pleks Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hei, jeg har et spørsmål til dere som studerer eller er interessert i juss Saken er den; jeg kunne unngå legge merke til en annonse i avisen der en nyåpnet Prix Dagligvareforretning annonserer med 50% avslag på alt av frukt & grønt, som et slags "åpningstilbud" for forretningen. Jeg mener å ha hørt at dette strider imot markedsføringsloven - der man ikke kan ha et slikt tilbud siden man aldri har hatt fullpris på varen tidligere... og noe med at man må vente 4 uker før noe slikt kan annonseres. kan dette stemme? isåfall, hvor burde jeg lete i markedsføringsloven eller hvem kan jeg kontakte for å bekrefte min påstand? mvh Tomas Eliesen Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Har ikke peilig på dette, men prøver å synse litt. Om man annonserer et tilbud så skal man kunne henvise til ordinær-pris, så den er jo grei. Når det da gjelder åpningstilbud så ligger det jo klart opp i dagen at men ikke kan ha noen pris som man har solgt varen til tidligere. Og da ligger det litt i kortene at tilbude da vil gjelde mot prisen dagen/tiden etterpå. Så tidsperspektivet ihht til ordinær pris vil jo være avklart. Grunnlaget, såvidt meg bekjent, for et forbud mot å annonsere tilbudspris er når man ikke har varen inne på reguler basis. Om feks Exkjøp tar inn en modell fra Pony som de kun vil selge for en kort periode, til 5000 kr, så har de ikke lovt å si at den koster 15000 til vanlig når de hele tiden selger den til 5k. Så vil ikke tro det er direkte villedende markedsføring, og man kan også sjekke opp prisen opp mot en annen prixbutikk. Ønsker du derimot info fra noen som har peilig, så kontakt forbrukerombudet. Det er de som tar seg av saker om markedsføring. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 (endret) Så vidt jeg vet så stemmer det Montgomery sier. Lovverket er der for å forhindre at butikken har "tilbud" på varer de vanligvis ikke fører, ikke at de skal forhindre at butikker har oppstartstilbud. Det er jo ikke noe problem å påvise at det faktisk er et tilbud når varene går opp til fullpris neste dag. I tillegg kan man jo bruke gjennomsnittelig brutto på frukt/grønt avdelingen i utregningen også. Etableringstilbud er jo et svært så vanlig brukt virkemiddel i både dagligvarebransjen og de fleste andre bransjer, og jeg har aldri hørt at forbrukerombudet har reagert på det på noen som helst måte. Endret 6. desember 2007 av cyclo Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Så vidt jeg vet så stemmer det Montgomery sier. Thx! Bare for å utdype litt det jeg skrev, så vil ikke hensynet for loven bli krenket av et åpningstilbud så derfor vil det passere. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Bare for å være klar, jeg har jobbet i bransjen, så det er der jeg tar erfaringen fra som tilsier at det Montgomery sier er rett. Jeg kjenner altså ikke til jussen, men praksisen. Forøvrig så er det vell heller ikke problemer med slikt siden det er snakk om en kjede som har samordnede priser i alle butikkene. Det er jo ganske vanlig at kjeder annonserer tilbud som gjelder for alle butikker, og noen av butikkene bare tar inn varen til tilbudet siden de vanligvis ikke fører varen. Dermed får man ikke problemer med å "bevise" at det er et tilbud. Din lokale Prix har ikke noe problemer med å "bevise" at det er et reelt tilbud da prisen settes opp til fullpris neste dag, samt at man enkelt kan sammenligne prisen med de andre butikkene i kjeden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå