Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ohm og delefilter

Anbefalte innlegg

Vet at hvis man seriekopler to elementer på 8 ohm, så får man 16 ohm. Og hvis man paralellkopler dem så får man 4 ohm. Den er grei. Men hvordan fungerer dette i et to-veis eller tre-veis system med diskant og bass/mellomtone og delefilter. Hver av elementene (diskant og bass) er på 8 ohm, og så er de koplet til et delefilter og så i paralell. Riktig..? Kjøpte et sånn billige toveissystem på Biltema for montering i dør, der diskanten er montert forran bass/mellomtonen. Hvert av elementene har en delekoponent montert i serie, og deretter er elementene koplet i paralell. (hvis jeg husker rett)

Er det sånn at delefilteret endrer ohm på elementene før de koples sammen? For hvis ikke skulle jo disse to elementene på 8 ohm blit 4 ohm tilsammen.

Skal ha to diskanter, og to bass/mellomtoner i front av bilen. Hvordan kople dette opp for å få riktig ohm? Går det ann å paralellkople to separate toveissystemer der begge har hver sitt delefilter? Eller må jeg seriekople begge diskantene, og deretter inn på delefilteret. Og begge bass/mellomtonene og inn på filteret.

(ble litt mye ord her og litt dålig forklart, Sorry!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er at delefilteret gjør at forskjelige frekvenser dempes forskjellig, så derfor kan man ikke regne med motstand sånn helt uten videre. Man bruker istedet begrepet impedans (som også har benevnelse ohm) for slikt.

Hvis du skulle beregne impedansen, så måtte du nesten ha plottet strømmen ved forskjellige frekvenser, ettersom denne vil endre seg ved endring av frekvens (sinus-tone).

Nå vet jeg ikke akkurat hvordan du tenker å koble - det skulle du ha tegnet.

Lenke til kommentar

Om man har ett toveis system bestående av bass/mellomtone, diskant og delefilter vil man koble pluss og minus fra forsterkeren inn på delefilteret. Deretter vil bass/mellomtone og diskant bli "paralellkoblet" ut fra delefilteret, men fordi delefilteret deler opp frekvensene i to vil ikke impedansen bli halvert. Etter hvert som frekvensen øker vil signalet veksle fra ett element (bass/mellomtone) med 4 ohms impedanse til et annet element (diskant) med 4 ohms impedanse. Veldig enkelt sagt kan man si at regelen med halvering av impedanse ved paralellkobling kun gjelder når det er snakk om to elementer med identisk impedanseforløp som paralellkobles, ettersom impedansen i de to elementene hele tiden vil være den samme og "utlikne" hverandre tilsvarende.

Dersom du skal koble to 8 ohms frontsett til å bli 4 ohm må du paralellkoble dem mellom forsterker og delefilter. Det samme gjelder seriekobling. Delefiltere er som geir sier impedanseavhengige, derfor vil delefrekvensene blir kraftig forskjøvet dersom du endrer impedanselasten etter delefiltrene.

Som sagt, en veeeeldig forenklet fremstilling. Men forhåpentligvis forståelig :)

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Tusen takk for info! Nå bør man vel passe seg for å seriekople to elementer som ikke er identisk (har jeg lest). Hvordan er det å paralellkople f.eks to ulike diskanter, eller basser? Blir det kluss med frekvensene og ohmen da?

Hadde en plan om å parallellkople begge diskantene inn på delefilteret, og paralellkople begge bass/mellomtonene inn på delefinteret. Alle elementene er i 8 ohm, så da ender jeg vel opp med tilsammen 4 ohm per kanal? Litt bekymra for om det blir for tungt for ampen (internt i spilleren). Er ikke noe kostbare greier. Så sånnsett er jeg mest hypp på å seriekople for å få 16 ohm per kanal. Noen synspunkter på det? Elementene er ikke identisk

Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien for å seriekoble høyttalerelementer. Pass bare på at det elementet som tåler minst ikke ryker. Det er litt utregning som du selv må gjøre - har gjort det selv.

Det er forsåvidt mulig å sette en motstand i paralell over det svakeste elementet for løse problemet med at det ryker først, men ulempen er dårligere virkningsgrad totalt sett.

Lenke til kommentar
Tusen takk for info! Nå bør man vel passe seg for å seriekople to elementer som ikke er identisk (har jeg lest). Hvordan er det å paralellkople f.eks to ulike diskanter, eller basser? Blir det kluss med frekvensene og ohmen da?

Hadde en plan om å parallellkople begge diskantene inn på delefilteret, og paralellkople begge bass/mellomtonene inn på delefinteret. Alle elementene er i 8 ohm, så da ender jeg vel opp med tilsammen 4 ohm per kanal? Litt bekymra for om det blir for tungt for ampen (internt i spilleren). Er ikke noe kostbare greier. Så sånnsett er jeg mest hypp på å seriekople for å få 16 ohm per kanal. Noen synspunkter på det? Elementene er ikke identisk

Du kan ikke uten videre parallell- eller seriekoble elementer, hvis da ikke impedansen blir det samme som før.

Halverer du impedansen filteret skal "jobbe" med, så økes delefrekvensen med en oktav. Dvs dobling.

Dobler du impedansen så halveres delefrekvensen.

Skal du parallellkoble to basselementer med lik imp. og som skal arbeide i samme frekv. område, må du halvere størrelsen på spolen i serie med elementene for å oppnå samme delefrekvens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...