar

pc spec

p 4 2,0 ghz

1536 sdram

sb live lydkort

tviler på at rammen skal gjøre så stort utslag,alle andre spill går som ein drøm med det meste av stash på high/full så at det er rammen som gjør dette i mitt tilfelle nekter eg og tru.

mener du at på denne pcen skal 50 fps med alt på low vere normalt?

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har en Athlon 900MHz CPU og et KT7 HK, 512MB SDRAM og kjører Battlefield uten problemer. Tviler derfor på om CPU'en er problemet ditt. Jeg kjører på oppløsning 800 x 600 og innstillinger på medium. Merker stor forskjell når jeg bruker "hardware accelleration" på, spillet glir da helt fint. Jeg vet at noen har problemer med "hakking" pga onboard lydkort. Mitt eneste problem nå er 1.3 patchen som lager problemer med at maskinen "fryser". Dette skjedde aldri med 1.2 patch. Jeg har vært inne på diverse forum (blant annet EA), der ser jeg at mange har problemer med denne patchen. Jeg ser at du skriver at du hadde det samme problemet med 1.2, så det er vel neppe noe å hente der.

Edit: ser at du har SB 128, problemet ligger ikke der? Undersøk om du kan få låne ett Audigy kort av noen for å teste. Ser ikke bort fra at det vil hjelpe. Aktiver HW lyd i BF.

Lenke til kommentar

pc spec

p 4 2,0 ghz

1536 sdram

sb live lydkort

tviler på at rammen skal gjøre så stort utslag,alle andre spill går som ein drøm med det meste av stash på high/full så at det er rammen som gjør dette i mitt tilfelle nekter eg og tru.

mener du at på denne pcen skal 50 fps med alt på low vere normalt?

Jeg hadde sd-ram før, og etter at jeg byttet til ddr-ram (2700) merket jeg STOR forskjell :yes:

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at prosessoren min ikke er helt topp og at sdram er mye treigere enn DDR, men jeg syns det er litt rart at jeg ikke får noe særlig mer fps når jeg skrur alle instillingene til det laveste. Virker som det er noe som ikke er som det skal. Prøvde å skru på hardware aceleration på lyd i BF, men det hjalp ikke.

Kan være SB 128 kortet mitt, men jeg har prøvd å disable lyd helt og det hjalp bare med ca. 5 fps, så jeg tviler på at problemet ligger der.

Ser BIOS oppsettet mitt greit ut, eller er det noe jeg kan gjøre der?

Takker for alle svar så langt.

Lenke til kommentar

Sjekket nettsiden til battlefield og der stod det ett lite tips som kunne forbedre ytelsen. Legge til linjen "renderer.usetrilinearfiltering" i videodefault.con" filen.

Hare bare testet dette i noen minutter, men det ser ut til å hjelpe, jeg ligger nå på ca 30-60fps.

Lenke til kommentar

Ok, bare får å rette på enkelte ting her, hvis du har et bra grafikkort (en av Geforce4 titanene eller radeon 9000+) men en dårlig prosessor, så har det nesten ikke noe å si for ytelsen hvis du stiller ned oppløsningen, dette er jobben til grafikkortet, ikke prosessoren. Ja, sd-ram er en flskehals, det er hjelpeløst å ha mye SD-RAM, de nyeste spillene krever rask ram! om du har 2 gb sdram, har nesten ikke noe å si forskjell til 1 gb sd ram, men hvis du har DDr ram eller RD vil du merke store forskjellen, denne rammen er dobbelt, ja enkelte trippelt så rask som sd, så detter er, ja, en flaskehals.

Håper disse tipsene kan hjelpe, mine tips, skaff deg ny RAM og prosessor, så vil du få en fin pc.

mvh .skaarj

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...